کد خبر: 141001115378
اقتصاد

۱۰ سوالی که در تصمیم گیری برای انتخاب شغل مناسب به شما کمک می‌کنند

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که همه ما در طول زندگی می‌گیریم. داشتن شغل مناسب باعث افزایش رضایت از زندگی می‌شود. یک شغل خوب باید بتواند در شما احساس مفید بودن، رضایتمندی و پیشرفت ایجاد کند.

از آنجایی که انتخاب شغل تاثیر مستقیمی روی آینده شما دارد، باید براساس منطق و معیارهای درست برای انتخاب آن تصمیم گرفته و اجازه ندهید نظر دیگران روی تصمیم شما اثر مستقیم بگذارد.

در این مقاله سوالاتی را مطرح می‌کنیم که پرسیدن آن‌ها می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر برای انتخاب شغل مناسب شما کمک کند.

مطالب پیشنهادی

چطور شغل مناسب خودم را پیدا کنم؟

برای انتخاب درست مسیر شغلی خود باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید. داشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در کار و زندگی اهمیت زیادی داشته و می‌تواند به گرفتن تصمیمات بهتر کمک کند.

اگر به تازگی قصد دارید رشته تحصیلی‌تان را انتخاب کنید و یا فارغ التحصیل شده و به دنبال شغل مناسب هستید، احتمالا با افراد زیادی در این باره صحبت کردید. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که ضمن شنیدن نظرات و تجربیات دیگران، در نهایت خودتان باید تصمیم گرفته و اجازه ندهید دیگران در این مورد برایتان تصمیم گیری کنند.

سوالات مطرح شده در ۴ دسته در ادامه این مطلب، می‌تواند به شما کمک کند تصمیمی بهتر و منطقی‌تر بگیرید.

برای مشاهده آگهی استخدام مشاغل مختلف و آشنایی با وظایف و مسئولیت‌ها و میزان درآمد آن‌ها صفحه آگهی‌های استخدامی کشور را ببینید.

سوالات مربوط به علاقمندی‌ها، ارزش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی:

 

۱. به چه چیزهایی علاقه دارم؟

فعالیت‌هایی که در زمان آزادتان از انجام دادنشان لذت می‌برید، می‌توانند به شما دید خوبی درباره اینکه واقعا به چه کارهایی علاقه مند هستید بدهند. احتمال زیادی وجود دارد که کار در حوزه فعالیت‌های مورد علاقه‌تان به پیشرفت و رضایت شغلی منجر شود. برای پیدا کردن علاقمندی‌هایتان این سوال‌ها را از خودتان بپرسید:

  • سرگرمی‌های من چه چیزهایی هستند؟
  • ترجیح می‌دهم بیشتر در فضای آزاد وقت بگذرانم یا فضای بسته؟
  • بین کار کردن با افراد، حیوانات، کتاب‌ها یا اطلاعات و داده‌ها، کدام را ترجیح می‌دهم؟
  • اگر نتوانم برای مدتی فعالیت‌های مورد علاقه ام را انجام بدهم، برای کدام بیشتر دلتنگ می‌شوم؟

۲. چه ارزش‌هایی دارم؟

همه ما در زندگی ارزش‌های مشخصی برای خودمان داریم و مواردی هستند که برایمان بسیار مهم است؛ مانند امنیت مالی، عدالت اجتماعی یا تعادل بین کار و زندگی. این ارزش‌ها می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری برای اینکه چه نوع شغلی را دنبال کنید کمک کنند. به عنوان مثال، اگر تعادل بین کار و زندگی ارزش زیادی برایتان دارد، باید به دنبال شغلی باشید که نوع کار و ساعات کاری آن تداخلی در زندگی شخصی شما ایجاد نکند.

۳. تیپ شخصیتی من چیست؟

شناخت ویژگی‌ های شخصیتی و رفتاری می‌تواند در انتخاب شغل مناسب به شما کمک کند. برای آشنایی با تیپ شخصیتی‌تان می‌توانید از تست شخصیت شناسی استفاده کنید. تست mbti تست معتبری است که به شما در شناخت بیشتر شخصیت خودتان کمک می‌کند. برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین شغل را براساس شخصیت‌تان انتخاب کنید باید پاسخ این موارد را پیدا کنید:

  • آیا رهبر هستید یا دنبال کننده؟
  • ترجیح می‌دهید به صورت فردی کار کنید یا گروهی؟
  • ترجیح می‌دهید با دیگران همکاری کنید یا رقابت؟
  • بیشتر ایده پرداز هستید یا عملگرا؟
  • فردی خلاق و هنرمند هستید یا ساختارها و روش‌های مشخص و معمول را ترجیح می‌دهید؟

سوالات مربوط به مهارت‌ها، توانمندی‌ها و تحصیلات:

 

۴. چه مهارت‌هایی دارم؟

به تمام مهارت‌های سخت (تخصصی) و نرم (ارتباطی) که تابحال به دست آوردید فکر کرده و آن‌ها را لیست کنید. به خاطر داشته باشید که مهارت‌ها می‌توانند تقویت شده یا یاد گرفته شوند، بنابراین، نداشتن یک سری مهارت خاص به این معنی نیست که باید شغل مورد علاقه‌تان را کنار بگذارید. شناخت مهارت‌هایی که در حال حاضر دارید می‌تواند به عنوان یک راهنما برای شناخت نقاط قوت‌تان عمل کرده و در انتخاب مهارت‌های جدید به شما کمک کند.

۵. چه استعداد و توانایی‌هایی دارم؟

همه ما از زمان کودکی استعدادها و توانایی‌هایی را از خود نشان می‌دهیم که منحصر به شخص خودمان است. شناخت توانایی‌ها و موفقیت های خود می‌تواند شما را در مسیر انتخاب شغل مناسب یاری کند. اگر نمی‌دانید چه استعداد یا توانایی‌هایی دارید، لیستی از تمام کارهایی که به خوبی انجامشان می‌دهید تهیه کنید. برای تهیه این لیست می‌توانید از اعضای خانواده، دوستان، مربی و منتور و هر فرد مورد اعتماد دیگری کمک بگیرید.

۶. در چه زمینه‌ای باید تحصیل کنم؟

فعالیت در برخی از مشاغل نیازمند داشتن مدرک دانشگاهی و سرمایه گذاری مالی بیشتری است. به عنوان مثال، شما برای دریافت مدرک اغلب رشته‌های پزشکی باید بین ۷ تا ۱۰ سال درس بخوانید، در حالی که رشته‌های مهندسی را می‌توانید در ۴ سال تمام کنید. همچنین، هزینه‌ای که برای دوره تحصیلات و خرید تجهیزات کاری صرف می‌کنید باید با میزان درآمد آتی آن تناسب داشته باشد.

سوالات مربوط به درآمد و سبک زندگی:

 

۷. می‌خواهم چقدر درآمد داشته باشم؟

با وجود اینکه میزان حقوق دریافتی نباید عامل اصلی تصمیم‌گیری در انتخاب شغل باشد، میزان درآمد از عوامل مهم تعیین کننده سبک زندگی شما در آینده خواهد بود. چه به دنبال زندگی کارمندی هستید و چه قصد دارید کسب و کار خودتان را در آینده راه‌اندازی کنید، میزان حقوق و ظرفیت درآمدی مشاغل مورد علاقه‌تان را به عنوان یکی از فاکتورها برای انتخاب شغل مناسب‌تر در نظر بگیرید.

۸. کجا می‌خواهم زندگی کنم؟

بعضی از مشاغل باید در محل مشخصی انجام شوند در حالی که برخی مشاغل آزادی و انعطاف بیشتری از این نظر دارند. به طور مثال، به عنوان یک متخصص تولید محتوا یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کار شما وابسته به منطقه خاصی نبوده و می‌توانید به صورت فریلنس و پروژه‌ای با شرکت‌ها و برندها همکاری کنید. در این حالت چه ساکن شهرهای بزرگ باشید، چه در خانه‌ای بزرگ در دل طبیعت زندگی کنید فرقی نخواهد داشت. در انتخاب شغل، محل زندگی مورد علاقه‌تان را نیز در نظر داشته باشید.

سوالات مربوط به میزان دسترسی و رقابت:

 

۹. آیا فرصت ‌های شغلی زیادی در این حوزه وجود دارد؟

دسترسی راحت، سهولت در پیدا کردن شغل و وجود فرصت‌های همکاری متعدد، از موارد مهمی هستند که باید در انتخاب شغل به آن توجه داشته باشید. اینکه چه تعداد فرصت شغلی در حوزه مورد نظرتان وجود دارد، بازار تا چه انداز به این تخصص نیازمند است و چه آینده شغلی پیش روی شما خواهد بود، مساله مهمی است که در انتخاب شغل مناسب باید مد نظر قرار بدهید.

۱۰. مسیر شغلی این کار چقدر رقابتی است؟

منظور از رقابتی بودن در اینجا میزان ظرفیت مسیر شغلی برای رشد و پیشرفت و رسیدن به نتایج بزرگ در مقایسه با تلاش‌های انجام شده برای آن است. برای انتخاب یک شغل مناسب باید به نسبت ریسک به پاداش آن توجه داشته باشید.

آیا شغلی که قرار است در آن فعالیت کنید در مقایسه با ریسک و میزان تلاشی که می‌طلبد، پاداش و خروجی مناسبی خواهد داشت یا خیر؟ آیا حاضرید برای رسیدن به این نتایج و دستاوردها، ریسک پذیرتر بوده و تلاش بیشتری انجام بدهید؟

جمع بندی

در این مقاله سوالاتی را مطرح کردیم که می‌تواند به انتخاب شغل مناسب شما کمک کنند. پاسخ به این ۱۰ سوال اساسی می‌تواند فرآیند تصمیم‌گیری و انتخاب شغل مناسب را برایتان ساده‌تر کرده و به شما در رسیدن به انتخابی بهتر یاری برساند. هرچه بیشتر از ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، نیاز و اولویت‌ها، و نقاط ضعف و قوت خود آگاهی داشته باشید، تصمیم‌گیری بهتری خواهید داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا