کد خبر: 030603170751
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانی

۲۸.۳ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۳۱ مرداد ماه امسال ۲۸ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

بانک مرکزی اعلام کرد: در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار و برای خدمات ۷۱۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و در مجموع ۶ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۸۱ میلیون دلار صورت گرفته است.

این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار، ۹۹۷، ۲۰۹، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۳۱ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، هفت میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۴۶۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در مجموع تامین ارز صنایع ۲۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردت انجام شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا