کاهش نرخ ذخایر ارزی بانک های چین برای حمایت از«یوآن»

  کد خبر: 150601100102

ترجمه: محمود نواب مطلق

چندین هفته است چین در برابر کاهش ارزش پول ملی خود واکنشی نداشته است. کاهشی که در پویایی بیشتر صادرات این کشور تأثیر به سزایی داشته است.

اما اکنون کاهش ارزش برابری آن در مقابل دلار به سطح مهم  یک دلار معادل ۶،۹۳ یوآن رسیده است. از اینرو دولت از طریق بانک خلق چین، نه صرفا به دلیل اتخاذ یک سیاست پولی بلکه به دلیل بالا بردن توان اقتصادی کشور وارد میدان شد.

براساس تصمیم این بانک نرخ ذخایر ارزهای خارجی بانکهای چین برای افزایش ارزش پول ملی این کشورکاهش می‌یابد. این بانک روز دوشنبه ۵سپتامبر (۱۴شهریور) اعلام کرد به منظور جلوگیری از ادامه روند کاهش ارزش یوآن در برابر دلار نرخ ذخایر ارزهای خارجی بانکها کاهش می‌یابد.

این کاهش نرخ مربوط به ارزهای خارجی است که بانکها ملزم به نگهداری آنها در خزانه خود هستند. بنابراین براساس اعلام این نهاد مالی از ۱۵ سپتامبر(۲۴ شهریور) این نرخ از ۸درصد به ۶ درصد کاهش خواهدیافت.

این تصمیم به بالا رفتن ارزش پول ملی چین کمک می‌کند. روز دوشنبه ۵سپتامبر (۱۴شهریور) ارزش یوآن در برابر دلار به پائین ترین سطح خود طی دوسال گذشته رسید. درابتدای بعدازظهر این روز هر دلاردر برابر۶،۹۳ یوآن در بازارها معامله شد.

از ابتدای سال جاری میلادی ارزش یوآن در برابر دلار ۸ درصد کاهش یافته و دراین روز به پائین‌ترین سطح خود در دوسال گذشته رسید. دلیل اتخاذ این تصمیم قدرت دلار در بازارهای جهانی و ادامه وخامت دورنمای اقتصادی در چین عنوان شده‌است.

بانک خلق چین طی اطلاعیه‌ای  اعلام کرد: «این تصمیم به منظور ارتقای ظرفیت نهادهای مالی در بهره‌برداری ازسرمایه ذخایر ارزهای خارجی خود اتخاذ شده.»

کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند این اقدام بانک خلق چین مورد انتظار بوده و علاوه براین با هدف فهماندن این مطلب به بازارهای جهانیست که ادامه روند کاهش ارزش پول‌ملی این کشوربه هیچ وجه مطلوب مقامات پکن نیست.

در ماه آوریل (فروردین) نیز بانک‌مرکزی چین این نرخ را ۱۰۰ واحد کاهش داده‌بود. از سوی دیگر اتخاذ تصمیم جدید این بانک با چرخشی آشکاربا سیاستهای پولی چند هفته گذشته آن متفاوت بوده‌است. تاکنون به منظور تقویت صادرات چین جهت حمایت از اقتصاد ضعیف این کشور مقامات دولتی درمقابل کاهش ارزش یوآن در برابر دلار چندان واکنشی نشان نمی‌دادند.

صادرات چین یکی از مهمترین بخشهای محرک موتوراقتصادی در این کشور محسوب می‌شود. تولید محصولات صادراتی چین در زمینه‌های گوناگون و با وسعت بسیار از بخش نساجی تا خودرو با فناوری پیشرفته است.

برخلاف بانکهای مرکزی غربی  بانک‌مرکزی چین اولین و تنها مأموریت خود را مهار تورم نمی داند بلکه با تبعیت از سیاستهای دولت به دنبال اهداف اقنصادی متنوعی است.

با مدیریت بر پول‌ملی، این بانک قصد دارد بر جذابیت تولیدات صادراتی خود بیفزاید. بدین ترتیب «یوان» پولی ملی چین به طورکامل و آزاد قابل استفاده در مبادلات نخواهد بود.

در حقیقت این بانک مرکزیست که هر روز یک نرخ محوری تعیین می‌کند و حداکثر نوسانی معادل ۲درصد نسبت به این نرخ را قابل تحمل می‌داند.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل