یونانی ها برای پرداخت قبض برق، کمتر غذا می خورند

  کد خبر: 200601100692

ترجمه: سلیم حیدری

از هر ده یونانی هفت نفر به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی مجبور به خرید مواد غذایی کمتری هستند.

نظرسنجی کنفدراسیون عمومی کارگران یونان و موسسه کار نشان می‌دهد که تعداد فزاینده‌ای از یونانی‌ها برای پرداخت مالیات و قبوض انرژی خود، مصرف مواد غذایی را کاهش می‌دهند.

هنگامی که از آنها پرسیده شد که آیا افزایش قیمت‌ها آنها را مجبور به هزینه کمتر برای اقلام غذایی اساسی کرده‌، ۲۰٪ پاسخ‌دهندگان پاسخ “خیلی کمتر” و ۵۱٪ پاسخ “کمتر” دادند، در حالی که یک چهارم گزارش “کمی” تغییر در عادات خرج کردن خود را گزارش کردند و تنها ۴٪ گفتند: وضعیت برای آنها اصلا تغییر نکرده‌است.

اکثریت خاطرنشان کردند که تغییر در عادات خرج کردن آنها ناشی از لزوم پرداخت بیشتر برای انرژی است. نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان (۴۷ درصد) گفتند که انتظار دارند «زمستان سختی» داشته باشند، زیرا قیمت انرژی همچنان درحال افزایش است.

در حالی که از هر ۵ نفر یک نفر گفته‌اند که ممکن است در ماه‌های آینده «اصلاً نتوانند قبوض انرژی» را پرداخت کنند.

نویسندگان این نظرسنجی نتیجه می‌گیرند: «اقتصاد و جامعه یونان پس از سال‌ها ریاضت اقتصادی، با موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها و ارزش‌گذاری مجدد کالاهای اساسی مواجه شده و درآمدهای راکد، قدرت خرید بسیاری از خانوارها و گروه‌های اجتماعی را تهدید می‌کند».

آنها پیشنهاد می‌کنند که بحران هزینه زندگی در کشور تنها از طریق مداخله دولت حل می‌شود، به عنوان مثال، با افزایش حداقل دستمزد، کاهش مالیات غیرمستقیم بر انرژی و مواد غذایی، و اعمال مالیات بر سود مازاد شرکت های انرژی.

دولت یونان درحال حاضر یارانه قبوض انرژی را برای شهروندان خود اعمال کرده و این عمل را از سال گذشته آغاز کرده‌ است.

ماه گذشته، این کشور متعهد شد که تقریباً ۲ میلیارد یورو (۱.۹۸ میلیارد دلار) را برای یارانه قبوض برق رو به رشد در ماه سپتامبر (شهریور) هزینه کند که تا ۱۰۰ درصد افزایش برای فقیرترین خانوارها را پوشش دهد.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند که یارانه‌ها ممکن است کافی نباشد، تورم نزدیک به بالاترین سطح خود در سه‌دهه گذشته (۱۱.۴درصد) است و تا ماه گذشته باقی مانده‌ است.

این درحالیست که براساس داده‌های سازمان آمار یونان (ELSTAT)، قیمت گاز طبیعی ۲۶۱.۳٪ نسبت به سال قبل افزایش یافته است و هزینه برق ۳۸.۵ درصد افزایش یافته‌است.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل