سقوط جهنمی لیر لبنان در برابر دلار آمریکا

  کد خبر: 290601102153

در حالیکه بانک های لبنان از مردم می‌خواهند پس‌اندازهای خود را خارج نکنند، ارزش پول‌ ملی این کشور در پرتگاه سقوط قرار گرفته‌ است. ارزش آن در برابر دلار طی سه‌سال گذشته تا ۱۰ برابر کاهش یافته‌ است.

آخرین ضربه مهلک به لیر لبنان با قطع یارانه‌های سوختی دولت وارد آمد؛ از این پس ۸۰درصد لبنانی‌ها زیر خط‌فقر زندگی می‌کنند. به‌رغم کمک‌های چند صدمیلیون یورویی به لبنان هنوز وضعیت رکود اقتصادی دراین کشور حاکم است و این کمکها نتوانسته موجب تغییر آن شود.

دراین کشور حدود ۷میلیون نفری با بدهیهای بسیار زیاد به دلیل فساد سیاسیون که مخالف هرگونه اصلاحات هستند می‌توان گفت پول ملی آن تقریبا هیچ ارزشی ندارد.

روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر( ۲۸شهریور) ارزش آن در برابر دلار در بازار سیاه به پائین‌ترین حد خود رسید. براساس اطلاعات یک سایت معتبر ارزهای خارجی در این روزارزش برابری لیر و دلار معادل ۳۸۵۰۰۰‌لیر در برابر هر دلار بود.

مارپیچ منفی اقتصاد دراین کشورطلوع خورشید که سالیان درازیست از هر دو ارز درمبادلات خود استفاده می‌کند بسیار سردرگم شده‌است. قبلا نیزدر آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) با برابری ۴۰۰۰ لیر درازای هر دلار نیز ارزش پول ملی لبنان به پائین ترین سطح خود رسیده‌بود.

 درآنزمان نیز مردم لبنان که از دسترسی به پس‌اندازهایشان در بانکها منع شده بودند با برگزاری تظاهرات خشونت‌آمیز اعتراض خود را به اینگونه اقدامات نشان دادند.

از شروع بحران اقتصادی دراین کشور بانک های آن با وضع مقررات وحشتناک و بی‌سابقه‌ای هرگونه دسترسی به پس‌اندازهای مردم را به ویژه در حساب های ارزی ممنوع کرده‌اند. از اینرو مجمع بانک های لبنان کلیه شعب بانکها در این کشور را در سه روز کاری اول هر هفته تعطیل اعلام کرده‌است.

از سال ۱۹۹۷(۱۳۷۶) به طور رسمی ارزش برابری لیر و دلار ۱۴۰۰ لیر در ازای هر دلار اعلام شد؛ از آن پس ظرف دو سال لیر لبنان ۹۵درصد ارزش خود را ازدست داد. دلیل این امر قطع یارانه‌های دولتی به ویژه در زمینه سوخت عنوان شده که منجر به افزایش شدید تقاضای دلار نیز شد.

در اعتراض به کاهش سطح زندگی نظامیان در پایتخت و تریپولی جاده‌ها را بستند. براساس آمار سازمان ملل متحد ۸۰ درصد مردم لبنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تورم سه رقمی عامل شتاب دهنده گسترش این فقر است.

میزان حقوق حداقل دریافتی در لبنان ۶۷۵هزار لیر است که قبلا معادل ۴۵۰ دلار می‌شد؛ اما در حال حاضر با نرخ بازار سیاه آن به سختی به دو دلار می‌رسد.

به رغم این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی دولتمردان این کشور زیربار اصلاحات پیشنهادی خارجی‌ها به عنوان شرط ارسال کمکهای بیشتر نمی‌روند.

روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر(۲۸ شهریور) هیأتی از صندوق بین المللی پول وارد این کشور شد تا مذاکرات مقدماتی برای اهدای کمک ۳میلیارد دلاری با باز پرداخت چهار ساله با مقامات این کشور انجام دهد.

لبنان پس از پایان جنگ داخلی (۱۹۹۰-۱۹۷۵)(۱۳۶۹-۱۳۵۴) به نام بازسازی و به‌دلیل وجود فساد دردولتمردان در ورطه بدهی هایی وحشتناک خارجی گرفتار شده‌ است.

اقتصاد این کشور برپایه بخش خدمات، گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی آنهم به صورت عمده به وسیله کشورهای خلیج فارس که خود نیز ساختارهای بسیار پیچیده امنیتی و سیاسی دارند؛ اداره می‌شود.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل