ادغام دو سوپر مارکت بزرگ آمریکایی

  کد خبر: 240701104653

ترجمه: سلیم حیدری

کروگر روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد آلبرتسونز را در قراردادی نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار خریداری کند که می‌تواند صنعت خرده فروشی ایالات متحده را تغییر دهد و بر نحوه خرید میلیون ها مشتری خواربار تأثیر بگذارد.

این قرارداد که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ بسته شود، دو تا از بزرگترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای را در کشور ترکیب می‌کند و یکی از بزرگترین کارفرمایان خصوصی را ایجاد خواهد کرد.

این دو شرکت مجموعاً ۷۱۰۰۰۰ کارگر دارند، (اکثر آنها در صنعتی با هزینه ادغام پایین تشکیل شده‌اند) نزدیک به ۵۰۰۰ فروشگاه و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار فروش. این شرکت‌ها می‌گویند تعداد مشتریان آنها به ۸۵ میلیون خانوار می‌رسد.

صنعت خرده‌‌فروشی در سال‌های اخیر ادغام شده‌است و ادغام به شرکت‌ها پتانسیل بیشتری برای مقابله با رقابت آمازون (AMZN)، والمارت (WMT) و سایر غول‌های خرده‌فروشی می‌دهد.

سوپرمارکت‌های سنتی در این سال‌ها توسط این شرکت‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها شامل زنجیره‌های تخفیف مانند Dollar General و Aldi، کلوپ‌های انبار، مانند Costco و خواربارفروشان آنلاین هستند.

رادنی مک مولن، مدیرعامل کروگر، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: این ادغام موقعیت ما را به عنوان یک جایگزین برای رقبای بزرگ‌تر که ادغام نشده‌اند، تسریع می‌کند.

اگر این معامله تکمیل شود، یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌ها در تاریخ خرده‌فروشی ایالات متحده خواهد بود – خرید هول فودز توسط آمازون در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۳.۷ میلیارد دلار در مقابل این خرید، بسیار کوچک است.

این شرکت از نظر فروش به سومین زنجیره خرده‌فروشی بزرگ در آمریکا تبدیل خواهدشد. بر اساس گزارش مورگان استنلی، مجموع سهم بازار آن در صنعت خواربار فروشی ۱.۴ تریلیون دلاری ۱۳.۵ درصد خواهد بود، که آن را به دومین خواربارفروش بزرگ پس از سهم ۱۵.۵ درصدی والمارت تبدیل می‌کند.

این حرکت همچنین در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها با هزینه‌های بالاتر مبارزه می‌کنند و تورم موادغذایی به بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده‌است. قیمت‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی در ماه گذشته به افزایش خود ادامه دادند.

شاخص غذای در خانه، که نشان دهنده قیمت کالاها در فروشگاه‌های مواد غذایی است، در سپتامبر ۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل و ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

کروگر گفت که این معامله به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود زیرا نیم میلیارد دلار صرفه‌جویی حاصل از این ادغام قرار است در سرمایه‌گذاری برای پایین آوردن قیمت‌های مصرف‌کننده صرف شود.

فروشگاه‌های آلبرتسونز به داشتن قیمت‌های بالاتر از فروشگاه‌های کروگر معروف است و تحلیلگران می‌گویند کروگر ممکن است سعی کند قیمت کالاهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را کاهش دهد.

کروگر سهام آلبرتسونز را به قیمت ۳۴.۱۰ دلار برای هر سهم خریداری خواهد کرد که تقریباً ۳۰ درصد بالاتر از میانگین قیمت سهام شرکت‌های زنجیره ای موادغذایی در طول ماه گذشته است.

سهام کروگر در اوایل معاملات روز جمعه ۵ درصد کاهش یافت، این درحالیست که آبرتسونز ۷ درصد کاهش یافت.

این دو شرکت ده‌ها فروشگاه زنجیره‌ای خواربار فروشی را اداره می‌کنند. کروگر شرکت رالفز، هریس تیتر، دیلونز، فرد مایر و دیگران را اداره می‌کند، درحالی که آلبرتسونز مالک سیف وی و وونز است.

این شرکت ها اعلام کردند که نزدیک به ۴۰۰ فروشگاه خود را را برای ایجاد یک فروشگاه جدید جدا خواهندکرد که تلاشیست برای شکستن انحصار طلبی فروشگاه‌های بزرگ خواروبار فروشی.

تحلیلگران انتظار دارند در صورت انجام این معامله، برخی فروشگاه‌ها بسته شوند و همچنین می‌گویند که این کار یک مانع بزرگ برای نظارت غیرصادقانه خواهد بود.

جوزف فلدمن، تحلیلگر گروه مشاوره تلسی، گفت: «معامله‌ای به این اندازه که تأثیر مستقیمی بر مصرف‌کنندگان دارد، با نظارت قابل‌توجهی از سوی تنظیم‌کننده‌ها مواجه می‌شود و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا تأیید شود».

سازمان‌های نظارت بر مصرف‌کننده، اتحادیه‌ها و دموکرات‌ها قبلاً به شدت با این توافق مخالفت کرده‌اند. آنها می‌گویند که با افزایش قیمت‌ها و از بین بردن رقابت به مصرف کنندگان آسیب می‌رسد.

همچنین می‌تواند موج جدیدی از ادغام در صنعت را در میان شرکت‌های کوچک‌تری که برای رقابت تلاش می‌کنند، تحریک کند.

سناتور برنی سندرز آن را “فاجعه مطلق” خواند و از دولت بایدن خواست این توافق را رد کند. پروژه آزادی‌های اقتصادی آمریکا، که یک سازمان ضد انحصار است، گفت: «این ادغام برای رقابت در بازار، مشاغل کوچک و به ویژه – جیب مصرف کنندگان فاجعه بار خواهد بود.»

لینا خان، رئیس FTC، منتقد ادغام شرکت‌ها است و تنظیم‌کننده بازار در گذشته ادغام‌های خرده‌فروشی‌های بزرگ را متوقف کرده است، از جمله تلاش‌های مجموعه Staples برای ادغام با مجموعه Office Depot.

FTC در حال حاضر به دنبال اقدامات ضد رقابتی در صنعت مواد غذایی است و سال گذشته اطلاعاتی را از کروگر و دیگران در مورد دلایل خالی بودن قفسه ها و افزایش قیمت ها در ایالات متحده درخواست کرد.

منبع: سی ان ان

خروج از نسخه موبایل