حفظ پیمانکاران تدارکاتی در دوره مخاطره برگ برنده شرکت های بزرگ اروپایی

  کد خبر: 240701104690

ترجمه: محمود نواب مطلق

شرکت های بزرگ تجارتی اروپایی که با وجود تمام مخاطرات روابط خود را با پیمانکاران تدارکاتی خود حفظ کرده اند در دروان پسا کرونا و بازگشایی فعالیت های اقتصادی از منافع این کار بهره‌مند شدند.

«فیلیپ سوئه» استاد راهبردهای کسب‌وکاردر بخش تریبون نشریه لوموند به این موضوع پرداخته است: آیا افزایش شدید قیمت انرژی منجر به مهاجرت صنایع پرمصرف انرژی به سایر مناطقی که قیمت انرژی در آنجا ارزانتر است خواهدشد؟

قیمت های انفجاری انرژی هم اکنون موقعیت بسیاری از صنایع را در اروپا به خطر انداخته و دراین بین آلمان از این ماجرا بسیار آسیب‌دیده است.

در فرانسه برخی تولیدکنندگان محصولات شیشه‌ای ناچار به کاهش تولید خود شده‌اند. صنعت ریخته گری با مشکلات بسیاری مواجه شده و در تمام اروپا صنایع فولاد تعطیل شده‌اند.

برخی از این صنایع تولیداتشان را به طورمستقیم به مصرف‌کنندگان می‌فروشند اما در واقع اولین خریداران شیشه، فولاد، قطعات‌فلزی و سایر تولیدات پرمصرف انرژی شرکتهای بزرگ اروپایی در زمینه‌های ساختمان‌سازی، هوافضا، خودرو، صنایع‌کشاورزی و غذایی هستند.

با افزایش قیمت انرژی قیمت محصولات تولیدی صنایع پر مصرف انرژی نیز افزایش می‌یابد. آیا برای مقابله با این وضعیت شرکتهای بزرگ تجاری اروپایی گروه های تدارکاتی خود را تغییر خواهند‌داد؟

به عنوان مثال سراغ گروههای تدارکاتی آمریکایی بروند که از نیروی برق نیم‌بها استفاده می‌کنند. یا سراغ گروههای تدارکاتی آسیایی و یا آمریکای جنوبی بروند که از انرژی با قیمتهای پائین‌تر استفاده می‌کنند.

اما منافع آنها ایجاب می‌کند با گروه های تدارکاتی خود به‌هر قیمتی وفادار بمانند. علاوه براین بالا بودن هزینه‌های حمل ونقل عامل بازدارنده‌ای برای تغییر گروه های تدارکاتی محسوب می‌شود.

بنابراین با بهینه‌سازی خرید از این گروه ها می‌توان به نگرانی‌های آنها نیز پایان داد. همانگونه که در دوران کرونا برخی از بنگاه های بزرگ اقتصادی به‌هر قیمتی روابط خود را با گروه های تدارکاتی خود حفظ کردند و از منافع آن هم بهره مند شدند.

آنها بدین ترتیب توانستند سهامداران و گروه های تدارکاتی خود حتی در مناطق دور دست را راضی نگه دارند. آنها در نهایت برنده بودند.

این شرکت های تجاری با منابع مالی خود وبا حمایت ازاین گروه های تدارکاتی در دوران سختی باعث شدند آنها مقاومت کنند و در دوران بازگشایی فعالیت ها از این مقاومت به نفع حامیان خود استفاده کنند.

گروه های اقتصادی که شرکت های تدارکاتی خود را در دوران کرونا رها کردند باعث شدند افراد زیادی از این شرکت ها بدون هیچ پشتوانه‌ای اخراج شوند و حالا در دوران آغاز بکار مجدد بدون تدارکات مانده‌اند.

کارکنان اخراجی این گروه های تدارکاتی در مناطق خود پراکنده شده و دانش فنی حرفه خود را نیز با خود برده‌اند. درنتیجه وضعیت دیگر به روال گذشته برنخواهد گشت.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل