درخواست غول های صنعتی از دولت ها برای رعایت توافقنامه پاریس

  کد خبر: 230801108420

حدود ۲۰۰ شرکت بزرگ تجاری و صنعتی از جمله «ایکه آ، نستله، مایکروسافت، بایِر، اُ دِ اِف، وُلوو»  روز شنبه ۱۲ نوامبر(۲۱ آبان) با امضای بیانیه‌ای از دولت ها خواستند مفاد توافقنامه اقلیمی پاریس را رعایت کنند. براین اساس تلاشها باید در جهت جلوگیری از افزایش دمای کره‌زمین به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد  و حتی تا یک‌ونیم درجه سانتگراد درمقایسه با دوران پیش صنعتی افزایش یابد.

دست اندرکاران دراین زمینه براین باورند تمرکز بر ۵/۱ درجه سانتگراد اهمیت فوق العاده‌ای برای بهبود شرایط اقلیمی دارد. براساس آمارهای سازمان ملل تعهدات فعلی بسیاری از کشورها منجر به افزایش فاجعه بار۸/۲ درجه سانتیگرادی گرمای کره زمین خواهد شد.

رساندن این میزان به یک ونیم درجه یک محدویت است و نه یک هدف. شرکتهای بزرگ تجاری از دولتها خواسته‌اند درجهت مقابله با تغییرات اقلیمی تلاش کنند به این حد برسند.

تمام دولتهای جهان در سال ۲۰۱۵(۱۳۹۴) در پاریس توافقنامه‌ای امضاء کردند که برمبنای آن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی؛ حداکثر افزایش دمای کره زمین باید به یک ونیم درجه سانتیگراد برسد.

اما برای رسیدن به این هدف از میزان انتشار گازهای گلخانه ای هنوزکاسته نشده‌است و اگر اقدام عاجلی صورت نپذیرد هدف این توافقنامه محقق نخواهدشد. درحال حاضر فعالیتهای کشورهای جهان با رسیدن به این هدف فاصله بسیاری دارد.

براساس بررسی های انجام شده در پایان سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۱) میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از استفاده سوختهای فسیلی به بالاترین حد خود خواهد رسید.

شرکت های بزرگ تجاری امضاء کننده این بیانیه از دولتهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته خواسته‌اند خود را در اجرای توافقنامه پاریس متعهد بدانند و برای رسیدن به اهداف آن از کوچکترین اقدامی صرف‌نظر نکنند.

جالب اینجاست که برخی از امضاء‌کنندگان خود نیز به عنوان عاملان اقدامات خلاف محیط زیستی شناخته شده‌اند.

«ماری رابینسون» رئیس‌جمهور سابق ایرلند و رئیس یک سازمان مردم نهاد، گردآورنده رهبران صلح‌طلب سابق کشورها که بانی آن «نلسون ماندلا»  بوده‌است در این زمینه به خبرنگاران گفت: «قراردادن حد یک ونیم درجه سانتیگراد برای افزایش گرمای کره زمین در بسیاری جهات برای بشریت حیاتی است.

مخاطب اصلی این کلام دولت‌ها به ویژه دولتها در کشورهای پیشرفته هستند. آنهایی که تعهدات خود را دراجلاسیه‌های مختلف « کُپ» عمل نکرده‌اند.

کشورهای گروه ۲۰ که هفته آینده در بالی اندونزی گرد هم می‌آیند موظفند دراین زمینه اقدام کنند.»

او ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در ادامه افزود: «دولتها باید واقعا در این زمینه احساس مسئولیت کنند و تلاش کنند تا سال ۲۰۳۰( ۱۴۰۹) این میزان نصف شود.»

برخی دیگر از حامیان محیط زیست و مبارزان با تغییرات اقلیمی نیز برهدف قراردادن یک‌ونیم درجه سانتیگراد افزایش دمای کره زمین تأکید دارند و خواستار اقدام عاجل دولت ها و شرکتهای بزرگ تجاری دراین خصوص شده‌اند.

در عین حال برخی کشورها با این امر مخالفت می‌کنند و حتی از قرارگرفتن این نکته درمتن قطعنامه‌های اجلاس های«کُپ» جلوگیری می‌کنند.

با اینحال این هدفیست که در اجلاس سال گذشته «کُپ»‌ در اسکاتلند به تصویب رسیده‌است و دولت ها متعهد به اجرای آن هستند.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل