خودپردازهای بانکی به نا آرامی ها پیوستند

  کد خبر: 280801109011

محمد ارفع

تیتر فوق شاید برای شما تعجب‌آور باشد و از همین رو این متن را خوانش کنید؛ ولی این تیتر از دل صحبت‌های دیروز نگارنده با یکی از مدیران شعب بانکی به‌دست‌آمده است.

به‌صورت ساده‌تر اگر بخواهم بگویم این است که روز گذشته در مرکز شهر یعنی در مرکزی‌ترین نقطه پایتخت ایران دو ساعت تمام، همه خودپردازهای بانکی را زیر و رو کردم تا شاید بتوانم برای کرایه تاکسی از خودپردازهای موجود در سطح شهر پول دریافت کنم؛ ولی از شما چه پنهان پولی در هیچ یک از خودپردازها نبود که بخواهم دریافت کنم.

مسئله آن‌قدر برایم جالب بود که چرا به‌صورت کلی بعد از یک و نیم روز تعطیلی بانک‌ها پول از خزانه‌داری کل هنوز به شعب هیچ یک از بانک‌ها برای شارژ مجدد خودپردازها نرسیده است، از همین رو به ‌داخل شعب چند بانک مراجعه کرده و خواستار توضیح مدیر شعبه در رابطه‌ با نبود پول در خودپرداز آن بانک شدم.

اگر از پاسخ‌های سربالا و گاهی توهین‌آمیز برخی از مدیران گذر کنم که به نظر می‌آمد مشتری ارث پدری‌اش را از ایشان طلب کرده نه پاسخگویی در رابطه‌ با وظیفه ذاتی بانک برای خدمت‌رسانی به مشتریانش را، مدیر یکی از شعب بانک تجارت برای من توضیح داد که بیش از این جستجو نکنم؛ چون تمامی بانک‌ها تصمیم گرفته‌اند که ماشین توزیع پول را نه صبح اول وقت تا قبل ظهر (زمان عادی توزیع پول) بلکه پس از آن بفرستند.

 به زبانی دیگر آن‌ها تصمیم دارند تا مشخص شود که آیا امروز در شهر خبری از اغتشاش هست یا نه و پس از آن پول بین بانک‌ها توزیع  تا خودپردازهای خود را شارژ کنند وگرنه چه نیازی است که خودپرداز شارژ شود و بهتر است که خودپردازهای بانکی نیز به اغتشاشات بپیوندند  و از ارائه خدمات بانکی به مردم سرباز زنند!

با رویکردی دیگر قدرت عاقله بانک‌ها تصمیم  دارد که در صورت اغتشاش به این بهانه از وظیفه ذاتی خود یعنی خدمت رسانی به مشتریان سرباز زند، عملی که نه تنها در رابطه با برداشت پول از خودپردازها مشکل ایجاد کرده بلکه باعث سردرگمی مردم شده است زیرا اگر شما به یکی از شعب هر بانکی مراجعه کنید و مبلغی زیر ۲۰۰ هزارتومان(سقف مجاز برداشت از خودپرداز) طلب کنید تا از حساب شما کم و به صورت نقدی در شعبه پرداخت شود، عملا متصدی اعلام می کند که مجوز این کار را ندارد مگر اینکه مبلغ مورد برداشت کل مبلغ موجودی و جهت بستن حساب فرد در بانک باشد.

همچنین توزیع نشدن پول در وقت مقرر از سوی خزانه داری مرکزی بانک ها عملا خدمت رسانی در رابطه با به دست آوری پول نقد در شعبه را نیز مختل کرده زیرا اگر فردی به شعبه مراجعه کند و نیاز به پول نقد بالاتر از سقف تعیین شده نیز داشته باشد شعب به دلیل نبود پول در صندوق شعب بانک عملا نمی‌توانند که به درخواست فرد پاسخ مثبت دهند.

در پایان خوب  است مدیران بانک‌ها و بانک مرکزی که چنین تصمیمی را برای توزیع پول در بانک‌ها اتخاذ کرده‌اند پاسخ دهند آیا چنین رفتاری و حرکتی در این روزهای پرالتهاب شایسته مردم است و مسئله نبود پول نقد آیا خود باعث عصبی کردن مردم نمی‌شود؟

خروج از نسخه موبایل