افزایش دستمزدها عامل افزایش تورم

  کد خبر: 050901110316

بنا به گفته بانک‌ مرکزی اروپا افزایش دستمزدها منجر به افزایش طولانی مدت تورم طی سالها خواهد شد. در همین روزهای اخیر دستمزد حدود ۴میلیون نفر از کارکنان شاغل در بخش های الکترونیک و ریخته‌گری صنایع آلمان برای دو سال آتی تا۵/۸ درصد افزایش یافت.

کارشناسان ارشد اقتصادی بانک‌مرکزی اروپا درمورد به وجود آمدن یک چرخه افزایش دستمزد- افزایش قیمت هشدار داده‌اند.

حتی افزایش دستمزدها صرفا حاشیه‌ای باشند. به اعتقاد آنان پس از افزایش تورم ناشی ازپشت‌سر گذاشتن دوران کرونا و رخداد جنگ روسیه و اوکراین اینبار نوبت افزایش دستمزدهاست که منجر به بالارفتن تورم در منطقه یورو شود.

آنان معتقدند افزایش حقوقها طی سالیان آتی عامل اصلی بالا رفتن قیمتها خواهد بود. آنان نگران ایجاد یک چرخه افزایش حقوق- افزایش قیمت هستند. این درحالیست که  منطقه یورو تورم بالاتر از ۱۰ درصد را پشت سر می‌گذارد.

بدین ترتیب بانک‌مرکزی اروپا نخواهد توانست به هدف تعریف شده خود یعنی تورم ۲درصد برسد.البته این پدیده هنوز روی نداده است.

آخرین مذاکرات برای افزایش دستمزدها در قراردادها حکایت ازافزایش متوسط ۸/۳ درصدی در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) و ۵/۳ درصدی در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) دارد. البته به نظر می رسد میزان افزایش دستمزد بیش از ۴میلیون نفرشاغل در بخش های الکترونیک و ریخته گری صنایع آلمان  تا ۵/۸ در مقایسه با این ارقام غیر طبیعی است.

اما باتوجه به افزایش قیمت مواداولیه و انرژی از اواسط سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) و ثابت ماندن سطح دستمزدهای این کارکنان در آنزمان این سطح از افزایش در واقع به نوعی برای جبران کاهش قدرت خرید آنان از آنزمان تاکنون بوده.

این کارشناسان براین باورند که درآینده نیز افزایش حقوقها ادامه خواهد یافت اما نباید این اقدام به عنوان «تغییر دائمی در پویایی حقوقهای اسمی» تعبیر شود.

پس از گذراندن دوران جبران کاهش قدرت خرید؛ طبیعتا افزایش دستمزدهای اسمی باید متناسب با مجموع عواملی چون رشد بهره وری کار و رسیدن به هدف تورم ۲ درصد باشد.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل