آمریکا سرمایه گذاری در فناوری پیشرفته چین را ممنوع می‌کند

  کد خبر: 141201123080

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش‌ها، قانون‌گذاران در تلاش هستند تا تامین مالی فناوری‌های پیشرفته را در خارج از کشور محدود کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه با استناد به منابع و گزارش های مربوط به مقررات پیشنهادی وزارت خزانه داری و بازرگانی ایالات متحده گزارش داد که واشنگتن قصد دارد سرمایه گذاری آمریکا در بخش های فناوری پیشرفته اقتصادهای رقیب را ممنوع کند.

منابع نزدیک به بحث در مورد مقررات جدید به این خبرگزاری گفتند که این محدودیت ها احتمالاً سرمایه گذاری های خصوصی و سرمایه گذاری خطرپذیر در تولید نیمه هادی‌ها، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی را هدف قرار خواهد داد و بیشتر علیه چین خواهد بود.

اما وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که در این گزارش‌ها نامی از کشورهای خاصی که تحت تأثیر این اقدامات قرار می‌گیرند و بخش‌های اقتصادی که امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازند، نمی‌برد.

با این حال، این نشریه خاطرنشان می کند که تمرکز بر بخش‌هایی خواهد بود که می توانند توانایی‌های نظامی رقبای آمریکایی را افزایش دهند.

برای مثال، گزارش وزارت خزانه‌داری می‌گوید که قوانین جدید سرمایه‌گذاری خارجی بر «ممانعت از بهره‌برداری از سرمایه و تخصص ایالات متحده به گونه‌ای که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند،

در حالی که بار ناخواسته‌ای را بر دوش سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای آمریکایی وارد نمی‌کند» تمرکز خواهد کرد.

بنا بر گزارش‌ها، واشنگتن چندین ماه است که روی مقررات جدید کار می کند و خزانه داری بر این موضوع فشار می آورد که محدودیت‌ها به شدت بر خطرات امنیت ملی متمرکز شود و مزیت اقتصادی ناعادلانه ایجاد نشود.

مقررات سرمایه گذاری گام دیگری از تلاش‌های ایالات متحده برای توقف پیشرفت فناوری چین خواهد بود که واشنگتن آن را خطرناک می داند. به عنوان مثال، اواخر سال گذشته، دولت جو بایدن، کنترل صادرات را برای جلوگیری از دستیابی چین به فناوری پیشرفته ایالات متحده (که واشنگتن ادعا می کند می تواند برای اهداف نظامی استفاده شود)، اعمال کرد.

در پاسخ، پکن با شکایت رسمی از سازمان تجارت جهانی درخواست کرد و استدلال کرد که محدودیت‌های صادرات ایالات متحده «نظم اقتصادی و تجاری بین‌المللی را تضعیف می‌کند».

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل