چین در میان فشارهای امنیتی انرژی به زغال سنگ متکی است

  کد خبر: 151201123296

ترجمه: سلیم حیدری

برنامه ریز دولتی چین روز یکشنبه بر نقش بیشتر زغال سنگ در تامین برق این کشور تاکید کرد و گفت که از سوخت فسیلی برای بهبود قابلیت اطمینان و امنیت سیستم انرژی این کشور استفاده خواهد شد.

افزایش قیمت جهانی انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین و اختلال در عرضه داخلی، پکن را بر آن داشته تا در سال های اخیر تمرکز خود را بر امنیت انرژی افزایش دهد.

بر اساس داده های اداره ملی آمار، دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته برای تولید ۵۶.۲ درصد از برق خود به زغال سنگ متکی بود، اما در سال های اخیر به طور قابل توجهی استفاده از گاز طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر را برای کاهش انتشار کربن افزایش داده است.

با این حال، نوسانات تولید ناشی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، سیاستگذاران را بر آن داشته است تا برای تقویت عرضه بار پایه کشور، بر نیروی زغال سنگ قابل اطمینان و قابل انتقال آسان تکیه کنند.

سال گذشته، دمای سوزان تابستان و خشکسالی در جنوب غربی چین باعث کاهش تولید برق ناشی از نیروگاه‌های آبی شد که منجر به قطع برق گردید.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) در گزارشی به گردهمایی سالانه پارلمان گفت: “ما نقش حمایت اساسی از زغال سنگ را تقویت خواهیم کرد و گام های منظمی را برای افزایش تولید پیشرفته زغال سنگ و در عین حال تضمین ایمنی خواهیم برداشت.”

تحقیقات هفته گذشته نشان داد چین ساخت ۱۰۶ گیگاوات دیگر افزایش ظرفیت انرژی زغال سنگ را در سال گذشته تصویب کرد که چهار برابر بیشتر از سال قبل و بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود که ناشی از ملاحظات امنیت انرژی بود.

حدود ۵۰ گیگاوات از این انرژی مربوط به بخش ساخت و ساز است. لی شو، مشاور سیاست صلح سبز چین، گفت: “نگرانی برای امنیت انرژی همچنان قوی است.”

او گفت: “حفظ امنیت انرژی به بخش زغال سنگ چین انگیزه داده است، همانطور که در تأیید سریع مجوز کارخانه های زغال سنگ در سراسر کشور دیده می شود.”

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) همچنین بر اهمیت افزایش عرضه نفت و گاز داخلی تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما اکتشافات و توسعه نفت و گاز طبیعی در داخل را برای کشف ذخایر بکر بیشتر و افزایش تولید تشدید خواهیم کرد».

علیرغم استراتژی افزایش استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت پل برای دستیابی به کربن صفر در سال ۲۰۶۰، این کشور کمپین تهاجمی را که در سال ۲۰۱۷ برای جایگزینی زغال سنگ با گاز آغاز شده بود، کند می کند.

با نگرانی در مورد کمبود عرضه و در میان قیمت های بالای جهانی، برنامه ریز چین متعهد شد که “به شدت گسترش پروژه های جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی را کنترل کند”.

این برنامه‌ریز دولتی همچنین تلاش‌های خود را برای اصلاح بیشتر بخش نفت و گاز با تمرکز بر بهبود مکانیسم قیمت‌گذاری گاز طبیعی برای انعکاس بهتر هزینه‌های تولید و خرید، تکرار کرد.

چین حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی خود را وارد می کند.

در این گزارش آمده است: “(ما) مکانیزم‌های مناسبی برای تنظیم قیمت‌های مصرف‌کننده نهایی گاز طبیعی شهری در راستای هزینه‌های خرید ایجاد خواهیم کرد.” آنها افزودند که چین همچنین ساخت دومین دسته از نیروگاه های بزرگ بادی و خورشیدی را پیش خواهد برد.

اتکا به زغال سنگ توسط برخی برای پوشش کمبود عرضه به دلیل توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور موقتی توصیف شد.

دیوید فیشمن، مدیر ارشد مشاور انرژی در چین، گروه Lantau، گفت: «تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جدید نتوانسته است تمام رشد تقاضا را در هیچ سال خاصی پوشش دهد، به این معنی که هنوز هر سال به تولید زغال‌سنگ بیشتری نیاز است».

او گفت: “در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴، ممکن است شاهد اولین سالی باشیم که تولید انرژی های تجدیدپذیر به طور کامل رشد تقاضای جدید را پوشش می دهد … پس از این سال مصرف زغال سنگ نسبت به سال گذشته کاهش می یابد.”

چین متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ به اوج انتشار کربن خود و تا سال ۲۰۶۰ به حالت کربن خنثی (انتشار کربن صفر) برسد.

بر اساس گزارش NDRC، پکن کاهش مصرف انرژی به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی را تا حدود ۲ درصد در سال ۲۰۲۳ هدف قرار داده است.

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل