ربات گفتگوگر «چَت جی پی تی» انقلابی به مراتب مهمتر از انقلاب چاپ

  کد خبر: 221201124113

در فرانسه شناخت کمی درمورد نقش هوش‌ مصنوعی درتغییر ارتباط ما با دانش وجود دارد. ربات گفتگوگر «چَت جی پی تی» بصورت رسمی در چین غیرقابل دسترس است اما بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان چینی درحجمی بسیار بالا ازآن استفاده می‌کنند.

این ربات به کمک هوش‌مصنوعی متون را تولید می‌کند. امکاناتی که این ربات دراختیارهمگان قرارداده استفاده ازهوش مصنوعی را به موضوعی جدی درمباحثات مبدل ساخته. بحث درمورد آن هرچند پراکنده تقریبا همه جایی شده.

شاخه‌های متنوعی در این مباحث به وجود آمده‌است. برخی مانند«ژان نوئل باروت» نماینده وزیراقتصاد و مسئول انتقال دیجیتال و مخابرات فرانسه از«چَت جی پی تی»  به مثابه یک طوطی حاضرجواب یاد می‌کنند.

برخی مانند «رولان الکساندر» آنرا به‌عنوان ابزاری برای ایجاد تحولات تمدنی عمده دراقتصاد، سیاست و جامعه ارزیابی می‌کنند.

به نظر نویسنده این متن دومی به واقعیت نزدیکتر است. «چَت جی پی تی»  یک برنامه کاربردی زاینده با استفاده از هوش مصنوعی است. این بدان معناست که قادراست درگفتگو با کاربران تولید محتواکرده و به پرسشهای آنان پاسخ دهد.

سایر برنامه‌های کاربردی نیز می‌توانند تصاویر، فیلم ها و موسیقی‌هایی تولیدکنند اما این ربات گفتگوگر تحولی عظیم از نوع انقلاب سوم صنعتی محسوب می‌شود.

در این ربات به گونه‌ای همگرایانه ازفناوریهای دیجیتالی، هوش‌ مصنوعی، رباتها و زیست‌فناوری استفاده شده. با این نگاه این برنامه کاربردی آینده‌ای بسیار شگفت‌انگیز فراروی خود دارد.

نظیر آن درحال حاضروجود ندارد. ازاینرودرک تشبیه این ربات به یک پرنده ازسوی یک مقام مسئول بسیارسخت است. رباطی که توانایی آن قطعا ظرف ده سال آینده؛ ۱۰۰هزار بلکه یک‌میلیون برابر خواهد شد.

این افزایش توانایی مبتنی بر هوش‌مصنوعی و افزایش تصاعدی میزان داده‌های موجود درآن بر پایه تجربیات حاصله خواهدبود.

براساس این تلاشهای آینده نگرانه است که  باید ملزم به اتخاذ تصمیمات صحیح در سیاستهای عمومی بود. در ماه فوریه (بهمن) «هنری کیسنجر» سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی، «اِریک اِشمیت» رئیس سابق گوگل و «دانیل هوتانلوخِر» استادرایانه دردانشگاه مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت منتشرکردند که دراروپا کمتر مورد بررسی قرار گرفت.

آنان دراین مقاله عنوان کردند عواقب برنامه‌های کاربردی زاینده مبتنی بر هوش‌مصنوعی فراتراز موضوع «تخریب خلاق» درنظریات جامعه‌شناسانه «شومپِتِری کلاسیک»  خواهد‌ بود.

بنابراین ما محق هستیم درمورد تغییرات گسترده‌ای که این قبیل برنامه‌ها درموضوعاتی چون اشتغال و نحوه کارکردن بوجود خواهند آورد ازخود سئوال کنیم.اما بررسی ما باید وسیع باشد.

این سه نفر درمقاله خود نوشته‌اند ربات گفتگوگر «چَت جی پی تی» بیشتراز صنعت‌چاپ ارتباط مابا دانش را تغییر می‌دهد. معمولا هویت نویسنده یک کتاب برای خواننده آن معلوم است و براین اساس می‌توان از توانایی های آن نویسنده برداشت هایی هرچند نامشخص کرد.

در مقابل ملاک ارزیابی صحت محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی چیست؟ این خود موضوعی جالب برای بحث دریک کلاس فلسفه است. اما موضوع مهم در هوش‌ مصنوعی زاینده، قدرت اقتصادی و فناوری است زیرا فعالیت دراین بخش بسیار سرمایه‌بر است. این بدان معناست که بازار آن طبیعتا انحصاری خواهد بود.

کسانی که بیشتر، زودتر و کیفی‌تردراین زمینه سرمایه‌گذاری کنند به غول های هوش‌مصنوعی زاینده تبدیل خواهندشد. یعنی صاحب قدرت اقتصادی و فناوری خواهندبود. درحال حاضر سازمانهایی درآمریکا و چین دراین زمینه غالب شده‌اند.

موضوع مهم دیگر دربررسی گسترده هوش‌مصنوعی زاینده درنظر داشتن مسائل مهم جغرافیای سیاسی جهان است.

به‌عنوان مثال به تلاشهای روسیه برای نفوذ درشبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و توئیتر باید دقت کرد. تصور کنید به کمک هوش‌ مصنوعی زاینده بتوان در این شبکه‌ها این موضوع را گرچه نادرست القاء کند که تحریم های غرب برضد روسیه نه تنها براین کشور اثر ندارد بلکه تبعات آن گرفتار خود غربیها خواهد‌ شد.

در اینصورت این قدرت هوش‌مصنوعی است که ترسیم‌کننده نقشه جغرافیای سیاسی خواهدبود.

منبع: هفته نامه اکسپرس

خروج از نسخه موبایل