هشدار ترامپ درباره «رکود بزرگ» جدید

  کد خبر: 231201124286

ترجمه: سلیم حیدری

رئیس جمهور سابق ایالات متحده ورشکستگی بانک ها را ناشی از سیاست های اقتصادی جو بایدن می داند.

دونالد ترامپ مدعی شده است که سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) تقصیر دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بوده و هشدار داده است که می تواند به یک رکود بزرگ جدید در ایالات متحده منجر شود.

سیلیکون ولی، یک وام دهنده بزرگ متمرکز بر فناوری و استارت آپ ها (که شانزدهمین بانک بزرگ ایالات متحده با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار دارایی بود)، روز جمعه پس از آنچه که تحلیلگران آن را “یک مورد کلاسیک مدیریت بانکی” نامیدند، سقوط کرد.

با نگرانی از وضعیت بانک، سپرده گذاران برای برداشت وجوه خود هجوم آوردند که شاهد سقوط سهام SVB بود و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) مجبور شد این بانک را تعطیل کند.

ترامپ در ادامه در رسانه اجتماعی Truth Social نوشت: «با اتفاقی که برای اقتصاد ما می‌افتد و با پیشنهادهایی که در مورد بزرگ‌ترین و احمقانه‌ترین افزایش مالیات در تاریخ ایالات متحده داده شد-پنج برابر شده است، جو بایدن به عنوان هربرت هوور عصر مدرن شناخته می‌شود».

او ادامه داد: ما یک رکود بزرگ بسیار بزرگتر و قدرتمندتر از سال ۱۹۲۹ خواهیم داشت. به عنوان مدرک، بانک ها در حال حاضر شروع به سقوط کرده اند!!!”

سخنگوی ترامپ بعداً این ادعا را تکرار کرد و به Business Insider گفت: “دموکرات‌ها و دولت بایدن از کنترل خارج شده‌اند و با دروغ‌های ناامیدکننده‌ای مانند بالن‌های جاسوسی، خروج قطار از ریل در فلسطین شرقی، به طرز رقت‌آمیزی تلاش می‌کنند تا رئیس‌جمهور ترامپ را به خاطر شکست‌های خود سرزنش کنند و اکنون سقوط بانک SVB نیز اتفاق افتاده است.”

این سخنگو خاطرنشان کرد: «این چیزی نیست جز تلاشی غم انگیز برای به آتش کشیدن مردم جهت فرار از مسئولیت».

در همین حال، نامزد سابق دموکرات ریاست جمهوری، برنی سندرز، قانون بانکداری دوران ترامپ را عامل شکست SVB دانسته است.

بیایید شفاف باشیم. سندرز روز یکشنبه با اشاره به قانون رشد اقتصادی، کمک‌های نظارتی و حمایت از مصرف‌کننده که توسط ترامپ امضا شد، اظهار داشت: شکست بانک سیلیکون ولی نتیجه مستقیم لایحه مقررات‌زدایی بانکی در سال ۲۰۱۸ است که توسط دونالد ترامپ امضا شد و من به شدت با آن مخالفت کردم.

این قانون، که مهم‌ترین تغییر در مقررات بانکداری ایالات متحده از زمان قانون داد-فرانک در سال ۲۰۱۰ بود، تسهیلات نظارتی مناسبی را فراهم کرد.

بانک‌های کوچک‌تر را از مقررات سخت‌گیرانه معاف می‌کرد و قوانین را برای وام‌دهندگان بزرگ تسهیل می‌کرد. آستانه دارایی برای «موسسات مالی مهم سیستماتیک» از ۵۰ میلیارد دلار به ۲۵۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

SVB سال ۲۰۲۲ را با ۲۰۹ میلیارد دلار دارایی به پایان رساند، به این معنی که دیگر به عنوان یک موسسه مالی مهم طبقه بندی نمی شد.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل