الاغ دانا و اسب زیبا (طنز)

  کد خبر: 31040192445

راضیه حسینی

قیمت هرکیلو گرم عنبرنسارا اصل در بازار که شامل حدودا ۱۲۵ قطعه عنبر نسارا است به ٨٠ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در حالی است که ماه گذشته هر کیلوگرم عنبرنسارا حدود ۶۵ هزار تومان خرید و فروش می شد.

آورده‌اند که در زمان‌های قدیم اسبی با پوستی به درخشش آفتاب و یالی به زیبایی گیسوان پری‌رویان در جنگلی زندگی می‌کرد. روزی برای خوردن آب به سر نهری رفت و در انعکاس آب الاغی را دید که در کنارش ایستاده. با عشوه و کرشمه گفت:«نامت چیست؟»

الاغ همان‌طور که مشغول نوشیدن بود گفت:«الاغ ماده»

اسب گفت: «چرا این‌قدر کوچک و بی‌یال و کوپالی؟»

الاغ گفت: «گذاشته‌ام همه زیبایی‌های عالم از آن تو باشد و کیف کنی.»

اسب شیهه بلندی کشید و خندان از او دور شد. مدت‌ها گذشت. روزی الاغ از کنار پرچینی می‌گذشت. صدایی آشنا شنید. ایستاد و همان اسب زیبا را دید که افسار بردهانش بسته شده و زین بر پشت دارد. گفت: «از چه روی به این حال افتادی؟»

اسب پاسخ داد:«خوشا به حالت که زیبا نیستی و کسی محلت نمی‌گذارد. مرا در بند کرده‌اند که از زیبایی و چابکی‌ام بهره ببرند. کاش من هم مثل تو بودم. هیچ نداشتم. از هفت دولت آزاد بودم.»

الاغ پوزخندی زد و گفت: «مرا این نکته خوش آمد که در حال ضعف و اسارت هم باز خواستی کل هیکلم را با متلک شستشو دهی. بگذار پیش از آن‌که بیایند و افسارت بکشند و به اصطبل بروی، تو را پندی دهم: همیشه در نظر آدمیزاد خود را خنگ و سفیه نشان بده. بگذار فکر کنند فایده‌ای نداری…باور کن آینده از آن ابلهان است.»

بعد کمی بر خود فشار آورد و عنبرنسارایی تولید کرد. سپس رو به اسب کرد و گفت: «روزی خواهد رسید که آدمیزاد بابت همین سرگین من پول زیادی خواهد پرداخت.»

صاحب اسب از راه رسید و او را به اصطبل برد. الاغ در آخرین لحظات گفت: «زندگی به کام الاغ‌هاست، نه شیر بیشه و اسب چموش.»

خروج از نسخه موبایل