منافع سرشار تولید کنندگان نیمه هادی ها

  کد خبر: 08050194065

ترجمه: محمود نواب مطلق

تنش های موجود در تقاضای نیمه هادی ها در سطح جهان قیمت آنها را به شدت افزایش داده و سود سرشاری نصیب تولیدکنندگان آن کرده است.

گرچه جنگ اوکراین و مخاطرات ورود به مرحله رکود اقتصادی ممکن است منجر به کاهش تولید نیمه هادی‌ها شود اما حمایتها در آمریکا و اروپا در زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش برای تولید محلی کاملا مشهود و درحال افزایش است.

آغاز به کار مجدد فعالیت های اقتصادی در دوران پساکرونا تقاضا برای نیمه هادی‌ها را به عنوان اصلی‌ترین قطعه تشکیل دهنده دستگاه های الکترونیکی به نحو قابل توجهی افزایش‌داد.

در نتیجه کمبود محسوسی در بازار به وجود آمد و همین امرقیمت آن را بالابرد و منافع بسیاری نصیب تولیدکنندگان آن شد. ازسوی دیگر تلاش‌های مقامات آمریکا در حمایت از سرمایه‌گذاری در تولید محلی این قطعات به عنوان محصول راهبردی تا حدزیادی به کم کردن تنشهای موجود برسر راه تولید آن کمک کرد.

شرکت فرانسوی- ایتالیایی «اِس تِ میکروالکترونیک» روز پنجشنبه ۲۸ جولای (۶ مرداد) خبراز سود ۱.۶میلیارد دلاری خود در سه ماهه نخست سال داد. این به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی سود این شرکت در یکسال است.

گردش مالی این شرکت در شش ماه ابتدای سال میلادی با رشد ۲۳ درصدی به۷.۴ میلیارد دلار رسید. حاشیه سود این شرکت در سه ماهه نخست سال رشدی معادل ۲۶درصد داشت در حالیکه این رقم سال گذشته ۱۶ درصد بود.

با این روند مدیریت این شرکت امیدواراست گردش مالی سالانه بین ۱۵.۹ تا ۱۶.۲ میلیارد دلار و حاشیه سود ناخالصی معادل ۴۷درصد را محقق سازد.

شرکت «اِس تِ میکروالکترونیک» روز۱۱جولای (۲۰تیر) اعلام کرد قصد دارد با همکاری همتای آمریکایی خود شرکت «گلوبال فاندری» کارخانه ای به ارزش چندین میلیارد دلار در «گرونوبل» فرانسه احداث کند و با احتساب کارخانه‌ای که این شرکت از قبل در این شهر دارد هزار شغل جدید به وجود آورد.

دولت فرانسه نیز از این سرمایه گذاری۵.۷میلیارد یورویی حمایت کرده است. بدین ترتیب اروپا قادر خواهد بود تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۹) تا ۲۰درصد نیمه‌هادیهای مورد نیاز جهان را تولید کند.

اروپائیان در این زمینه در رقابتی بسیار سخت با تولیدکنندگان آسیایی قرار دارند. چراکه آنها همچنان بر سرعت روزافزون تولیدات خود می افزایند و فرصت بازار را در اختیار اروپائیان نمی گذارند.

غول تولید کننده کره جنوبی قطعات الکترونیکی «سامسونگ» نیز اعلام کرده طی یکسال افزایش سود ۱۲.۲ درصدی در دومین سه ماهه سال نصیب خود کرده است.

بنا به گفته مقامات این شرکت  بخش نیمه هادی ها که بیشتر در حافظه دستگاههای الکترونیکی استفاده می‌شوند نقشی اساسی در به وجود آمدن این سود داشته‌اند.

اغلب دولتهای جهان طی چند ماه گذشته تلاش کرده اند تأمین این قطعات را برای خود تضمین کنند. در ماه ژوئن( خرداد) شرکت« سامسونگ» اولین تولید کننده تراشه های پیشرفته ۳ نانومتری در جهان بود و بدین ترتیب توانست از شرکت تایوانی «تی اِس اِم سی» سبقت بگیرد.

تراشه های کوچک جدید بسیارتوانمند و کارامد هستند و قابلیت بگارگیری در نظام های رایانه ای با توانمندی بالا دارند.

در آینده نیز از این تراشه ها در تلفنهای همراه استفاده خواهد شد. دو شرکت «تی اِس اِم سی» و « سامسونگ» در حال حاضر تولید ۸۰ درصد ریزتراشه های پیشرفته در جهان را بر عهده دارند و با حد اکثر ظرفیت مشغول فعالیتند تا کمبودهای موجود در بازارهای جهانی را برطرف کنند.

در ماه مه (اردیبهشت) «بایدن» رئیس جمهور آمریکا از کارخانه تولید این ریز تراشه ها در کره جنوبی بازدید کرد.

اولویت اصلی وی تولید این قطعات راهبردی در خاک آمریکاست. بنابه درخواست او کنگره آمریکا رقمی معادل ۵۲ میلیارد دلار به منظور سرمایه گذاری در این امر اختصاص داده است.

آمریکا در حال حاضر همانند اروپا به زحمت ۱۰درصد نیاز جهانی ریز تراشه ها را تولید می کند. شرکت«اِسمیک» تولید کننده چینی نیمه هادی نیز سخن از سرمایه گذاری ۷میلیارد یورویی خود در کارخانه جدیدش در شانگهای می گوید.

شرکت آمریکایی «اینتل» نیز اعلام کرده است قصد دارد ظرف ده سال آینده ۸۰ میلیارد یورو برای ریزتولیدتراشه های الکترونیکی در اروپا سرمایه گذاری کند.

کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا،ایرلند، اسپانیا و لهستان به طور مشخص برای تولید این ریز تراشه های الکترونیکی در اروپا انتخاب شده اند.

از سوی دیگر شرکت « سامسونگ» نیزقصد دارد به منظور رقابت با همتای تایوانی خود شرکت «تی اِس اِم سی»  رقمی معادل۱۷۵میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۹)  برای تولید این ریز تراشه ها سرمایه گذاری کند.

در عین حال جنگ اوکراین و خطر بروز رکود اقتصادی تقاضای این نیمه هادی ها در جهان را کاهش داده است.

خروج از نسخه موبایل