سود نجومی ۴۸/۴ میلیارد دلاری آرامکو غول نفتی عربستان

  کد خبر: 24050196298

۴۸/۴ میلیارد دلار سود، این رقم نجومی بالاترین میزان سود در سه ماهه دوم سال برای شرکت آرامکو از آغاز ورودش به بورس از سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) محسوب می‌شود.

همانند بسیاری دیگر از شرکتهای نفتی ، آرامکو نیز سود ۴۸/۴ میلیارد دلاری خود را مدیون افزایش شدید قیمت انرژی در پی آغاز جنگ روسیه و اوکراین و همچنین از سرگیری فعالیت های اقتصادی پساکرونایی است.

پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی برای سود این غول نفتی رقم ۴۶/۲ میلیارد دلار بود؛ بدین ترتیب اولین تولید‌کننده نفت جهان توانست رشد۹۰درصدی در سودخالص سالانه خود را به ثبت برساند. آرامکو همچنین برای دومین بار متوالی توانست در سه ماهه دوم سال، رکود افزایش سود خود را بشکند.

در سه ماهه اول ژانویه تا مارس۲۰۲۲( دی تا اسفند۱۴۰۰) این شرکت موفق شد سودی معادل ۳۹/۵ میلیارد دلار را برای خود رقم زند.

«امین ناصر» رئیس آرامکو دراین خصوص می‌گوید: «حوادث سه ماهه اول سال میلادی مؤید آنست که به رغم وجود تنش های سیاسی در جهان و بروز نوسانات اقتصادی؛ سیاست ما مبنی بر گسترش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به منظور تأمین امنیت بازار انرژی؛ سیاستی معقول و به هنگام بوده‌است.

این امر خود به تسهیل انتقال انرژی کمک شایانی می‌کند. باور ما آنست که به رغم پیش بینی‌های کوتاه‌مدت مبنی بر کاهش تقاضای نفت به دلیل فشارهای اقتصادی تا پایان این دهه تقاضای نفت همچنان افزایش خواهد یافت.»

پنج غول نفتی بخش خصوصی در جهان طی سه ماهه دوم سال سودی معادل ۶۲/۴۶ میلیارد دلار نصیب خود کرده اند: (توتال انرژی،۵/۷ میلیارد دلار، بریتیش پترولیوم ۹/۲۶  میلیارد دلار، شِورون ۱۱/۶ میلیارد دلار، اِکسون موبایل ۱۷/۹ میلیارد دلار و شِل ۱۸ میلیارد دلار.) این رغم  تقریبا معادل تولید ناخالص داخلی بلغارستان در سال ۲۰۲۰( ۱۳۹۹) است.

قیمت یک بشکه نفت خام در سه‌ماهه دوم سال در نیویورک بین ۹۵ تا ۱۲۰ دلار بوده است. قیمت این فراورده بیش از یکسال است که به صورت مستمر درحال افزایش است.

دلیل آن در ابتدا بالا رفتن تقاضای نفت ناشی از آغاز به کار مجدد فعالیتهای اقتصادی دوران پساکرونایی  و سپس بروز جنگ میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵اسفند۱۴۰۰) است. این افزایش از سال ۲۰۰۸( ۱۳۸۷) تا بهار۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به دنبال اعمال تحریم های غرب برضد روسیه بی سابقه بوده‌است.

قیمت گاز نیز به نوبه خود در پی کاهش تحویل آن از سوی روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافت.

در واقع این جنگ منجر به بروز تنش های مهم انرژی میان غرب و روسیه شد. مسکو از انرژی به عنوان سلاحی ژئوپلیتیکی استفاده می‌کند.

تحویل گاز به بسیاری ازکشورها از جمله لهستان، بلغارستان و لِتونی بسیار کاهش یافته اگرچه هنوز قطع نشده‌است.

افزایش قیمت انرژی نیز منجر به افزایش نرخ تورم شده‌است. قاره پیر اروپا و آمریکا بالاترین نرخ تورم خود را از چند دهه پیش تاکنون شاهد بوده‌اند.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل