آمریکا و تایوان در بحبوحه تنش‌ با چین، بر روابط تجاری نزدیکتر متمرکز شده اند

  کد خبر: 29050197117

ترجمه: سلیم حیدری

به نظر می رسد ایالات متحده و تایوان مایل به کنار گذاشتن موانع تجاری دوجانبه و تقویت روابط تجاری هستند. این اتفاق همزمان با بدتر شدن روابط تایوان با چین در حال رخ‌دادن است.

ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که به منظور تلاش برای تعمیق تعامل اقتصادی، مذاکرات رسمی با تایوان را در مورد یک ابتکار تجاری گسترده جدید آغاز خواهدکرد.

این آخرین نمایش حمایت واشنگتن از تایپه در بحبوحه وخامت روابط با چین بر سر وضعیت این جزیره دموکراتیک خودگردان است.

ایالات‌متحده و تایوان در ژوئن (خرداد) از طرحی برای همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری نزدیکتر رونمایی کردند.

اعلام آغاز مذاکرات پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن تایوان را از چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه (IPEF) کنار گذاشت. مشارکت اقتصادی واشنگتن با ۱۳ کشور با تمرکز بر آسیا، برای مقابله با نفوذ فزاینده چین طراحی شده‌است.

مانند IPEF، مذاکرات با تایوان احتمالا شامل کاهش تعرفه ها یا گسترش دسترسی به بازار نخواهد بود.

به گفته دفتر نماینده تجاری آمریکا، دور اول مذاکرات در اوایل پاییز برگزار خواهد شد. جان دنگ، مذاکره‌کننده ارشد تجاری تایوان گفت امیدوار است که در نهایت این مذاکرات به توافق تجارت آزاد با ایالات متحده منجر شود.

روابط تجاری آمریکا و تایوان چقدر قوی است؟

ایالات متحده در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیکی با تایوان ندارد اما روابط نزدیک غیر رسمی با تایپه دارد.

واشنگتن همچنین مهمترین حامی امنیتی این جزیره است و تجهیزات نظامی حیاتی را برای دفاع در اختیار تایپه قرار می دهد.

هر دو طرف روابط تجاری قابل توجهی دارند. بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره ایالات متحده، تایوان نهمین شریک تجاری بزرگ ایالات متحده است که ارزش کل تجارت کالای این دو کشور در سال ۲۰۲۱ به ۱۱۴.۱ میلیارد دلار رسیده است.

داده‌های دولت ایالات متحده نشان می دهد که عمده ترین صادرات تایوان به ایالات متحده شامل ماشین آلات الکتریکی، وسایل نقلیه، پلاستیک و محصولات آهن و فولاد است.

این جزیره محل زندگی حدود ۲۳ میلیون نفر است و تولید ناخالص داخلی آن حدود ۷۰۰ میلیارد دلار (۶۹۴ میلیارد یورو) است.

تایوان همچنین یک نیروگاه صادراتی جهانی در تولید تراشه است و موقعیتی کلیدی در زنجیره تامین فناوری دارد.

به گفته گروه مشاوره بوستون، بیش از ۹۰ درصد از نیمه هادی های پیشرفته زیر ۱۰ نانومتر که در طیف گسترده ای از محصولات، از تلفن همراه و لپ تاپ گرفته تا ماشین و موشک استفاده می شوند، در این جزیره ساخته می شوند. شرکت‌های تایوانی نیز نقش کلیدی در طراحی، بسته‌بندی و آزمایش تراشه دارند.

تایوان تامین کننده عمده نیمه هادی ها برای شرکت های آمریکایی است.

به طور کلی، در سال ۲۰۲۱، مشاغل تایوانی در همه بخش ها حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سفارشات صادراتی ایالات متحده را دریافت کردند.

چه مسائلی مانع پیوندهای نزدیکتر این دو کشور می شود؟

با این حال، تعدادی از عوامل تحریک‌کننده وجود دارد که مانع پیوندهای تجاری و سرمایه‌گذاری نزدیک‌تر می‌شود.

اختلاف نظرهای این دو کشور شامل موانع تایوان بر محصولات کشاورزی ایالات متحده مانند گوشت خوک، برنج و کالاهای اصلاح شده ژنتیکی و همچنین تعرفه های بالا بر اقلامی مانند موتورسیکلت است.

واشنگتن همچنین برای دسترسی بیشتر شرکت‌های آمریکایی به بازار تایوان، حذف موانع غیرتعرفه‌ای و حمایت قوی‌تر از حقوق مالکیت معنوی تلاش می‌کند.

احتمالاً اکنون گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌شده تلاش خواهند کرد تا همسویی بیشتری را در مورد مسائل بین اقتصادها ایجاد کنند.

روز چهارشنبه، دفتر نماینده تجاری ایالات متحده گفت که این گفتگوها شامل کشاورزی، نیروی کار، محیط زیست، فناوری دیجیتال، وضعیت شرکت های دولتی و «سیاست های غیربازاری» می شود.

چین مهمترین شریک تجاری تایوان است

پکن آخرین اعلامیه را به شدت محکوم کرده و از واشنگتن خواسته است تا تعاملات خود با تایپه را متوقف کند و از داوری غلط دست بردارد.

چین مهم‌ترین شریک تجاری تایوان است و بیش از ۴۰ درصد از صادرات این جزیره به چین و هنگ کنگ در سال ۲۰۲۱ انجام شد. حدود ۲۲ درصد از واردات تایوان از چین است.

تایوان همچنین در بین سرمایه گذاران برتر در سرزمین اصلی است و با شرکت‌های تایوانی مانند Hon Hai Precision Industry که معمولاً به نام Foxconn شناخته می شود. این شرکت‌ها آیفون‌های اپل و همچنین ابزارهای بسیاری از برندهای برتر جهانی را مونتاژ می‌کند و کارخانه‌هایی را اداره می‌کنند که صدها هزار کارگر را در آنجا به کار می‌گیرند.

به گفته دولت تایپه، از سال ۱۹۹۱ تا پایان ماه مه ۲۰۲۱، شرکت های تایوانی حدود ۱۹۴ میلیارد دلار در مجموع ۴۴۵۷۷ پروژه چینی سرمایه گذاری کرده اند.

اما در سال‌های اخیر، با افزایش تنش‌ها بین پکن و تایپه، چین تلاش کرده است تا با کاهش گردشگری به تایوان و به حاشیه راندن تایوان در تجارت بین‌الملل، رنج اقتصادی بیشتری را به آن تحمیل کند.

همچنین چین در تلافی سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایپه، واردات مرکبات، ماهی و صدها محصول غذایی دیگر تایوانی را ممنوع کرد.

پکن همچنین صادرات شن و ماسه به تایوان را که صنعت ساختمان به آن وابسته است ممنوع کرد.

اما دولت چین هیچ محدودیتی بر جریان ریزتراشه‌ها یا نیمه‌هادی‌ها، اجزایی که کارخانه‌ها در چین به آن‌ها نیاز دارند، اعمال نکرده است.

تنوع بخشیدن به دور از چین؟

دولت پرزیدنت تسای اینگ ون تلاش کرده است تا اقتصاد تایوان را از چین دور کند و اتکای این جزیره به سرزمین اصلی چین را کاهش دهد. انعقاد یک توافق تجاری با ایالات متحده به تایپه کمک می کند تا به این هدف دست یابد.

توافق آمریکا و تایوان می‌تواند کشورهای دیگر را نیز ترغیب کند تا مذاکرات تجاری مشابهی را با تایپه آغاز کنند. علاوه بر این، می تواند اقتصاد تایوان را با اقتصاد کشورهای IPEF همراه کند.

متیو گودمن، کارشناس تجارت در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن، در ماه ژوئن به رویترز گفت که همپوشانی محتوایی قابل توجهی بین طرح تایوان و IPEF وجود دارد.

گودمن گفت: “من فکر می‌کنم منطقی است که نتیجه بگیریم، بله، دولت به این ابتکار با تایوان به عنوان یک مسیر موازی احتمالی برای مشارکت نهایی خود در IPEF نگاه می‌کند.”

منبع: دویچه وله

خروج از نسخه موبایل