خشکسالی بی سابقه تهدیدی برای رشد اقتصادی چین

  کد خبر: 29050197121

مترجم: محمود نواب مطلق

تولید برق‌آبی در چین کاهش یافته است و مقامات مجبورند کمبود نیروی برق را مدیریت کنند. فشار این کمبود بر بنگاه های اقتصادی و خانواده‌ها وارد می‌شود.

وضعیت فعلی اقلیمی چین از این قرار است: «رخداد سیلاب های مرگبار در مناطق خشک شمال‌غربی کشور، وقوع خشکسالی بی‌سابقه در طول رودخانه معمولا خروشان «یانگ تِسه» و دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد در یک‌سوم ایستگاه های هواشناسی کشور.»

حاصل این رخداد بهم ریختگی وضعیت اقلیمی است که گریبانگیر چین شده‌است. چهارشنبه ۱۷اوت (۲۶مرداد) درپی وقوع سیل شدید و بالا آمدن سطح آب در«داتونگ»، منطقه‌ای کوهستانی درچینگ‌های هم مرز با تبت ۱۷ نفر کشته و تعداد زیادی نیز مفقود شدند.

درتناقضی آشکار در کنار این سیلاب‌های مرگبار خشکسالی بی‌سابقه‌ای نیز بخش‌های دیگری از کشور از «شانشی» در شمال تا «گواندونگ» در جنوب را فراگرفته است. افزایش دمای بسیار بالا در این مناطق از سال ۱۹۶۱(۱۳۴۰) تاکنون بی‌سابقه بوده‌است.

خشکسالی عمدتا در استانهای مسیر عبور رودخانه بزرگ « یانگ تِسه» است. بنا به گفته مقامات دمای هوا در این مناطق از حد طبیعی فصلی حدود ۶ درجه بالاتر رفته است. مشکل کم‌آبی در این مناطق بسیار جدیست.

میزان آب رودخانه‌های استان «سی شوان» با ۸۳ میلیون نفر جمعیت بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته‌است. میزان آب رودخانه «یانگ تِسه» در استان «ووهان» هرگز تا این اندازه کاهش نیافته بود.

سطح آب دریاچه«پویانگ» بزرگترین دریاچه آب شیرین چین در منطقه «جیانگشی» به دلیل کمبود بارندگی تا ۷۵درصد کاهش یافته‌است.

مساحت فعلی دریاچه ۷۳۷ کیلومترمربع است درحالیکه طی همین زمان درسال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۲۲۰۳ کیلومتر مربع بوده‌است. این دریاچه ۶اوت (۱۵مرداد) وارد مرحله خشک خود شد و این ۶۹ روز زودتر از موعد همیشگیست. رخدادی که در ۲۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است. براساس نظر کارشناسان خشکسالی، دراین منطقه مانند سایر مناطق که از نیمه ماه ژوئن (خرداد) آغاز شده‌است تا سپتامبر (شهریور) ادامه خواهد یافت. درنتیجه میزان برق آبی تولید شده در استان «سی شوان» که ۸۰درصد برق این استان و ۱۷درصد برق چین را تأمین می‌کند به کمترین حد خود رسیده‌است.

این میزان در ماه جولای (تیر) در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته خود ۲۶درصد کاهش یافته است. در بسیاری از شهرهای این استان مقامات ناچارند این کمبود را مدیریت کنند.

از سوی دیگرموج گرمای بیش از حد استفاده از خنک کننده‌ها را نیزبیشتر کرده و مصرف برق بسیار افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده‌است.

در ۱۹ شهر از ۲۱ شهر این استان روز یکشنبه ۱۴ اوت (۲۳مرداد) از صنایع درخواست شد تولید خود را مدت یک هفته متوقف کنند تا برق  به منازل مسکونی برسد.

کارخانجات خودروسازی تویوتا، فولکس واگن همچنین «فوکسکُن» مونتاژ کننده آی‌پدهای مورد نیاز « اَپِل» و بزرگترین تولید کننده جهانی باتریهای مورد نیاز خودروهای برقی و شرکت «آمپرکس» از جمله این صنایع هستند. کارخانه «تسلا» در شانگهای نیز ازتأمین برق مورد نیاز خود شکایت دارد.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل