آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال-جنوب

  کد خبر: 29030187460

برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز کرد و اکنون در بندرعباس دو کانتینر ۴۰ فوتی تحویل و بار در ادامه از طریق آب‌های ایران به سواحل غرب هند ارسال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، با عبور آزمایشی دو محموله کانتینر ۴۰ فوتی از کریدور شمال‌-جنوب‌ به وسیله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران ارسال و کریدور شمال-جنوب بعد سال‌ها مذاکره و رایزنی فعال شد.

محموله ذکرشده شامل ۲ کانتینر ۴۰ فوتی محموله «لمینیت چوب» و تناژ ۴۱ تن، به‌صورت آزمایشی از مبدأ «سن‌پترزبورگ» واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران می‌شود.

این محموله چند تنی که اکنون به بندرعباس رسیده، قرار است در طی مسیر بعدی از طریق خلیج‌فارس به سواحل غربی هند برسد.

عملیات ترانزیتی ذکرشده به وسیله دفتر منطقه‌ای نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه (شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ITS  ) با همکاری شرکت‌های لجستیکی زیرمجموعه کشتیرانی ایران، در حال انجام است.

امیرحسین ناظمی، نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفت‌وگو با ایرنا درباره نقش ایران در فعال شدن کریدور شمال- جنوب، گفت: سابقه تلاش برای فعال شدن این کریدور به سال‌های ۱۹۹۰ بازمی‌گردد. در سال ۲۰۰۰ بحث مجددی برای عبور بار از این مسیر با صدور بارنامه سراسری انجام شد و آخرین بار در شهریور ۱۳۹۷ وزرای حمل‌ونقل سه کشور ایران، هند و روسیه در سن پترزبورگ توافقاتی داشتند، اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و بندری  و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه اجرایی شدن این کریدور انجام نشده بود.

او توضیح داد: یکی از اهداف اصلی در شش ماه گذشته فعال کردن این کریدور بود، چراکه نقش حیاتی برای کشتیرانی ایران دارد. اولویت کاری دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز همین مهم بود تا بتوانیم از مناطق مختلف روسیه مثل مسکو از طریق دریای خزر کالاها را به چین و هند ارسال کنیم. بحث اصلی هم ارسال بار به هند بود تا بتوانیم انتقال بار از سواحل غربی هند را به سمت روسیه و آسیای مرکزی و اروپا از طریق آب‌های ایران در برنامه داشته باشیم.

آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال- جنوب

به گفته این فعال حوزه ترانزیت با توجه به توافقات انجام‌گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال – جنوب تلقی می‌شود و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولت‌های روسیه و ایران  و هند خواهیم بود.

او درباره زمان و مسیر حمل این بار ادامه داد: کشتی بین بندر آستاراخان و انزلی تقریباً سفری ۴ روزه در دریای خزر انجام می‌دهد و سپس یک‌زمان هفت‌روزه از خلیج‌فارس تا سواحل غربی هند در سفر است و مجموعاً حدود ۱۲ روز آبی طول می‌کشد تا به هند برسد و سایر زمان‌ها مربوط به حمل در مسیر خشکی است.

 نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه اضافه کرد: کشتی از بندر آستاراخان تا انزلی و از انزلی به سمت بندرعباس و بعد از رسیدن به بندرعباس با کامیون ۴۸ ساعت در مسیر است و سپس از بندرعباس تا هند سفر هفت‌روزه طی خواهد شد.

به گفته ناظمی این پروژه ترانزیت چندوجهی است؛ بدین معنا که دو حمل دریایی، یکی حمل دریایی خزر و دیگری حمل جنوب را شامل می‌شود و به وسیله یک بارنامه سراسری از طریق ترکیب خشکی و دریا انجام و کشتی به مقصد می‌رسد. این بار طی چند سال اخیر به‌صورت مرحله‌ای و نه با یک بارنامه سراسری ترانزیت می‌شده است.

کاهش هزینه‌های حمل شامل هزینه بنادر و گمرک، کاهش مدت‌زمان ماندگاری کانتینرها، سرعت در تحویل کالا؛ حذف خطر صاحبان کالا در حمل داخلی کانتینر پر و خالی، سند حمل معتبر جهت مسائل حقوقی و جبران خسارت احتمالی، تسریع در عملیات بانکی و افزایش اعتبار تجاری از مزایای بارنامه سراسری است.

خروج از نسخه موبایل