کد خبر: 21090060387
اقتصاد کلان

آیا طلا هفته جاری شگفتی ساز خواهد شد؟

پس از انتشار آمار تورم روز جمعه همه نگاهها به نشست هفته جاری بانک مرکزی آمریکا دوخته شده و تحلیلگران می گویند طلا در موقعیت خوبی برای سوپرایز کردن سرمایه گذاران و صعود به سطح بالاتر قرار دارد.

به گزارش ایسنا، آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد قیمت مصرف کننده آمریکا در نوامبر با سریع‌ترین روند سالانه در حدود ۴۰ سال اخیر افزایش پیدا کرده و ۶.۸ درصد رشد کرده است. واکنش به این آمار گوناگون بود زیرا بخشهایی از این گزارش، از به اوج رسیدن فشارهای قیمت حکایت داشت.

آمار تورم، عامل تعیین کننده در موضع بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته جاری پیرامون تحکیم سیاست پولی خواهد بود. و از آنجا که موضع موافق جروم پاول، رییس فدرال رزرو از سوی بازارها به حساب آمده است، بازارها به مواضع دیگر و پیش بینی‌های اقتصادی چشم دوخته اند.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت “تی دی سکیوریتیز” اظهار کرد: پیش بینی بازارها از افزایش سریعتر نرخهای بهره ممکن است پیش از حد زودهنگام باشد زیرا بانک مرکزی آمریکا تا حد زیادی نمی تواند اقدامی انجام دهد. واقعیت این است که طلا پیشتر به اظهارات پاول درباره تعدیل سریعتر خرید ماهانه اوراق قرضه واکنش نشان داده است. وی دیگر به راحتی از عبارت موقتی بودن تورم استفاده نمی کند. اما با این حال بانک مرکزی آمریکا بیشتر از قبل در موضع تسهیلی مانده است به خصوص پس از این که پاول در سمت خود ابقا شد و لائل برینارد به عنوان نایب رییس بانک مرکزی آمریکا انتخاب شد.

پاول بر این باور است که تورم به مدت اندکی طولانی‌تر ادامه خواهد داشت اما ملایمتر می شود. برای طلا مهم است که به خاطر سپرده شود تنها به دلیل این که بانک مرکزی آمریکا آماده است اندکی سریعتر خرید اوراق قرضه را تعدیل کند، لزوما به معنای آن نیست که آماده است نرخهای بهره را افزایش دهد.

ابزار دیده بان فدرال CME‌ نشان می دهد که احتمال نخستین افزایش نرخهای بهره در ژوئن ۴۳.۳ درصد است اما میلک هشدار داد ممکن است خیلی زود باشد و نرخها در ژوئن افزایش پیدا نکند. به نظر می رسد روند رشد تورم آهسته می شود و تا چند ماه دیگر قیمت بنزین به اندازه ماه گذشته افزایش نخواهد داشت. همچنین ممکن است شاهد کاهش استفاده از خودروها باشیم. در چنین صورتی تورم به اوج می رسد و بازار طلا هم به این باور می رسد. خویشتن داری بانک مرکزی آمریکا اتفاق خوبی برای طلاست و به همین دلیل میلک انتظار دارد طلا هفته جاری به سطح بالاتری صعود کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA پیش بینی کرد بازه معاملات اخیر ۱۷۶۰ تا ۱۸۰۰ دلار طلا در هفته جاری حفظ می شود. وی گفت: تورم چسبنده تر از انتظارات خواهد بود و این وضعیت دورنمای میان مدت و بلندمدت طلا را مثبت می کند. تسریع چرخه افزایش نرخهای بهره ریسک بزرگی برای طلاست که ممکن است باعث فروش گسترده در کوتاه مدت شود اما بعید است چنین اتفاقی بیافتد.

میلک گفت: ریسک قیمت هفته جاری برای طلا در جهت صعودی است و بازه ۱۷۹۰ تا ۱۷۹۵ دلار، سطح قیمت معقولی خواهد بود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته جاری علاوه بر نشست بانک مرکزی آمریکا که مهمترین رویداد هفته خواهد بود، آماری شامل خرده فروشی و تولید صنعتی آمریکا منتشر می شود. تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هم روز پنج شنبه اعلام می شود. شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا روز سه شنبه، شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک روز چهارشنبه و مجوزهای ساخت و آغاز ساخت خانه، متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و شاخص تولید فدرال رزرو فیلادلفیا روز پنج شنبه منتشر خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا