کد خبر: 07080051658
جامعه و فرهنگحقوقی و قضایی

از بررسی حکم سارق بادام هندی تا ابلاغ حکم آزادی یکی از محکومان آبان ۹۸

انتقال زندان اسلام آباد غرب(دوازدهمین) زندان به خارج از شهر، تشکیل هیات ویژه ای برای بررسی حکم سارق بادام هندی، ابلاغ حکم آزادی امیرحسین مرادی از محکومان آبان ماه و … از مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

حجت السلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در دهمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضاییه گفت: حل بسیاری از مشکلات بدون کمک مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی غیرممکن یا سخت و پرهزینه خواهد بود.

رییس قوه قضائیه همچنین در نشست هم اندیشی با جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی گفت: دستگاه قضایی باید کاملاً مستقل باشد؛ چرا که گاهی برخی جریانات سیاسی تلاش می‌کنند ناخودآگاه از طریق فرایندهای قضایی و نهادهایی همچون سازمان بازرسی یا دادستانی یا حراست‌ها رقیب خود را حذف کنند و در این موارد عدلیه باید مستقل عمل کند.

محسنی اژه ای نیز در نشست شورای عالی قوه قضاییه در هفته گذشته با تبریک ولادت خجسته پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع)،گفت: گزارش یک نهاد نظارتی درباره عملکرد یک قاضی به دستم رسید که حقیقتاً دلم به درد آمد که این شخص نه به خاطر فقر یا کمبود در زندگی بلکه به دلیل تمایلات نفسانی دچار لغزش شده است.

رئیس قوه قضاییه با اعلام آمادگی دستگاه قضا برای هماهنگی و همکاری بیشتر با دولت در جهت حل مشکلات با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستور داد کارگروه مشترکی برای آسیب‌شناسی پرونده‌های مهم اقتصادی موجود تشکیل شود.

انتقال دوازدهمین زندان به خارج از شهرها در یک سال اخیر

به تازگی زندان اسلام‌آباد غرب با چیدمانی جدید پس از ۲۳ سال از کلنگ‌زنی به خارج از این شهر انتقال یافت تا در مدت‌زمانی کمتر از یک سال گذشته، روند رو به رشد سازندگی و انتقال زندانیان به مراکز خارج از شهر به عدد ۱۲ برسد. به زودی نیز زندان کاشان آماده انتقال و جابجایی زندانیان خواهد بود.

شرایط حضور مددکاران افتخاری در مراکز تامینی و تربیتی مهیا است

محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان ها گفت: مهمترین ماموریت ما در زندان ها مددکاری است و اعتقاد داریم مددکاری در یک قالب مشخص اداری نمی تواند اهداف تعیین شده در آیین نامه مددکاری را محقق کند.

محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان ها خطاب به پرسنل سازمان زندان‌ها گفت: در اطلاع‌رسانی صحیح به‌عنوان یک رسالت خطیر، شیوه و مجاهدت شهید آوینی را الگو قرار دهید؛ نه‌فقط فرهنگسازی کنید بلکه هدایت افکار را توام با راستگویی و تعهد، در جهت ارتقاء زندانبانی و آگاه‌سازی جامعه بدست گیرید.

۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین شناسایی شده‌ است

حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور با بیان اینکه در مهرماه امسال ۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین شناسایی شده‌ است، گفت: برای ۲۶ هزار و ۸۰۰ مورد از این بازی‌ها پیام هشدار ارسال شده که این پیام‌ها می‌تواند نسبتاً موثر باشد.

اطلاعیه قوه قضاییه درباره حکم ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سارق سه بسته بادام هندی

قوه قضاییه در اطلاعیه ای اعلام کرد: رییس کل دادگستری استان قم به محض اطلاع از صدور حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری و چهل ضربه شلاق برای فردی که بادام هندی را از مغازه ای به سرقت برده است، دستور تشکیل هیات ویژه ای را داده تا مسئله را از جنبه های مختلف بررسی نمایند.

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به حکم صادره درمورد سارق بادام هندی

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد حکم صادره ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سارق بادام هندی گفت: در مورد موضوع اخیر هرچند میزان مال سرقت شده ناچیز است، اما سارق سابقه دار است و قبلا به جرم سرقت از منازل به یک سال حبس محکوم شد که این محکومیت به مدت ۳ سال تعلیق شده بود و در زمانی که مجازاتش به اتمام نرسیده مرتکب جرم جدیدی شده است. در این پرونده میزان مالی که مورد حکم است ناچیز است، ولی در پرونده دادسرایی از او شکایت شده و طلا و گوشی را سرقت کرده که منجر به قرار منع تعقیب شده است، لذا قاضی با توجه به سابقه او حکم را صادر کرده اگرچه در ظاهر شاید بگوییم حکم صادره تناسب ندارد ولی در واقع اینطور نیست و باید به آن پرونده مراجعه و قضاوت کنیم.

برگزاری ۱۴۶ جلسه دادگاه مطبوعاتی و سیاسی در دو سال اخیر

قاضی ناصر سراج نماینده رییس قوه قضاییه در تعیین اعضای هیات منصفه مطبوعات سراسر کشور عملکرد هیات منصفه در مدت دوسال اخیر را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در این دو سال، ۱۴۶ جلسه برگزار شد که تقریبا همه افراد در جلسات شرکت می‌کردند.

از بررسی حکم سارق بادام هندی تا ابلاغ حکم آزادی یکی از محکومان آبان ۹۸

دبیر ستاد حقوق بشر: حقوق بشر تبدیل به یک کالا و ابزار سیاسی شده است

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران به سازمان ملل گفت: حقوق بشر تبدیل به یک کالا و ابزار سیاسی شده است.

ابلاغ آزادی امیرحسین مرادی؛ از متهمان پرونده آبان ۹۸

بابک پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی از ابلاغ آزادی موکلش یکی از متهمان پرونده آبان ماه ۹۸ با تودیع وثیقه خبر داد.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه بازداشتی حوادث آبان سال ۹۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند. پس از پذیرش اعاده دادرسی، پرونده آنها مجددا در شعبه (هم عرض) _ شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب _ رسیدگی شد.

توسعه فناوری های نوین دسترسی مردم به عدالت را آسان می کند

علی القاصی مهر دادستان تهران بر لزوم رفع مشکلات موجود در زمینه برقراری ارتباط سیستمی دوایر نظارتی دادستانی تهران با زندان ها و حوزه های قضایی تاکید کرد.

مراجع قضایی مکلف به اطلاع رسانی و ابلاغ ممنوعیت خروج افراد از کشور شدند

با ایجاد سامانه جامع ثبت اطلاعات و اطلاع رسانی ممنوعیت خروج در قوه قضاییه، مراجع قضایی مکلف به اطلاع رسانی و ابلاغ ممنوعیت خروج افراد از کشور شدند.

آیا قرار دادن خودرو در اختیار شخص بدون گواهینامه جرم است؟

با توجه به مصادیق ذکر شده در قانون مجازات اسلامی برای معاونت در جرم، زمانی که مالک خودرو با علم و اطلاع خودروی خود را در اختیار فردی که گواهینامه رانندگی ندارد قرار می‌دهد به نوعی وقوع جرم را که همان رانندگی بدون گواهینامه است تسهیل کرده است و وسیله ارتکاب جرم را نیز در ختیار شخص مجرم قرار داده است، پس خود معاون در وقوع جرم محسوب می‌شود.

درباره برگ سبز خودرو منتظر تعیین تکلیف مجلس هستیم

حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری گفت که دیوان درصدد این نبوده است که بگوید برگ سبز می‌تواند جایگزین اسناد دیگر بشود و این‌که میشود یا نه بحثی دیگر است. دادستان کل کشور استفساریه‌ای از مجلس انجام دادند و منتظریم مجلس تعیین تکلیف کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا