کد خبر: 20070049536
اقتصادکشاورزی

استمرار کم بارشی تا پایان فصل پاییز/ تاخیر در آغاز کشت پاییز در اغلب نقاط کشور

رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که امسال در فصل پاییز بارش ها کمتر از نرمال است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه پاییز کم بارشی پیش روست، اظهار کرد: مدل های اقلیمی نشان می دهد که امسال در فصل پاییز بارش ها کمتر از نرمال است و دمای بالاتر از نرمال پیش روست.

او افزود: با گذشت چند هفته از آغاز سال زراعی، مقداری بارش در نوار شمالی کشور و استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و پهنه های استان تهران، سمنان، قزوین و زنجان رخ داده، هر چند بارندگی قابل ملاحظه ای نبوده است.

وظیفه ادامه داد: خروجی مدل های عددی نشان می دهد که طی ماه های آبان و آذر با کم بارشی مواجه خواهیم بود و همواره احتمال شرایط نرمال طی ماه های زمستان وجود دارد.

رئیس مرکز خشکسالی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط بارش، امسال هم کشاورزان نمی توانند به سبب محدودیت های برجای مانده از سال قبل، کم آبی سدها و کاهش حجم دِبی رودخانه ها حداکثر کشت را داشته باشند.

او ادامه داد: با توجه به کاهش حجم دِبی رودخانه و ذخایر آب پشت سدها، همچنین کم بارشی در بسیاری از استان ها کشت پاییزه با تاخیر آغاز می شود.

به گفته وظیفه، علی رغم آغاز کشت پاییزه در برخی استان ها، اما با کم بارشی مواجه هستیم‌ و در برخی استان ها همچون سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان بارندگی نداشتیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارندگی های آبان کمتر از نرمال است، افزود: با آغاز سال زراعی جدید در استان‌هایی که فاقد بارندگی هستند، کشت با تاخیر باید آغاز شود و از طرفی به سبب شرایط جوی، کشاورزان باید واقع بینانه عمل کنند و از حداکثر کشت امتناع کنند.

وظیفه با اشاره به اینکه کشت در اغلب نقاط کشور با تاخیر آغاز می شود، بیان کرد: با توجه به چشم انداز بارش و کم بارشی، از کشت محصولات آب بر در تمامی استان ها باید جلوگیری شود.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه کشت محصولات آب بر، نیاز آبی را تشدید و به کشاورزان خسارت وارد می کند، از این رو کشت این محصولات پر آب کشور را دچار کم آبی بیشتری می کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا