کد خبر: 12040035500
اقتصاد کلاندولتصنعت و معدن

افتتاح ۶ طرح ملی وزارت صمت با حضور رئیس‌جمهوری

همزمان با روز ملی صنعت و معدن ۶ طرح ملی وزارت صمت، با سرمایه گذاری ۳۵۷۷ میلیارد تومان افتتاح شد.

این ۶ طرح بزرگ صنعتی و معدنی در هفتاد و هفتمین پنجشنبه‌های افتتاحی دولت، دهم تیرماه، به دستور رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت ویدئوکنفرانسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این طرح‌ها مجموعا ۸۸۱ فرصت شغلی جدید در استان‌های یزد، زنجان، هرمزگان و آذربایجان شرقی ایجاد کرده است.

طرح شمش فولادی پارس بوتیل یزد در اشکذر، طرح توسعه توتون و تنباکو فراوری شده شرکت جی تی آی پارس سلطانیه، طرح تولید کاشی و سرامیک جواهر یزد در اشکذر، طرح انتقال و ذخیره صادرات اسید سولفوریک در کرمان و بندرعباس، طرح آهک پخته و هیدراته در اهر و طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان طرح هایی بودند که با دستور رئیس‌جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفتند.

رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت صمت ضمن تبریک روز صنعت و معدن به تمامی فعالان این بخش، گفت: اقدامات بسیار بزرگی در حوزه معادن انجام شده که از نظر اشتغال جوانان، تامین نیازهای داخلی و همچنین صادرات محصولات معدنی آثار آن مشهود است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در هفتاد و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید بعد از افتتاح طرح های ملی بخش صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف کشور، اظهار کرد: ما امروز نیازمندی‌های داخل را رفع و صادر می‌کنیم. اینکه در زمینه فولاد دهمین کشور و در مس هفتمین کشور در دنیا هستیم، جای افتخار است. این زحمات مدیران و مهندسان ما است که این ظرفیت‌ها را به بالفعل می‌کنند و سنگ از زیرزمین استخراج می‌شود و به زنجیره فولاد تبدیل می‌شود.

زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تکمیل شد

روحانی با ابراز خوشحالی از تکمیل زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود.

بحث خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم، ولی گندله و… را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم. چه قدر تفاوت است بین صادرات سنگ آهن تا شمش آهن. چه ارزش افزوده‌ای را این زنجیره ایجاد می‌کند.

او با یادآوری افتتاح‌های امروز در زمینه فولاد خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم این است که این زنجیره کامل شد و بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، زنجیره قبلی را در همان استان یا استان مجاور تکمیل می‌کرد. گاهی یک شرکت همه زنجیره را دارد یا در یک استان این زنجیره وجود دارد.

رئیس دولت با اشاره به طرح‌های آبرسانی از خلیج فارس به مرکز کشور ابراز داشت: بحث‌های زیادی بود که این سنگ آهن را استخراج کنیم و در همان جا فرایند تولید فولاد انجام شود یا در جنوب و لبه آب این زنجیره انجام شود. مسئله آب بود که آیا صرفه دارد آب ببریم یا سنگ را ببریم.

رشد صادرات کشور در بهار امسال

رئیس‌جمهوری تآکید کرد: صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته ۶۹/۲ دهم درصد افزایش داشته است و در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی درسال گذشته، ۱۰ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار جنس وارد کردیم که نیاز کشور بود. در همین زمان ۱۰ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار صادرات داشتیم؛ یعنی صادرات و واردات ما تراز مثبتی داشته است.

او افزود: در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته ۶۹/۲ دهم درصد افزایش صادرات داشته‌ایم یعنی صادرات ما بیشتر ازواردات بوده است.

روحانی ادامه داد: اینکه مردم می‌گویند باید به داخل توجه داشته باشیم، منطقی است، اما بدون نگاه به خارج هم غلط است؛ چنانچه رهبری فرمودند اتکا به درون و برون نگری، یعنی هم باید به درون کشور توجه داشته باشیم وهم برون نگر باشیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به وقوع جنگ اقتصادی و همزمانی آن با کرونا طی یک سال اخیر افزود: صنعت کشور نقش بزرگی در هماهنگی‌های این دوره سخت داشت. مردم باید توجه کنند که رشد ما نسبت به سال‌های گذشته مثبت بوده است در سال ۹۹ که در بسیاری از کشور‌ها رشد منفی هفت درصد یا ۹ درصد حاکم بود یعنی رشد اقتصاد جهانی بیش از ۳ درصد منفی بود ما رشد مثبت ۳/۶ دهم داشتیم که با وجود جنگ اقتصادی و کرونا رشد ما مثبت بوده است.

روحانی تاکید کرد: خیلی دلمان می‌خواست که دولت را با رشد منفی به دولت بعدی تحویل ندهیم وتلاش کردیم که وضع خوبی ایجاد شود و دولت بعدی در کرونا نیاز به تخت آی‌سی‌یو نداشته باشد.

امروز در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که حدود ۱۴ هزار تخت بیمارستانی درسراسر کشورداریم و توسعه ۱۴ هزار تخت بیمارستانی طی یک سال در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

او تصریح کرد: همه این موفقیت‌ها با تلاش بخش خصوصی ودولتی و همراهی مردم حاصل شده است.

رئیس جمهوری گفت: ما در سال‌های اخیر حقوق کارمندان و بازنشستگان را افزایش دادیم یعنی افزایش ۵ ونیم برابری؛ هر چند که زندگی مردم در این سه سال اخیر خیلی سخت بود. وقتی ازکرونا صحبت می‌کنیم یعنی یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به خاطرکرونا بیکار شده اند و زندگی آن‌ها در مشقت قرارگرفته است.

روحانی افزود: امسال خشکسالی بخش زیادی از مشاغل را تعطیل کرد و مردم در سختی قرار گرفتند، اما با همراهی‌شان کار بزرگی انجام دادند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: من می‌خواهم در این روز صنعت و معدن از همه مردم ایران از تمام صنعتگران و معدنکاران از همه آن‌ها که برای ایران عزیز در این سه سال و نیم در سخت‌ترین جنگ ایستادگی کردند و رزمندگان خط مقدم جنگ نرم بودند تشکر و سپاسگزاری کنم.

کسب بالاترین رشد فولادی جهان در دوران کرونا

وزیر صمت هم در این ضمن تبریک روز ملی صنعت و معدن، گفت: در دوران شیوع پاندمی کرونا کشور با رشد ۳/۱۳ درصدی در تولید فولاد، بالاترین رشد فولادی را در بین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد.

علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به حفظ جایگاه دهمی ایران در بین کشورهای تولید کننده فولاد، خاطر نشان کرد: با بهره برداری از طرح های امروز وزارت صمت، تعداد واحدهای تولید کننده شمش فولادی کشور به ۸۹ مورد رسید.

رشد صنعتی ۹/۹ درصدی در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹

او با تشریح وضع صنعتی کشور خاطرنشان کرد: اگر امروز تولید کشور حال خوبی دارد و کالای ایرانی در بازار به فراوانی در دسترس است، با تکیه بر همت بلند کارآفرینان، تولیدکنندگان، صنعت گران و معدن‌کاران کشور میسر شده است که می بایست به بهانه روز ملی صنعت و معدن قدردان زحمات آنان باشیم.

رزم‌حسینی با تأکید بر میزان رشد صنعتی کشور در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سه ماهه پایانی سال گذشته کشور رشد صنعتی ۹/۹ درصدی را تجربه کرد و در بسیاری از کالاها و رشته‌های صنعتی شاهد رشد چشمگیر و جهش تولید بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت ۷۲ هزار واحد فعال صنعتی و تولیدی کشور افزود: این واحدها اشتغال مستقیم دو میلیون و پانصد و چهل و دو هزار نفر را فراهم کرده‌اند و بخش صنعت در کنار پتروشیمی، سهم ۷۵ درصدی از ارزش صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده‌اند.

رزم‌حسینی با تأکید بر اجرای سیاست درون‌زایی و برون نگری اقتصاد مقاومتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاطر نشان کرد: در دوره تحریم و جنگ اقتصادی واردات مواد اولیه کارخانجات را تأمین کردیم و مفتخریم که در سه ماهه نخست سال جاری در اکثر کالاها و محصولات رشد تولید بالای ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌ایم.

اجرای طرح آزادسازی ۶ هزار محدوده و معدن غیرفعال

او به آمار رسمی مربوط به حوزه معدن کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۶۱۳۰ معدن فعال در کشور داریم که ظرفیت مستقیم اشتغال ۲۴۵ هزار نفر را فراهم ‌کرده‌اند.

وزیر صمت به اجرای طرح عظیم آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیرفعال کشور اشاره کرد و افزود: ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال کشور برای فعالسازی از طریق واگذاری با برگزاری مزایده آزاد شد و برنامه مزایده عمومی محدوده های اکتشافی، مجوز برداشت، گواهی کشف و پروانه های بهره‌برداری این معادن در ٣١ استان کشور، جنوب کرمان، مناطق تجاری ارس، ماکو و قشم با ایجاد فرصت برابر و شفافیت در واگذاری انجام پذیرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا