کد خبر: 26080055719
اقتصادکشاورزی

افزایش ۲۱ درصدی واردات چای

مدیر اجرایی سندیکای چای خاطر نشان کرد: در سال جاری ۳۱ هزار و ۱۵۸ تن چای تولید کردیم که تا پایان مهر ۱۴ هزار ۵۸۶ کیلو چای با میانگین کیلویی ۹۸ سنت صادر کردیم. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۲ درصد افزایش وزنی پیدا کرده است.

محمدصادق حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: چای‌کاران اعتقاد دارند که باید سیستم خرید برگ سبز به مانند گذشته شود. در گذشته سازمان چای برگ سبز را خریداری و نیازهای چایکاران در زمینه کود را تامین و مساعده زمستانی در راستای نگهداری باغ و مساعده برای عملیات به زراعی پرداخت می‌کرد.

وی در تشریح سیستم کنونی خرید برگ چای از چایکاران، گفت: در سیستم جدید دولت توسط سازمان چای، برگ سبز چای را از چایکاران خریداری و به کارخانه‌داران می‌فروشد دیگر مساعده‌ای به چایکاران نمی‌دهد و خود کود مورد نیاز را خریداری کنند.

حسنی ادامه داد: در سیستم جدید خرید چای دولت ۲۵ درصد از قیمت چای را ابتدا دولت پرداخت می‌کند و ۷۵ درصد باقی مانده را دولت بعد از وصول از کارخانه‌داران به چایکاران پرداخت می‌کند.

در این سیستم اگر کارخانه‌داران چای نتوانند در زمان مقرر چای خود را بفروشند سازمان ۷۵ درصد را تا زمانی که از کارخانه‌دار وصول نکند پرداخت نمی‌کند. در نتیجه نارضایتی برای چایکاران ایجاد شده است. قانون خرید تضمینی به شکل صحیح و کاملی اجرا نمی‌شود و سازمان چای هم مقصر نیست چراکه اعتبار لازم در این زمینه به این سازمان داده نمی‌شد.

به گفته وی، در ۲ سال اخیر سازمان چای اعتبار لازم را از دولت دریافت کرد و نارضایتی ندارند.

این فعال اقتصادی با اشاره به دیگر خواست‌های چایکاران، بیان کرد: در بهره‌برداری چای ۱۴۰۰ چایکاران نتوانستند کود مورد نیاز را جذب کنند. کشاورزان در بحث بیمه نیز کشاورزی، انتقاداتی به نحوه مدیریت دارند. بیمه زمانی که محصول یخ بزند و یا به علت خشکسالی میزان تولید کاهش پیدا کند، خسارت بیمه را انفرادی نمیدهد.

 به گفته وی، در سال جاری بالای ۸۵ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چند چایکاران در کشور فعال است، بیان کرد: چندی پیش رییس سازمان چای در شبکه ایران کالا در پاسخ به همین پرسش گفت ۵۰ هزار چایکار در کشور فعال است که من این عدد را باور ندارم و من تعداد چایکاران فعال در سال ۱۴۰۰ را به مرز ۴۳ هزار نفر نمی‌رسد. متاسفانه آمار ارائه شده از سوی مسئول اشتباه است و بر اساس همین آمار در کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: دولتیان میزان زمین زیر کشت چای را ۲۲ هزار هکتار اعلام می‌کند این در حالیست که این آمار از سوی بخش خصوصی تایید نمی‌شود و حداکثر در ۱۸ هزار هکتار چای بهره‌برداری می‌شود. آماری که مسئولان ارائه می‌دهند ۲ فرضیه را درباره آنها تقویت می‌کند آنها یا ناآگاه هستند و یا دروغگو که در هر دو حالت برای مسئولان زشت است.

حسنی با اشاره به آمار تولید، گفت: در سال جاری ۳۱ هزار و ۱۵۸ تن چای تولید کردیم تا پایان مهر ۱۴ هزار ۵۸۶ کیلو چای با میانگین کیلویی ۹۸ سنت صادر کردیم.که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۲ درصد افزایش وزنی پیدا کرده است. این در حالیست که ۳۸ هزار و ۹۷۱ تن چای به مبلغ ۱۹۸ میلیون و ۸۶۴ هزار دلار وارد کردیم. به طور تقریبی هر کیلو چای وارداتی برای ما کیلویی ۵ دلار تمام شد. نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش واردات داشتیم.

وی با اشاره به قیمت چای داخلی، بیان کرد: قیمت چای داخلی حداقل ۱۲۰ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان تمام می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا