کد خبر: 28090061463
اقتصادتولید و بازرگانی

افزایش ۳۹ درصدی حمل کالا از بندرامام/ضرورت توجه ویژه به راه‌های مرزی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: در سال جاری تاکنون حدود ۱۳ میلیون تن کالای اساسی در قالب ۵۳۹ هزار سفر از بندر امام خمینی (ره) جابه‌جا شده که این میزان نسبت به سال گذشته و با وجود بیماری کرونا، افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

غلامعباس بهرامی نیا امروز، ۲۸ آذرماه در نشست خبری به مناسبت هفته راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: در بحث مسافربری در ۸ ماهه سال جاری حدود دو میلیون و ۴۳۰ هزار مسافر جابه‌جا شده است که افزایش ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه حدود ۹۵درصد افراد به صورت اینترنتی بلیت خریداری می‌کنند، افزود: در این بازه زمانی حدود ۱۷۸ هزار بلیت سفر به صورت اینترنتی فروخته شده که نسبت به سال گذشته نشانگر افزایش ۶۶ درصدی است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به پایانه‌های مرزی خوزستان گفت: هر ساله در ایام اربعین پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه بیشترین تردد را در خوزستان دارند اما با شیوع بیماری کرونا میزان ترددهای این دو مرز محدود شد و فقط به مشاغل خاص اجازه تردد داده می‌شد که تعداد آن‌ها از ۲۰۰ نفر در روز عبور نمی‌کرد.

بهرامی نیا ادامه داد: از سال ۹۹ تاکنون این پایانه‌ها تردد مسافری نداشته‌اند و  ان‌شاالله با توجه به واکسیناسیون عمومی مردم، امیدوار هستیم که تردد در این پایانه‌های مرزی جاری شود.

وی با اشاره به تردد کالا از پایانه‌های مرزی تصریح کرد: عبور کالا از پایانه‌های مرزی نیز کاهش داشت اما با پیگیری‌هایی که انجام شد کالا به صورت ترانشیپمنت جابه‌جا شد و در سال جاری به صورت میانگین روزانه حدود ۳۵۰ دستگاه کامیون، کالاها را در این پایانه‌ها جابه‌جا می‌کنند.

کالای دپو شده در بندر امام نداریم

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به حمل کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) گفت: در بحث حمل کالای تجاری و اساسی در بندر امام خمینی (ره) که بزرگترین مبدا ورود کالای اساسی به کشور است و حدود ۷۰درصد از کالاهای موردنیاز کشور را تامین می‌کند، نقش اساسی در بازار این کالاها و به خصوص نهاده‌های دامی دارد.

بهرامی نیا عنوان کرد: در سال جاری تاکنون حدود ۱۳ میلیون تن کالای اساسی در قالب ۵۳۹ هزار سفر از این بندر جابه‌جا شده که نسبت به سال گذشته و با وجود بیماری کرونا، افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه تعداد کشتی‌های حامل کالای اساسی در بندر امام بی سابقه بوده است اما خوشبختانه این کالاها به نقاط کشور حمل شدند و از این نظر شرایط در این بندر عادی است و کالای دپوشده نداریم.

فراهم کردن ابزارهای تشویقی برای رانندگان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: سعی کردیم در این مدت ابزارهای تشویقی برای رانندگان داشته باشیم تا رانندگان به حمل و نقل کالا از این بندر ترغیب شوند.

بهرامی نیا ادامه داد: از جمله اقدامات تشویقی ما برای رانندگان تخصیص سهمیه لاستیک به رانندگان بوده است که همچنان ادامه دارد. همچنین توزیع بدون واسطه روغن از شرکت‌های تولیدکننده و در نظر گرفتن سهمیه سوخت از دیگر اقدامات بوده است.

وی با اشاره به کالاهای حمل شده در سال جاری در خوزستان افزود: کل کالای حمل شده از استان در سال جاری حدود ۳۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تن در قالب ۳۸۰ هزار سفر باری از مبادی استان بوده که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۴.۷ درصد افزایش داشته است. همچنین حدود ۸ درصد افزایش سفر را در این زمینه داشته‌ایم.

۲۸۶ کیلومتر بهسازی و روکش جاده از سال ۹۹ تا کنون

بهرامی نیا با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث راهداری گفت: از سال ۹۹ تا چند ماهه سال جاری حدود ۲۸۶ کیلومتر بهسازی و روکش راه‌های شریانی اصلی، ‌فرعی و روستایی داشته‌ایم و حدود ۶۴۷ کیلومتر نیز عملیات لکه‌گیری و درزگیری با اعتبار حدود ۳هزار میلیارد ریال انجام شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: برای امسال برنامه این است که ۲۳۵ کیلومتر بهسازی و روکش در محورهای شریانی اصلی، فرعی و روستایی استان داشته باشیم و امیدوار هستیم که این موضوع محقق شود.

وی عنوان کرد: ساخت راه‌های روستایی از سال ۹۹ بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفت و از سال ۹۹ تا ۸ ماهه امسال جمعاً ۲۳۸ کیلومتر راه روستایی و آسفالت به بهره‌برداری رسیده است.

بهرامی نیا بیان کرد: همچنین ۴۵۰ کیلومتر ساخت و بازسازی راه‌های روستایی در سال جاری با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

به‌روز سازی ۳۱۲ کیلومتر روشنایی راه‌ها

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به مسایل مربوط به ایمنی راه‌ها گفت: اجرای بیش از ۹ کیلومتر نیوجرسی، نصب بیش از ‌۶۲ هزار انواع تابلو در جاده‌ها، ایجاد حدود ۱۳ کیلومتر روشنایی و به روزرسانی ۳۱۲ کیلومتر روشنایی موجود در راه‌ها از اقدامات انجام شده در راستای ایمنی راه‌ها در ۸ ماهه سال جاری بوده است. همچنین یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط کشی راه در برنامه است که عمده آن تا عید نوروز انجام می‌شود.

وی با اشاره به نگهداری ابنیه فنی و پل‌ها افزود: ۷۹ دستگاه ابنیه فنی تعمیر و  ۷۷ دستگاه نیز احداث شده است.

بهرامی نیا با اشاره به شاخص خدمات‌دهی در راه‌ها بیان کرد: در این زمینه رتبه استان خوزستان از ۱۰۰، ‌۷۸ است و در جایگاه پنجم کشوری قرار دارد. میانگین کشوری شاخص خدمات‌دهی راه نیز ۷۳ است.

به راه‌های مرزی توجه ویژه شود

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه شریانی در استان وجود دارد که ۸۰ درصد از ترافیک خوزستان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به شاخص ناهمواری راه در خوزستان عنوان کرد: خوزستان در رتبه پانزدهم شاخص ناهمواری راه در کشور قرار دارد.

بهرامی نیا در خصوص راه‌های منتهی به مرزها اظهار کرد: باید توجه خاصی به راه‌های مرزی شود. محور منتهی به شلمچه مناسب است و مشکل خاصی ندارد اما در خصوص مرز چذابه از سوسنگرد تا بستان و از بستان تا چذابه، از سال گذشته بحث چهارخطه کردن این محور در دستور کار اداره راه و شهرسازی بوده است که مسایل مربوط به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این محور با نزدیک شدن به ایام محرم تکمیل و تاییدیه پلیس نیز در این خصوص اخذ خواهد شد .

رانندگان دغدغه‌ای بابت بیمه ندارند

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در پایان با اشاره به بحث بیمه رانندگان گفت: این موضوع از سال ۹۷ آغاز شد.‌ در ابتدا فقط راننده شامل بیمه می‌شد اما بعد خانواده راننده نیز مشمول بیمه شدند و این عزیزان در مباحث درمانی و بیمه دغدغه‌ای ندارند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا