کد خبر: 11020024425
اخبار شرکت ها

اقدامات وزیرکار در حوزه کارگری 

هادی شریفی

عامل ارزش های بزرگ انسانی، طبقه شریف، ستون فقرات استقلال کشور و اسطوره سرنوشت ساز و رهایی بخش از وابستگی ها و پیوستگی ها، اینها تعبیراتی بوده که بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد مقام والای کارگر بیان داشته است، کارگری که متاسفانه در سالیان پس از انقلاب توجه چندانی به رفاه و معشیت وی نشده است.

کمی ها و کاستی هایی نیز تاکنون وجود دارد ولی روند اقدامات در سالهای اخیر و توجه به دستورالعمل ها و بخشنامه های زیر بنایی از جمله اقداماتی است که در سه سال اخیر در وزارت کار مثبت بوده است.

یکی از بزرگترین اقدامات وزیر کار در حوزه کارگری که در پایان سال ۹۸ و اوج گیری شیوع ویروس کرونا انجام ولی متاسفانه ابعاد موثر آن منعکس نشد، تدوین آیین نامه حداکثر مدت موقت برای کارهای با ماهیت غیرمستمر و تصویب این آیین نامه در هیئت وزیران بود، ایین نامه ای که از سال ۶۷ مغفول مانده و کارگران به واسطه غفلت از این موضوع ضررهای زیادی را متحمل شدند.

افزایش ۱۴۸ درصدی حمایت از بیکاران مقرری بگیر، تدوین ۲۲ آیین نامه برای صیانت از نیوری کار و استفاده از ظرفیت پرسنل و کارگران شرکت ها جهت تصدی پست های میانی در شرکت های زیر مجموعه وزارت کار، پیگیری اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در سطح کشور، راه اندازی سامانه جامع روابط کار و ارتقای وضعیت هیئت تشخیص و حل اختلاف ادارات کار که منجر به کاهش ۱۵ روزه رسیدگی به شکایت کارگران شده از جمله اقداماتی است که در سه سال گذشته در وزارت کار انجام شده است.

اجماع تاریخی و سرنوشت ساز افزایش ۳۹ درصدی برای حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ متناسب با نرخ تورم و کنترل روند ریزش نیروهای کار به واسطه شیوع ویروس کرونا نمونه دیگری از این اقدامات در حوزه کارگری است، کارگران نیز در دو سال اخیر و به خصوص در شرکت های زیرمجموعه شستا سنگ تمام گذاشته اند که سود ۳۲ هزار میلیاردی را برای شستا در پی داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا