کد خبر: 05060043565
آموزشاقتصادجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

انقلاب استارت‌آپ سوئیسی در تولید صفحه‌کلید برای تلفن همراه

ترجمه: محمود نواب مطلق

همه ما بیش از هر چیز در گوشی تلفن همراه با صفحه‌کلید آن سرو کار داریم. به طور متوسط یک ساعت در روز مشغول کار با صفحه‌کلید گوشی برای برقرای ارتباط با دیگران یا جست‌وجو های مختلف هستیم.

صفحه‌کلیدهای‌ فعلی که بر اساس صفحه‌کلیدهای ماشین‌های تحریر قرن نوزدهم میلادی طراحی شده بودند مطابق با نیازهای دنیای دیجیتال امروز نیستند.

نیازهای امروز ما فرستادن پیام‌های کوتاه، پیام‌های بلند از طریق رایانامه یا سایر موارد است که نوع دیگری صفحه‌کلید را برای سرعت بیشتر طلب می‌کند.

استارت‌آپ‌تایپ وایز این صفحه‌کلید ارگونومیک را تولید کرده است و مدعی است میزان اشتباه در تایپ در آن تا چهار برابر کمتر شده است.

دیوید اِبِرل، مدیر عامل و از بنیانگذاران این استارت‌آپ، به یورونیوز می‌گوید: «از مهمترین ویژگی‌های الگوریتم های ما در این صفحه‌کلید آن است که آنچه شما تایپ می‌کنید مستقیما به اینترنت و پیام‌رسان مانند واتساپ وارد نمی‌شود و از این بابت کاربر نگران امنیت اطلاعات خود نخواهد بود.

معمولا کاربران همیشه به دنبال این هستند که یک پیام‌رسان امن برای خود انتخاب کنند.» این صفحه‌کلید شش ضلعی امکان سرعت تایپ را تا ۳۳ درصد افزایش می‌دهد زیرا با فناوری هوش مصنوعی کار می‌کند و توان پیش‌بینی چندین کلمه در تایپ را دارد و به زبان محاوره‌ای کار بر نیز می‌تواند مجهز شود.

به طور معمول صفحه‌کلیدها صرفا توان پیش‌بینی کلمات محدود مثل من یا کجا یا کی و امثال اینها را دارند.

اِبِرل همچنین مدعی است: «الگوریتم های استفاده‌شده در این صفح کلیدها از گوگل و دیگر غول‌های فضای مجازی مجهزتر و باکیفیت‌تر است.»

در این صفحه‌کلید کاربر می‌تواند به چهل زبان تایپ کند و همزمان بدون نیاز به تعویض دستی زبان می‌تواند به انگلیسی و فرانسوی تایپ کند. این اختراع در سوئیس که کشوری چهار زبانه است، رخ داده است.

طبیعتا نیاز به استفاده از این فناوری در این کشور بیشتر بوده و کاربرد آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

انستیتو فدرال-ملی فناوری سوئیس نیز با استارت‌آپ تایپ‌وایز در زمینه هوش مصنوعی همکاری می‌کند و در تلاش است تا امکانات آن را هر چه بیشتر افزایش دهد. آنها به فکر پیش‌بینی نه تنها کلمه بعد بلکه جمله بعد و حتی پاراگراف بعد هستند.

این استارت‌آپ صرفا به صفحه‌کلید مجهز به هوش مصنوعی فکر نمی‌کند بلکه در نظر دارد بتواند کل سیستم یک رایانه را به کمک این نرم‌افزار مجهز به هوش مصنوعی کند و یک رایانه باهوش مصنوعی تولید کند.

غول‌های دیگر فناوری مثل گوگل و مایکروسافت نیز سیستم‌های پیش‌بینی کننده در تایپ دارند ولی تایپ‌وایز معتقد است می‌تواند به راحتی با آنها رقابت کند.

اِبِرل همچنین بر این باور است: «همه الزاما تمایل ندارن صرفا با گوگل یا مایکروسافت کار کنند. آنها فناوری خاص خود را دارند.

هر سرمایه‌گذاری با رویکردی متفاوت بر مبنای تفکر اطلاعات امن می‌تواند با ما فعالیت کند و از این مسیر می‌توانیم جای خود را در بازار بازکنیم.»

 اِبِرل به همراه دوست مدرسه‌اش، ژانیس برنِکِر، این استارت‌آپ را به صورت رسمی در سال ۲۰۱۹( ۱۳۹۸) به ثبت رسانده است. تایپ‌وایز از آن زمان تا کنون بیش از یک میلیون کاربر دارد و بنیانگذارانش پیش‌بینی می‌کنند تا دو سال آینده این تعداد را ده برابر کنند.

بارگذاری استفاده از هوش مصنوعی در این صفحه‌کلیدها رایگان است؛ ولی هنگام استفاده از آن به موارد بیشتری نیاز است که برای تهیه آنها ماهانه دو یورو هزینه دارد.

تایپ‌وایز موفق شد در سال ۲۰۲۰ در یک پویش جمع‌آوری سرمایه که شرکت آمریکایی کیک استارتر برگزارکرده بود، مبلغ۲/۱ میلیون یورو دریافت کند.

درآمدهای این استارت آپ  طی یک سال رشد ۴۰۰ درصدی داشت. تایپ‌وایز ۲۳ اوت ( اول شهریور) یک پویش دیگر جمع‌آوری سرمایه داشت که در آن نیز مقدار قابل توجهی جذب کرد.

به نظر اِبِل موقعیت استارت‌آپ او در کشور کوچک اروپایی مثل سوئیس مزیتی است برای مقابله با مشکلات فراوانی که در رقابت با گوگل و مایکروسافت بر سر راه او قرار دارد؛ چراکه توان ریسک‌پذیری در سوئیس نسبت به ایالات متحده آمریکا بیشتر است ولی از طرف دیگر کوچک بودن این کشور نیازمند تلاش‌های بیشتر برای جذب بازارهای بهتر با رویکردهای متفاوت‌تر است.

او در این خصوص می‌گوید: «ما می دانیم که بازار سوئیس به انداره کافی بزرگ نیست. بنابراین ما چاره‌ای جز اندیشیدن به فراتر از سوئیس نداریم. در این مسیر ما باید به کمک هر استارت‌آپ دیگری که ممکن باشد موانع را پشت سر بگذاریم تا به مقصورمان برسیم.»

منبع: یورنیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا