کد خبر: 05119913358
بورسروزنامه

اولین جلسه پذیرش پرسپولیس در فرابورس دوشنبه برگزار می‌شود

در عرضه اولیه احتمالا 12درصد از سهام برای  عموم مردم، 3درصد برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، 3درصد برای بازارگردان و در مجموع 18درصد در نظر گرفته می‌شود

عضو هیات عامل و معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌ها سازمان خصوصی‌سازی از برگزاری اولین جلسه پذیرش در فرابورس دوشنبه باشگاه پرسپولیس دوشنبه (۶ بهمن) در فرابورس خبر داد.

به گزارش فارس، بحث واگذاری دو باشگاه فرهنگی ورزشی، پرسپولیس و استقلال موسوم به سرخابی‌ها از زمان دولت اصلاحات مطرح بود، اما هر بار که بحث آن داغ می‌شد با مشکلاتی نظیر نداشتن صورت‌های مالی، زیرساخت‌های مالی و نبود شفافیت اسناد و مدارک و قراردادها به تعویق می‌افتاد تا اینکه در قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف شده بود که دولت باید تا پایان شهریور ۹۸ دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را از طریق فرابورس ارائه کند، اما این وظیفه قانونی هم به دلیل نداشتن سرمایه کافی و صورت‌های مالی دو باشگاه انجام نشد.

عضو هیات عامل و معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌ها سازمان خصوصی‌سازی درباره عرضه نشدن سرخابی‌ها در سال ۹۸ به فارس گفت: اولین قدم این بود که با توجه به زیان انباشته دو شرکت که قابل توجه بود، در مهرماه ۹۸ زیان انباشته پرسپولیس ۱۳۵ میلیارد تومان و زیان انباشته استقلال ۱۵۵ میلیارد تومان بوده است در حالی که سرمایه ثبت‌شده پرسپولیس یک میلیون تومان و سرمایه استقلال فقط ۱۰میلیون تومان بود. باید چه کار می‌کردیم؟ باید اصلاح ساختار مالی انجام می‌شد. سرمایه دو شرکت افزایش می‌یافت و راهکار این بود که مصوبه هیأت وزیران در مورد واگذاری دو باشگاه درفشی‌فر و مرغوب‌کار به نام دو باشگاه که سال ۹۱ صادر شده بود عملیاتی و سند مالکیت به نام دو باشگاه صادر شود.

ابوالقاسم شمسی جام‌خانه ادامه داد: همچنین قرار شد برای تقویت سرمایه دو شرکت استقلال و پرسپولیس دو مجموعه دیگر هم یکی مجموعه ورزشی شهدای گمنام برای پرسپولیس و کمپ ورزشی مرحوم حجازی برای استقلال واگذار شود. در واقع، این چهار مجموعه ورزشی به عنوان آورده غیرنقدی دولت در راستای ماده ۱۱۷ قانون محاسبات عمومی کشور به دو باشگاه سرخابی‌ها داده شود و این مجموعه‌ها از سوی کارشناسان ارزیابی و گزارش توجیهی افزایش سرمایه برای دو باشگاه تهیه و نظر حسابرس گرفته شود. بعد از آن باید مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار شود. سپس به تصویب هیأت واگذاری برسد و در نهایت افزایش سرمایه دو باشگاه انجام و برای ثبت به ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌ها سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: بعد از صدور سند تک‌برگ برای دو باشگاه، کارشناسان رسمی دادگستری این اموال را قیمت‌گذاری کردند و در نتیجه آن برای باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس سرمایه‌ از یک میلیون تومان تبدیل به ۷۰۱ میلیارد و یک میلیون تومان افزایش یافت و برای باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال سرمایه از ۱۰میلیون تومان به ۷۱۹میلیارد و ۴۱۰میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته او، این فرایند شامل تهیه گزارش‌ توجیهی افزایش سرمایه، اخذ گزارش حسابرس، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، طرح و تصویب از سوی هیات واگذاری و نهایتا اخذ مجوز جهت ثبت در اداره کل ثبت شرکت‌ها بوده است. اکنون مجوز افزایش سرمایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس  برای ثبت شرکت‌ها ارسال تا متعاقبا و پس از ثبت در روزنامه رسمی آگهی خواهد شد. این کار بسیار سخت و زمان‌بری بود؛ ضمن آنکه  مشکلات حقوقی و ثبتی متعددی داشت که برطرف شد.

شمسی جام‌خانه درباره آخرین وضع پذیرش سرخابی‌ها اظهار کرد: پرسپولیس اطلاعات خود را نهایی کرده و به کارگزاری خود داده است. مشاور پذیرش هم کارهایش را انجام داده و در سامانه  فرابورس این اطلاعات پرسپولیس را بارگذاری کرده است و قرار است دوشنبه جلسه معارفه شرکت پرسپولیس (قبل از طرح در هیأت پذیرش فرابورس) برگزار شود.

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌ها سازمان خصوصی‌سازی یادآور شد: اساسنامه استقلال و پرسپولیس  مطابق با اساسنامه فرمت نمونه سازمان بورس برای شرکت‌های سهامی عام تهیه و تشریفات قانونی آن انجام شده است و در مرحله ثبت در اداره کل ثبت شرکت‌هاست.

شمسی جام‌خانه با بیان اینکه قیمت‌گذاری برند دو شرکت هم در دستورکار قرار دارد، افزود: در حال حاضر کارشناسان به ارزیابی دارایی‌های مشهود و نامشهود دو شرکت سرخابی‌ها مشغول‌اند و علاوه بر کارشناسان فنی که دارایی‌های ثابت شرکت را ارزیابی می‌‌کنند، یک هیأت سه نفره تعیین‌ شده است که ارزش برند باشگاه را ارزیابی می‌کند لذا در ارزیابی سهام ارزش برند هم لحاظ خواهد شد.

او درباره میزان عرضه با بیان اینکه برای واگذاری طبق مقررات فعلی و تصمیماتی که هیات پذیرش تعیین می‌کند اقدام خواهد شد، افزود: ممکن است در عرضه اولیه ۱۲درصد از سهام برای  عموم مردم، همچنین ۳درصد دیگر برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ۳درصد برای بازارگردان در مجموع ۱۸درصد در نظر گرفته شود. همچنین ۷درصد هم تعهد می‌دهیم که ظرف دو ماه به صورت خرد و تدریجی عرضه شود و در مجموع تا ۲ ماه ۲۵ درصد از سهام هر یک از دو باشگاه در فرابورس عرضه می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا