کد خبر: 02090057210
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

اولین «شهر بیت کوین» جهان در شرف ظهور است

ترجمه: سلیم حیدری

نایب بوکله، رئیس‌جمهوری السالوادور، برنامه‌های خود را برای ساخت «شهر بیت‌کوین» اعلام کرد که در ابتدا از طریق اوراق قرضه با پشتوانه بیت‌کوین تأمین مالی می‌شود. وی شرط بندی خود برای استفاده از ارز دیجیتال جهت تأمین سرمایه‌گذاری در این کشور را دو برابر می‌کند.

اولین شهر جهان از این نوع قرار است در نزدیکی آتشفشان کونچاگوا در جنوب شرقی السالوادور ظاهر شود و طبق گزارش‌ها دارای مناطق مسکونی، تجاری، خدمات، سرگرمی‌ها، رستوران‌ها و حتی یک فرودگاه خواهد بود.

براساس اعلامیه مراسم پایانی تبلیغ یک هفته‌ای بیت‌کوین در این کشور آمریکای مرکزی، این شهر انرژی زمین گرمایی را از آتشفشان دریافت خواهد کرد و هیچ مالیاتی به جز مالیات بر ارزش افزوده دریافت نخواهد کرد.

اینجا سرمایه‎گذاری کنید و تمام پولی را که می‌خواهید به دست آورید. این یک شهر کاملاً زیست محیطی است که کار می‌کند و از یک آتشفشان انرژی‌اش را می‌گیرد.

رئیس دولت همچنین تصریح کرد که نیمی از مالیات بر ارزش افزوده برای تأمین اعتبار اوراق قرضه صادر شده برای ساخت شهر استفاده می‌شود و نیمی دیگر برای پرداخت خدمات عمومی پیش‌بینی شده است. بوکله انتظار دارد زیرساخت‌های عمومی ۳۰۰۰۰۰ بیت‌کوین (۱۷.۲ میلیارد دلار) هزینه داشته باشد.

طبق گزارش‌ها، عرضه اوراق قرضه در سال ۲۰۲۲ به طور کامل بوسیله بیت کوین انجام می شود و ساخت و ساز قرار است ۶۰ روز پس از آماده شدن تامین مالی آغاز شود.

السالوادور همچنین در حال برنامه ریزی برای جمع آوری حدود ۱ میلیارد دلار از طریق «باند بیت کوین» با مشارکت ارائه دهنده تکنولوژی بلاک چین کانادا (تامین‎کننده بلاک استریم) است. نیمی از وجوه برای خرید بیت کوین و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر صرف انرژی و زیرساخت های استخراج بیت کوین خواهد شد.

در ماه ژوئن (تیر)، السالوادور اولین کشور جهان بود که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت. با این حال، همه مردم این کشور از این اقدام حمایت نکرده اند. در ماه سپتامبر (شهریور)، هزاران نفر در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند تا علیه این قانون راهپیمایی کنند و گفتند که قانونی کردن ارزهای دیجیتال ممکن است باعث افزایش فعالیت‌های مجرمانه و منجر به بی‌ثباتی شود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا