کد خبر: 07090058055
اقتصاداقتصاد کلانبازارجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

اوپک پلاس نوع جدید ویروس را زیر نظر دارد

ترجمه: سلیم حیدری

منابع روز جمعه گفتند که اوپک پلاس تحولات مربوط به سویه جدید ویروس کرونا را زیر نظر دارد. برخی ابراز نگرانی کردند که ممکن است چشم‎انداز بازار نفت در این یک هفته باقی مانده به نشستی که قرار است برای سیاستگذاری بازار نفت تشکیل شود، بدتر شود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، در حال حاضر با آزادسازی ذخایر نفتی تحت رهبری ایالات متحده برای کاهش قیمت ها مواجه شده است. با این حال، یک منبع گفت که روسیه، یکی از اعضای اصلی اوپک پلاس، هنوز نگران سویه جدید ویروس نیست.

اوپک پلاس در برابر خواسته ایالات متحده برای انجام اقدامات بیشتر جهت کاهش قیمت نفت مقاومت کرده و از اوت (تیر) تاکنون هر ماه تنها ۴۰۰۰۰۰ بشکه به عرضه خود اضافه می‎کند و به کاهش رکورد تولید خود در سال گذشته ادامه می‌دهد. در نشست هفته آینده در مورد مقدار خروجی ژانویه (دی) بحث خواهد شد.

مقامات جهانی با هشدار به اخبار مربوط به سویه B.1.1.529 واکنش نشان دادند و اتحادیه اروپا، بریتانیا و هند جزو کسانی بودند که کنترل‌های مرزی شدیدتر را اعلام کردند. نفت بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد، بزرگترین افت در یک روز از آوریل (فروردین) ۲۰۲۰.

یکی از نمایندگان اوپک که خواست نامش فاش نشود در مورد سویه جدید گفت: «خوب نیست، زیرا اثرات نزولی را به چشم‌انداز ضعیف موجود می‌افزاید.» یکی دیگر گفت که ممکن است چنین باشد، اگرچه هنوز برای گفتن قطعی این موضوع هنوز زود است.

اوپک پلاس در ۲ دسامبر (آذر) برای تصمیم‎گیری درباره سیاست‎گذاری تولید تشکیل جلسه می‌دهد. منبع دیگری گفت که این گروه اهمیت این سویه ویروس را برای بازار ارزیابی خواهد کرد.

منابع گفته‌اند، هیات اوپک که به وزیران مشاوره می‎دهد و در این هفته تشکیل جلسه داد، انتشار ذخایر نفت به رهبری ایالات متحده را به عنوان افزایش مازاد عرضه می‌‌بیند.

یکی دیگر از نمایندگان اوپک در حالی که به کاهش قیمت نفت در روز جمعه اشاره کرد، گفت: هنوز مشخص نیست که این نفت آزاد شده آیا تاثیر قابل توجهی خواهد داشت؟ تقاضای نفت در حال بهبود است و انتظار می‌رود اوپک در سال ۲۰۲۲ به نرخ ۱۰۰ میلیون بشکه در روز مربوط به قبل از همه گیری بازگردد. او گفت: «من بسیار نگران هستم. در حال حاضر ناشناخته‌های زیادی وجود دارد.»

پیش از روز جمعه، منابع اوپک پلاس گفتند که این گروه درباره توقف افزایش تولید برنامه‌ریزی شده خود در ژانویه (دی) صحبتی نکرده بودند. عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که اوپک پلاس باید به برنامه موجود خود پایبند باشد.

یک منبع نزدیک به روسیه، روز جمعه این سویه ویروس کرونا را کم اهمیت جلوه داد.

این منبع گفت: «من معتقدم که وحشت موجود در بازار به دلیل سویه جدید کرونا باید آرام شود.» «اعضای اوپک پلاس نباید….دنبال دلالان بروند.»

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا