کد خبر: 09030029869
انرژیجهان

ایران سهم خاورمیانه از بازار جهانی ال ان جی را افزایش می‌دهد

مجمع کشورهای صادرکننده گاز مستقر در دوحه اعلام کرد، سهم خاورمیانه از صادرات ال ان جی جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی به دلیل ارتقاء ظرفیت تولید ایران و قطر افزایش خواهد یافت.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری گالف تایمز، بر اساس گزارش «چشم انداز جهانی گاز ۲۰۱۷» که از سوی مجمع کشورهای صادر کننده گاز منتشر شده، در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی، خاورمیانه بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان بود به نحوی که بیش از یک سوم حجم ال ان جی تولید شده از سوی کشورهای قطر، عمان، امارات و یمن صادر می شد.

اما افزایش ظرفیت تولید دیگر مناطق موجب کاهش سهم خاورمیانه از بازار جهانی ال ان جی شده است. پیش بینی شده که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تنها ۲۸ درصد از کل صادرات ال ان جی جهان مربوط به کشورهای خاورمیانه خواهد بود.

رفع تنگناهای ظرفیت های موجود و افزایش ظرفیت  ۳۰ درصدی اعلام شده از سوی قطر در کنار افزایش ظرفیت تولید یمن و ورود ایران به بازار صادرات ال ان جی موجب خواهد شد تا در دراز مدت مجددا نقش خاورمیانه از بازار ال ان جی جهان افزایش یابد.

در این گزارش آمده است: «تحولات در قطر و ایران موجب افزایش سهم منطقه از صادرات ال ان جی جهان به بیش از ۳۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ خواهد شد. سهم اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز نیز ۵۹ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت اما تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۵۲ درصد و تا سال ۲۰۴۰ به ۵۰ درصد خواهد رسید.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا