کد خبر: 27090061367
اقتصاداقتصاد کلانبورسروزنامهصفحه یک

بازار سهام ترکیه با سقوط لیر معاملات خود را متوقف کرد

ترجمه: سلیم حیدری

پس از آن که ارزش پول ملی ترکیه در روز جمعه به کمتر از ۱۷ لیر در هر دلار آمریکا رسید، معاملات بورس ترکیه متوقف شد. لیر از ابتدای سال ۲۰۲۱ بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

بورس ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: از ساعت ۱۶:۲۴ (به وقت استانبول) معاملات در بازار تمامی سهام بورس اوراق بهادار ما به طور موقت متوقف شده است.

ارزش پول این کشور به دلیل فشارهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر بانک مرکزی برای کاهش هزینه‌های استقراض به منظور تقویت اقتصاد درگیر ترکیه، سقوط کرده است.

روز پنجشنبه، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که با وجود تورم ۲۱ درصدی، نرخ بهره را از ۱۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.

مطالب پیشنهادی

از ماه سپتامبر (شهریور)، بانک مرکزی نرخ بهره را ۴۰۰ واحد کاهش داده است. در طول دو سال گذشته، تنظیم کننده بازار به منظور حفظ ارزش لیره ترکیه با فروش دلار، سه مرتبه تا کنون مداخله کرده است.

رتبه‌بندی گلوبال ریتینگ اس اند پی، چشم‌انداز خود را در مورد رتبه اعتباری این کشور به رتبه منفی کاهش داده است. سیاست پولی دولت، همراه با کاهش ارزش لیر، بر تورم تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و انتظار می‌رود در اوایل سال ۲۰۲۲ تورم سالانه به ۳۰ درصد افزایش یابد.

پیش از این سقوط ارز منجر به اعتراضات گسترده شده بود.

معترضان به خیابان‌های آنکارا، پایتخت ترکیه و همچنین استانبول، بزرگترین شهر این کشور آمده بودند و خواهان استعفای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و دولت او به دلیل افزایش شدید تورم شدند.

اردوغان از سیاست پولی دولت خود دفاع کرده و گفته است که به برنامه اقتصادی خود ادامه خواهد داد. وی افزود: «ما با یاری خداوند و مردم خود از این جنگ استقلال اقتصادی پیروز بیرون خواهیم آمد.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا