بازار فوتبال ایران و بحران روسیه-اکراین

  کد خبر: 31020183351

محمد هادی حیدرزاده

پدیده جنگ و بحران های مرزی همواره یکی از رویدادهای سخت و عذاب اوار برای بسیاری از مردم جهان بوده به طوری که کمتر شخصی در کره زمین موافق این اتفاق و بی خانمان شدن شهروندان کشورهای درگیر جنگ می باشد.

اما بسیاری از دولتها،جریانها و مجموعه های حقیقی و حقوقی در حوزه ملی و بین الملل در کنار کمک به حل مناقشه و‌حمایت از اوارگان احتمالی،لاجرم سعی در بهره مندی از فرصتهای این واقعه نامیمون دارند.

در مناقشه اخیر روسیه -اکراین،فرصت های متنوعی در حوزه های اقتصادی، دیپلماسی، گردشگری، حمل و نقل،انرژی برای ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه و همسایه جنوبی کشور روسیه به وجود امد که متاسفانه به علت کم توجهی و همچنین محدودیت های حاصل از تحریم ها  نتوانست از انها استفاده بهینه نماید.

یکی از ظرفیت های بکری که کماکان میتوان به عنوان یک فرصت به ان نگاه کرد بهره مندی از لیگ ۱۶ تیمی دو کشور روسیه و اکراین می باشد، تیمهایی همچون دینامو مسکو .

لکوموتیو مسکو،زنیت سنپطرزبورگ در روسیه و دیناموکیف در اکراین همواره جزو تیم های سرسخت و قابل احترام در مسابقات اروپایی بوده اند، همچنین دو کشور مورد اشاره مقصد تعداد زیادی از بازیکنان خارجی همچون بازیکنان ایرانی سردار ازمون، سعید عزت الاهی و‌ میلاد محمدی که از لیگ روسیه به لیگهای معتبر المان،دانمارک و بلژیک ترانسفر شدند همچنین الاهیار صیادمنش و شهاب زاهدی در لیگ اکراین بوده است.

باتوجه به ظرفیت های فوتبالی دو‌کشور که به آن اشاره شد و یادآوری این نکته که روسیه میزبان دور قبل مسابقات جام جهانی فوتبال بوده است، حال فوتبال روسیه به علت تحریم های سختگیرانه فیفا و فوتبال اکراین به علت شرایط جنگی و آسیب شدید زیر ساختها بلاتکلیف  و عملا ورشکسته بوده و فرصت مناسبی برای بهره مندی لیگ برتر فوتبال ایران از آن می باشد.

وضعیت لیگ ایران هم که به علت بحران اقتصادی و شرایط تحریمی از رونق مناسبی از منظر نقل و انتقال بین المللی برخوردار نبوده. و نظر به اینکه یکی از شاخص های رنگینگ لیگ های حرفه ای تعداد بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در آنها می باشد، لذا حضور مربیان و بازیکنان با کیفیت روس و اکراینی با هزینه های معقول و مناسب می تواند به رونق لیگ برتر از لحاظ کمی و‌کیفی کمک کند و احتمالا در ارتقائ جایگاه ان که هم اکنون در جایگاه ۵۱  لیگ های جهان است کمک کند.

باتوجه به محدودیت های مالی و جابجایی ارز که عمده مشکل قراردادهای خارجی لیگ برتر ایران می باشد،با لحاظ نمودن مراودات خاص اقتصادی و سیاسی  مابین ایران و روسیه ،نحوه قرارداد مالی بازیکنان و‌مربیان روسی را می توان براساس واحد پولی ملی دوکشور(روبل-ریال) مورد بررسی قرار داد.

این اتفاق که کلیت آن میبایست در چند نشست یا یا سمینار با حضور همه کارشناسان وذینفعان،فرصتها و تهدیدهای ان مورد بررسی قرار گیرد.

فرصت هایی همچون بهبود کمی و کیفی لیگ برتر با حضور بازیکنان و مربیان با کیفیت همراه قراردادهای معقول و مناسب مالی به علت بازار ورشکسته فوتبال دو  کشورکه موجب ایجاد رقابت دربازار نقل و انتقال ورفع انحصار و شکستن قیمت کاذب بازیکنان و مربیان داخلی می شود و تهدیدهایی همچون حضور دلالان و تبانی های احتمالی.

علی ای حال مقایسه کمی و کیفی این دو بازارجدید با بازیکنان بی کیفیت تاجیک و ازبک و…که جدیدا در لیگ ایران مشغول به کار شده اند،ارزش بررسی این پیشنهاد را دو چندان می کند.

 محمد هادی حیدرزاده

خروج از نسخه موبایل