کد خبر: 220703171939
اقتصادتولید و بازرگانیدسته‌بندی نشدهروزنامهصنعت و معدنخلاصه پژوهش نستر درباره آینده بازار پلیمرها؛

بازار ۱۳۸۰ میلیارد دلاری پلیمرها در ۲۰۳۶

موسسه تحقیقاتی و پژوهشی نستر با سابقه ای بیش از ۲۵۰۰ پروژه مشاوره ای و ۱۸۰۰ پروژه تحقیقاتی سالانه از سال ۲۰۱۶ کار خود را آغاز کرده است. این موسسه پژوهشی بیشتر به پژوهش های آینده نگر پرداخته و به بیش از ۵۰ کشور از آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا پژوهش های خود را ارائه داده است.

این موسسه پژوهشی در تحقیقاتی که انجام داده اندازه بازار جهانی صنعت پلیمر و پلاستیک را با نگاهی آینده نگرانه در گزارش مبسوطی تحت عنوان «اندازه بازار جهانی پیش بینی و برجستگیهای روند طی سالهای ۲۰۲۴-۲۰۳۶» ارائه داده که خلاصه آن را به مناسبت نمایشگاه تقدیم خوانندگان می کنیم.

اندازه بازار ۲۰۳۶ چقدر است؟

اندازه بازار پلیمرها در سال ۲۰۲۳ به ۷۲۱.۴ میلیارد دلار رسید و انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۳۶ از ۱.۳۸ تریلیون دلار فراتر رود. در سال ۲۰۲۴ اندازه صنعت پلیمرها ۷۵۷.۱ میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۶ با رشد متوسط سالانه بیش از ۵.۳ درصد روبرو شود.

این پیش بینی با ارزیابی های انجام شده و بر اساس افزایش تعداد خودروهایی که از سیستمهای حسگر پیشرفته اعلام کرده که خودروهای آینده رشد فوق العاده ای در بازار پلیمرهارا به ارمغان خواهند آورد.

پیشرفت در صنعت خودرو منجر به توسعه حسگرهای نور شده است که در خودروهای سبک وزن استفاده می شود.

اندازه بازار پلیمرها در سال ۲۰۲۳ به ۷۲۱.۴ میلیارد دلار رسید و انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۳۶ از ۱.۳۸ تریلیون دلار فراتر رود. پیش بینی می شود بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۶ با رشد متوسط سالانه بیش از ۵.۳ درصد روبرو شود.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی فروش خودروهای تجاری سبک الکتریکی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این پلیمرها نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی دارند. همچنین آنها به ماده ای با ارزش تبدیل شده اند که برای تولید برق و ذخیره آن استفاده می شود. مطالعات متعددی در رابطه با استفاده از پلیمرها برای سلولهای سوختی و باتریهای ابرخازن در حال انجام است.

محرک های رشد

در بخش دیگری از این پژوهش تحت عنوان محرکها و چالش های رشد آمده است: افزایش تقاضا برای پلیمرها به دلیل استحکام، انعطاف پذیری و هزینه کم میتوانند به عنوان جایگزینی برای بسیاری از مواد مانند فلزات؛ شیشه، کاغذ و غیره باشند و همچنان به دلیل ویژگیها و مزیت هایی که دارند کاربردهای متنوع تری در صنایع مختلف خواهند داشت.

در این پژوهش آمده است: در مصارف خانگی پی وی سی برای طیف وسیعی از وسایل و مصالح ساختمانی به کار می رود از همین رو پیش بینی می شود در دوره پیش بینی شاهد رشد تقاضا در این بخش باشیم .PVC در وسایلی مانند بطری ها ، ظروف آشپزخانه به کار می روند.

قابلیت بازیافت مواد پلیمری برای بازیافت مواد پلیمری از روشهای شیمیایی و مکانیکی همچنین به تولیدکنندگان در کاهش هزینه های تولید کمک میکند.

در این بخش نیزاستفاده رو به رشد از منابع بیولوژیکی- پلیمرهای مبتنی بر زیست از اجزای کربن تجدید پذیر قابل پیش بینی است. در سالهای مورد انتظار کاربران را به سمت مواد زیستی به جای مواد معمولی مانند سوختهای فسیلی سوق خواهند داد. به عنوان مثال، سالانه بیش از ۱۴ میلیارد تن سوخت فسیلی در سراسر جهان استفاده می شود

چالش ها

در بخش چالش ها تاثیر پلیمرها بر محیط زیست به عنوان یکی از چالش های جدی بر سر راه توسعه بازار مطرح شده است. در این گزارش آمده است: پلاستیک معمولی تاثیر مخربی بر محیط زیست دارد اگرچه سبک وزن مستحکم و مقاوم در برابر خوردگی است. علاوه بر این آنها نسبت به فلزات و مواد دیگر ارزان تر هستند از این رو برآورد میشود که وابستگی کاربران نهایی به پلاستیک های معمولی مانع رشد بازار شود.

در ادامه این گزارش به بازار محصولات پر کاربرد در صنایع پرداخته شده است که به بخش های مهم آن اشاره می شود:

آینده ترموپلاستیک، ترموست الاستومر

پیش بینی می شود که بخش ترموپلاستیکها ۶۵ درصد از سهم بازار جهانی پلیمرها را در سالهای آینده در اختیار داشته باشد. افزایش تقاضا برای ترموپلاستیکها نتیجه مقرون به صرفه بودن سهولت تولید در بخش مواد غذایی و استحکام عالی آنهاست علاوه بر این از این بخش در زمینه های دیگری مانند ساخت مدلهای سبک وزن مخازن ذخیره سازی پانل ها و قاب ها نیز استفاده می شود.

پی وی سی در تجهیزات پزشکی به ترتیب ۲۷ و ۲۶ درصد از بازار اروپا و سراسر جهان را به خود اختصاص خواهد داد

آنها همچنین به دلیل خواص مطلوب تنها پلیمر با کاربرد PVC در کاربردهای مختلف دیگری مانند ظروف غذا خودرو وسایل پزشکی و غیره استفاده می شوند. سهم پی وی سی در تجهیزات پزشکی به ترتیب ۲۷ و ۲۶ درصد از بازار اروپا و سراسر جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

پیش بینی بازار ۱۰ میلیاردی لاستیک نیتریل بوتادین تا سال ۲۰۳۶

تحلیل اخیر تحقیقات بازار Nester تحت عنوان “بازار لاستیک نیتریل بوتادین (NBR): تجزیه و تحلیل تقاضای جهانی و چشم انداز فرصت ها تا ۲۰۳۶” تجزیه و تحلیل دقیق رقبا و یک نمای کلی از بازار جهانی لاستیک نیتریل بوتادین (NBR) در شرایط تقسیم بندی بازار بر اساس نوع، کاربر نهایی، برنامه کاربردی و منطقه ارائه می دهد.

تخمین زده می شود که بازار جهانی لاستیک نیتریل بوتادین (NBR) به دلیل افزایش تقاضا از طرف بخش هوانوردی به طور عمده رشد کند. لاستیک نیتریل بوتادین (NBR)، در صنایع هوافضا و هوانوردی برای تولید آب بند شلنگ جابجایی سوخت و روغن استفاده می شود. همچنین برای پر کردن شکاف بین سطوح جفت شونده و جلوگیری از نشتی در قایق های تجاری و هواپیماها در صنایع مختلف استفاده می شود. در حالیکه می تواند از گسترش آتش یا شعله در موتور هواپیما و از نفوذ آب یا گرد و غبار جلوگیری کند.

برخی از عوامل رشد و چالش های اصلی که با رشد بازار جهانی لاستیک نیتریل بوتادین مرتبط است عبارتند از محرک های رشد شامل افزایش تقاضا برای خودرو در سطح جهانی و توسعه ی بخش غذا و نوشیدنی .

فرآیند پیچیده و زمان بر تولید NBR و مقررات سختگیرانه ی ایجاد شده توسط کشورها در سراسر جهان برخی از عوامل اصلی هستند که پیش بینی می شود اندازه ی بازار جهانی NBR را تحت تاثیر قرار دهند.

از نظر کاربر نهایی، بازار جهانی لاستیک نیتریل بوتادین به بخش خودرو و حمل و نقل، ساختمان و ساخت و ساز، پزشکی و غذا و نوشیدنی تقسیم می شود. بخش پزشکی قرار است تا پایان سال ۲۰۳۶ با رشد مرکب سالانه ی قابل توجه در دوره پیش بینی، بالاترین درآمد را به دست آورد. دستکش های جراحی نیز بسیار پر کاربرد هستند زیرا به عنوان یک مانع برای جلوگیری از آسیب بیماران و پرسنل پزشکی در برابر مواد خطرناک یا داروها عمل می کنند. این امر منجر به افزایش تقاضا برای NBR شده است که به طور گسترده در دستکش های جراحی استفاده می شود زیرا پودر و بو ندارد.

بر اساس منطقه، بازار لاستیک نیتریل بوتادین اروپا بالاترین درآمد را تا پایان سال ۲۰۳۶ ایجاد می کند. این رشد با رشد بخش غذا و نوشیدنی در منطقه مرتبط می شود. به ویژه در ده سال گذشته، اندازه تجارت غذا و نوشیدنی به طور قابل توجهی در اروپا گسترش یافته است که تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۳ میلیارد یورو درآمد ایجاد کرده است. انتظار می‌رود این امر تقاضا برای لاتکس NBR را در صنعت غذا و نوشیدنی به عنوان آب بندی با کیفیت افزایش دهد.

علاوه بر این، اروپا دارای یک صنعت بهداشتی تثبیت شده است که در سال های اخیر پیشرفت زیادی در مراقبت های بهداشتی داشته است. در نتیجه، انتظار می‌رود که تقاضا برای محصولات ساخته شده از لاستیک نیتریل بوتادین مانند دستکش‌های پزشکی و لوله‌های پزشکی به دلیل خواص آن ها از جمله مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی در این منطقه افزایش یابد. علاوه بر این، بخش مراقبت های بهداشتی به طور روز افزونی بر حفظ استانداردهای بهداشتی برای اطمینان از ایمنی بیماران و متخصصان پزشکی تمرکز می کند که انتظار می رود تقاضا برای لاتکس NBR در منطقه را افزایش دهد.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که بازار آمریکای شمالی در طول بازه ی زمانی پیش‌بینی‌شده به دلیل گسترش بخش شیمیایی، دومین بازار بزرگ را به خود اختصاص دهد. یکی از کشورهای عمده ی تولید کننده محصولات شیمیایی در جهان، ایالات متحده آمریکا است که از چهار بخش مستقل تشکیل شده است: محصولات مصرفی، مواد شیمیایی اساسی، مواد شیمیایی تخصصی و مواد شیمیایی کشاورزی که علاوه بر بازار داخلی قابل توجه، بازار رو به رشد بین المللی را نیز تامین می کند. انتظار می رود این امر تقاضا برای لاتکس NBR را در منطقه افزایش دهد زیرا برای تولید چندین محصول مقاوم در برابر مواد شیمیایی مانند شلنگ و آب بندی استفاده می شود.

کاربرد بسته بندی ساختمان و ساخت و ساز خودرو کالاهای مصرفی برق و الکترونیک، کشاورزی

پیش بینی می شود که بخش بسته بندی در بازار پلیمرها تا پایان سال ۲۰۳۶ با بیشترین سهم درآمد مواجه باشد. یعنی سهم ۴۰ درصدی داشته باشد. تقاضا برای مواد برای تولید بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی افزایش یافته است. دلیل این استقبال کاهش خطر از دست دادن کیفیت و جلوگیری از انتقال آلودگی در بخش تولید است. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده پژوهش نستر پیش بینی می شود که فروش مواد غذایی خوراکی تا سال ۲۰۳۶ تا ۵۵۰ میلیارد در ایالات متحده افزایش یابد.

رشد ۸ درصدی سالانه در بازار لاستیک نیتریل کربوکسیله

گزارش تحقیقات بازار Nester در مورد “بازار لاستیک نیتریل کربوکسیله که این بخش از مقاله توسط بسپار در ایران نیز ترجمه شده نمای کلی از بازار جهانی لاستیک نیتریل کربوکسیله XNBR از نظر تقسیم بندی بازار بر اساس نوع، کاربر نهایی و منطقه ارائه می‌کند.

بخش ماشین آلات صنعتی یکی از عوامل کلیدی در رشد بازار لاستیک نیتریل کربوکسیله است. تسمه‌های نقاله، غلتک‌ها و سایر اجزای ماشین‌آلات اغلب به مواد لاستیکی نیاز دارند که در برابر گرما و سایش مقاومت کنند. خواص استثنایی لاستیک نیتریل کربوکسیله در این مناطق، آن را به انتخابی ارجح برای تولیدکنندگانی که به دنبال بهینه سازی فرآیندهای صنعتی خود هستند، تبدیل می‌کند.

برخی از عوامل رشد اصلی و چالش‌هایی که با رشد بازار جهانی لاستیک نیتریل کربوکسیله مرتبط است عبارتند از:

محرک‌های رشد: افزایش راه حل‌های پایدار و رشد صنعت فرآوری شیمیایی

چالش‌ها: با اهمیت روز افزون پایداری زیست‌محیطی، بخش لاستیک نیتریل کربوکسیله ممکن است برای کاهش ردپای کربن و توسعه جایگزین‌های سبزتر با فشار مواجه شود. عدم توجه به نگرانی‌های پایداری می‌تواند منجر به آسیب به محبوبیت و از دست دادن فرصت‌های تجاری در رابطه با مشتریان آگاه از محیط زیست شود.

پیش بینی می شود بخش بسته بندی در بازار پلیمرها تا پایان سال ۲۰۳۶ با بیشترین سهم درآمد مواجه باشد. یعنی سهم ۴۰ درصدی داشته باشد

بخش محصولات پزشکی با رشد قابل توجه در طول دوره پیش بینی، بالاترین درآمد را تا پایان سال ۲۰۳۶ به دست خواهد آورد. کنترل عفونت یک نگرانی مهم در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی است. مقاومت XNBR گونه پزشکی در برابر مواد شیمیایی، روغن‌ها و روش‌های سِتَروَن سازی در کاربردهایی مانند آب بندی و واشر در تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی بسیار ارزشمند است. این امر به کاهش خطر آلودگی و عفونت کمک می‌کند. انتظار می‌رود صنعت جهانی کنترل عفونت به ۳۰.۹ میلیارد دلار برسد.

بر اساس منطقه ای نیز، بازار لاستیک نیتریل کربوکسیله اروپا تا پایان سال ۲۰۳۶ درآمد قابل توجهی ایجاد خواهد کرد. صنعت خودروسازی اروپا یک محرک اصلی تقاضای XNBR است.

مقاومت استثنایی XNBR آن را به گزینه ای ارجح برای کاربردهای خودرویی مانند واشر، آب بندی و شلنگ تبدیل کرده است. تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در اروپا باعث افزایش بیشتر تقاضا برای XNBR شده است، زیرا در قطعات EV و سامانه‌های باتری از آن استفاده می‌شود. اروپا دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین مقررات زیست‌محیطی در سطح جهان است، از جمله مقررات مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایمنی مواد. XNBR به دلیل انطباق با استانداردهای زیست محیطی و قابلیت در برآوردن الزامات عملکرد دقیق در صنایعی مانند خودروسازی و ساخت و ساز مورد علاقه است.

نوع محصول (پلی) اتیلن پلی وینیل کلراید پلی پروپیلن پلی استایرن پلی آمید پلی اورتان، پلی آکریل آمید
بخش پلی اتیلن قرار است در بازه زمانی پیش بینی شده ۲۵ درصد رشد در بازار کسب کند این میتواند با افزایش تقاضا برای محصول از بخش در صنایع غذایی و نوشیدنی مانند شیر آب میوه و LDPE و HDPE های مختلف مصرف نهایی تحریک شود علاوه بر این، افزایش تقاضا برای در سراسر جهان در اکستروژن فیلم و ورق در سال ۲۰۱۸ پردازش شده است HDPE سایر محصولات بیش از ۱۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

پیش بینی بازار پلیمرها بر اساس منطقه

تخمین زده می شود که بازار پلیمرها در آسیا و اقیانوسیه با سهم ۳۰ درصدی در بازار در طول دوره پیش بینی شده بیشترین درآمد را داشته باشد. با اقتصاد در حال توسعه کشورها درآمد قابل تصرف ، هزینه کم مواد خام و افزایش جمعیت همگی دلایلی هستند که باعث گسترش بازار در مناطق مختلف جهان می شوند همچنین با توجه به گسترش مستمر کشورهای در حال توسعه مانند هند و ژاپن مصرف پلیمرها نیز افزایش خواهد یافت. همچنین افزایش آگاهی در مورد جایگزین های سازگار با محیط زیست تقاضا برای پلیمرها را در منطقه های مختلف افزایش می دهد.

آمار بازار آمریکای شمالی

انتظار می رود در دوره پیش بینی شده منطقه آمریکای شمالی ۲۸ درصد از کل بازار پلیمرها را به خود اختصاص دهد. افزایش نیاز به پلیمرها در بسیاری از بخش ها مانند ،هواپیما ساخت و ساز و سایر بخشها باعث افزایش تقاضا برای پلیمرها از جمله پلیمرهای محلول در آب در این منطقه می شود.

پیش بینی می شود که سرمایه گذاری رو به رشد دولت مرتبط با صنعت ساخت و ساز در منطقه آمریکای شمالی به رشد بازار در این منطقه کمک کند. به عنوان مثال طبق گزارش سال ۲۰۱۹ ایالتهای تگزاس خطوط لوله ساخت و ساز این ایالت را به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش داده اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا