کد خبر: 24100065149
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

«بانک‌ها موظف به استعلام اعتبارسنجی متقاضی وام شدند»

به گفته مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی، بر اساس شیوه اعتبارسنجی، دسترسی مشتریان بد حساب بانکی که وثائق مناسبی دارد، اما رفتار گذشته آن‌ها نشان می‌دهد که به تعهدات خود به موقع عمل نمی‌کند، محدود می‌شود

به گفته مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی، باهدف کاهش مطالبات معوق، بانک‌ها مکلف شدند قبل از پرداخت تسهیلات برای متقاضی وام استعلام اعتبارسنجی اخذ کنند.

به گزارش بازار، محبوب صادقی با بیان اینکه بررسی اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات بانکی منجر به کاهش معوقات بانکی خواهد شد، گفت: یکی از معیارهای اعتبارسنجی، مبلغ و سابقه تسهیلات گذشته مشتریان است.

او همچنین رقم و سابقه چک‌های وصول یا برگشت‌شده متقاضیان را از دیگر معیارهای تعیین امتیاز اعتبارسنجی مشتریان شبکه بانکی برشمرد و افزود: بررسی سابقه پرداخت به موقع قبوض جرائم رانندگی و همچنین برق و گاز از دیگر مواردی است که می‌تواند در تعیین امتیاز اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات بانکی موثر باشد.

مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه اعتبارسنجی مشتریان در دنیا سابقه‌ای صد ساله دارد، اضافه کرد: اجرایی شدن دقیق این مدل در ایران، می‌تواند شرایط اخذ ضامن از وام‌گیرندگان را تسهیل کمک کند.

صادقی با اعلام اینکه اعتبارسنجی پیش از این نیز در برخی بانک‌ها اجرایی شده بود، گفت: این مدل کمک می‌کند بانک‌ها برای پرداخت وام‌های کوچک به متقاضیان بتوانند، شرایط تضمین را تسهیل و کمتر وثیقه‌هایی همچون گواهی‌های کسر از حقوق و سند ملکی درخواست کنند.

او در ادامه با اعلام اینکه پرداخت وام‌های کوچک با مدل اعتبارسنجی به صورت نمونه آغاز شده است، افزود: اکنون ماهانه حدود یک میلیون فقره تسهیلات در شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود و هدف اعتبارسنجی این است که دسترسی افرادی که رفتار اعتباری مناسبی دارند به تسهیلات بانکی بیشتر شود.

مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی همچنین گفت: براساس شیوه اعتبارسنجی، دسترسی مشتریان بد حساب بانکی که وثائق مناسبی دارد، اما رفتار گذشته آن‌ها نشان می‌دهد که به تعهدات خود به موقع عمل نمی‌کند، محدود می‌شود.

او میزان مطالبات معوق بانک‌ها را حدود ۷ درصد تسهیلات پرداختی خواند و افزود: هر چقدر این عدد کاهش پیدا کند به نفع مردم و کشور است.

صادقی اضافه کرد: دسترسی به سامانه اعتبارسنجی برای عموم مردم فراهم شد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مای‌کریدیت و پرداخت هزینه‌ای حدود هزار تومان از وضعیت اعتبارسنجی خود مطلع شوند و در آینده این امکان در نرم‌افزارهای موبایلی نیز مهیا خواهد شد.

مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه موضوع اعتبارسنجی سال ۱۳۸۵ مطرح و سال ۱۳۸۶ آیین‌نامه آن مصوب و سال ۱۳۸۸ نیز اصلاحات آن انجام شد، گفت: سال ۱۳۸۹ میزان استعلام از شرکت مشاور رتبه‌بندی حدود ۵ هزار عدد بوده، اما ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک میلیون استعلام ماهانه و اکنون به حدود ماهانه ۳ میلیون استعلام رسیده است.

صادقی افزود: شرکت خصوصی مشاور رتبه‌بندی تنها شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی است و تاکنون اطلاعات حدود ۴۴ میلیون کد ملی در این بانک سامانه ثبت شده و برای ۳۴ میلیون نفر گزارش اعتباری تولید شده است که می‌تواند در سامانه مای‌کریدیت مشاهده کنند.

او در پایان گفت: اکنون بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مکلف به اخذ اعتبارسنجی شدند و اگر بانکی تخلف کند با آن بانک برخورد قانونی خواهد شد.

موافقت شورای پول و اعتبار با انتشار اوراق صکوک از سوی شبکه بانکی

شورای پول و اعتبار با انتشار اوراق صکوک از سوی شبکه بانکی موافقت کرد

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول ‌و‌اعتبار در راستای اجرای بند (ب) ماده ۱۰ قانون برنامه ششم و بند (ث) ماده ۳۶ قانون احکام دایمی، با انتشار اوراق صکوک از سوی شبکه بانکی کشور در بازار سرمایه با رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی و پس از اخذ موافقت این بانک موافقت کرد.

اوراق صکوک از ابزارهای تامین مالی مورد استفاده در کشورهای اسلامی است که بر اساس اصول و مبانی مورد تایید اسلام طراحی شده است. مالکیت مشاع در یک یا چند دارایی و منافع حاصل از آن، مهم‌ترین ویژگی این اوراق به شمار می‌رود.

بر این اساس، صکوک، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند که بر پایه‌ یکی از قرارداد‌های مورد تأیید اسلام طراحی شده‌اند و دارندگان اوراق به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن‌ها می‌باشند. این اوراق نمی‌تواند براساس فعالیت‌های سفته‌بازی و سوداگرانه (در واقع فعالیت‌هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‌گیرند) سودآوری داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا