کد خبر: 14080053088
اقتصادانرژی

تحریم‌ها واردات توربین نیروگاه‌های بادی را متوقف کرد/ شرکت‌های مطرح چینی صادرات مستقیم کالا به ایران ندارند

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه مشکل اصلی تجدیدپذیرها تامین مالی است، گفت: ما در زمینه تامین توربین نیروگاه‌های بادی مشکل داریم زیرا عمده تکنولوژی که در ایران و همه دنیا استفاده می‌شود، اروپایی است که به ایران کالا نمی‌فروشند، درجه یک‌های چین هم تمایلی به صادرات به ایران ندارند.

به گزارش ایلنا، محمدامین زنگنه درباره تامین تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: چین خیلی خوب روی تولید تجهیزات ورود کرده و آنقدر قیمت‌ها را شکسته و کیفیت را بالا برده که حتی اروپا هم از این کشور خرید می‌کند، شرکت‌های آلمانی که یک دهه پیش تولید پنل داشتند اکنون تولیدی ندارند و اگر شرکتی خواسته خط تولید خود را حفظ کند شرکت را به چین منتقل کرده است، در نتیجه کشور ما از نظر واردات تجهیزات و تکنولوژی مشکل خاصی ندارد، البته شرکت‌های مطرح چینی برای صادرات مستقیم کالا به ایران ورود نمی‌کنند، کالا ابتدا ثبت سفارش امارات شده سپس وارد ایران می‌شود که تنها گارانتی محصولات از دست می‌رود و به میزان کمی هم هزینه‌ها زیاد می‌شود.

وی افزود: ما در زمینه تامین توربین نیروگاه‌های بادی مشکل داریم زیرا عمده تکنولوژی که در ایران و همه دنیا استفاده می‌شود، اروپایی است که به ایران کالا نمی‌فروشند، درجه یک‌های چین هم تمایلی به صادرات به ایران ندارند. تفاوت نیروگاه‌های بادی با پنل خورشیدی این است که نیاز به نرم‌افزارهای خاصی دارند و حتی اگر از کشور دیگری خریداری و وارد کشور کنیم زمان نصب و راه‌اندازی دچار مشکل می‌شویم

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه مشکل اصلی تجدیدپذیرها تامین مالی است، گفت: با اینکه ممکن است در برخی زمینه‌ها تجهیزات ایجاد مشکل می‌کند اما مسئله اصلی تامین سرمایه است، تفاوتی نمی‌کند نیروگاه‌ها خورشیدی، بادی و یا حرارتی باشند کلا نوع سرمایه‌گذاری به‌نحوی است که هزینه سرمایه‌گذاری اولیه( capital cost) بسیار بالاست به همین دلیل باید به برخی منابع بزرگ مالی با نرخ پایین دسترسی داشته باشیم، در حال حاضر عمده تامین مالی صنعت برق ارزی است که وام گرفتن از بانک‌های تجاری سخت است.

وی ادامه داد: اکنون وام ریالی به پروژه‌های حداکثر تا ۱۰ مگاوات تخصیص داده می‌شود که اگر با ۱۳ هزار مگاوات کمبود برق مقایسه کنیم تفاوت قابل توجه است، بنابراین یا نیاز به تامین مالی از سوی صندوق توسعه ملی و یا سرمایه‌گذار خارجی دارد و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت صنعت برق بعید است تامین مالی جدیدی به این دو روش اضافه شود.

زنگنه ادامه داد: تامین مالی از سمت سرمایه‌گذار خارجی هم که اکنون به دلیل تحریم و FATF تقریبا غیرممکن شده و مشکل صندوق توسعه ملی هم این است که شرکت‌هایی که قبلا با صندوق توسعه ملی تامین مالی کردند به علت عدم پرداخت صورت وضعیت‌ها توسط وزارت نیرو نتوانستند وام‌ها را به موقع پرداخت کنند، به همین دلیل اکنون صنعت برق صنعتی است پشتوانه مالی و حمایتی خوبی ندارد.

زنگنه یادآور شد: در حال حاضر ۶۰ درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های بادی و خورشیدی وارداتی و ۴۰ درصد از داخل تامین می‌شود. در توربین بادی و خورشیدی ۶۰ درصد وارداتی و ۴۰ درصد داخلی است، پنل و اینورتر خورشیدی بیشتر چین از وارد می‌شود. البته واردات توربین بادی به دلیل تحریم را نداریم ولی قبلا بیشتر از آلمان و دانمارک وارد می‌شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا