کد خبر: 20020181581
جهانروزنامه

تحریم پلاتین و پالادیوم روسیه به وسیله انگلیس

انگلیس پلاتین و پالادیوم روسیه را که از مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو در دوران گذار انرژی محسوب می‌شود تحریم می کند.

روسیه یکی از مهمترین تولیدکنندگان پلاتین و پالادیوم در جهان است و انگلیس از مهمترین متقاضیان این محصولات برای صادرات آنها ازروسیه محسوب می‌شود.

بنا برگفته «ریچی سوناک» وزیر اقتصاد انگلیس بدین کیفیت با آغاز دور سوم تحریمها از۲۴ فوریه ۲۰۲۲( ۵اسفند۱۴۰۰) تاکنون میزان تحریم‌های تجاری اعمال شده بر ضد روسیه در امر صادرات و واردات به ۴میلیارد پوند رسیده‌است.

درحالیکه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر توافق برای آغاز دور ششم تحریم‌های ضد روسیه با مشکل مواجه شده‌اند دولت انگلیس تحریم‌های جدیدی را بر ضد روسیه و متحدش بلاروس اعلام کرد.

با اعمال این تحریم‌ها حقوق گمرکی واردات پلاتین و پالادیوم از روسیه و بلاروس ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. این میزان معادل ۷/۱میلیارد پوند( ۱/۲میلیارد یورو) خواهد‌بود. هدف خشکاندن منابع مالی تغذیه ارتش روسیه در حمله به اوکراین عنوان شده است.

« آن ماری تره ولیان» وزیر تجارت بین الملل انگلیس در یک اطلاعیه در این خصوص گفت:« این بسته تحریمی جدید ضربه جدی به ماشین جنگی روسیه وارد خواهد کرد.»

این در حالیست که در دوران انتقال زیست محیطی انرژی نیاز به پلاتین و پالادیوم ده برابر شده است. در صنعت خودورسازی پالادیوم از فلزات ضروری برای ساخت مبدلهای کاتالیزوری است. پلاتین نیز در این امر به عنوان محصول جایگزین پالادیوم نقش برجسته ای ایفا می‌کند.

بنابراین هردو این فلزات نقش محوری در تولید خودروهای هیدروژنی مجهز به سلولهای سوختی ایفا می کنند و این همه برای تولید در دوران انتقال زیست محیطی بسیارحیاتی است.

برای تولید این قبیل خودروها پنج تا ده برابر خودورهای گرمایشی پلاتین مصرف می‌شود.

تحریمهای جدید انگلیس در بخش صادرات شامل کالاهای مورد نیاز بخش تولیدات ماشین‌آلات سنگین در روسیه می‌شود. این کالاها از قبیل محصولات شیمیایی، پلاستیکی، کائوچو و انواع ماشین‌آلات به ارزش کلی۲۵۰ میلیون پوند(۳۱۰میلیون یورو) است.

دولت انگلیس معتقد است روسیه شدیدا به تقاضای فلزات پالادیوم و پلاتین این کشور برای صادرات وابسته‌است. این تحریم های جدید کمی بعد از ملاقات «وُلُدیمیر زِلِنسکی» رئیس جمهور اوکراین با جوبایدن و بوریس جانسون در اجلاس گروه ۷ اعلام شد.

ارزش این تحریم‌ها معادل ۷/۱میلیارد پوند (۱/۲میلیارد یورو) است. وزیر اقتصاد انگلیس معتقد است این تحریم ها خسارات جدی به ماشین جنگی روسیه وارد می‌کند.

دولت انگلیس در پی موج تحریم‌های ضدروسیه بیش از هزار شخصیت و ۱۰۰ شرکت تجاری روسیه را نیز تحریم کرده‌است.

قابل ذکراست شش فلز عضو گروه پلاتین شامل پالادیوم، رودیوم،روتنیوم، اُسمیوم وریدیوم همگی خواص مشابه دارند. تولید جهانی پلاتین در سال ۲۰۰۸(۱۳۸۷) به میزان ۷/۱۹۵ تن و در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) به میزان۸/۱۵۳ تن بوده است.

آفریقای جنوبی، روسیه،کانادا، زیمبابوه و آمریکا به ترتیب از تولید کنندگان عمده این گروه فلزات محسوب می‌شوند.

آفریقای جنوبی با بیش از ۱۰۰ تن در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) و سپس روسیه با بیش از ۱۹ تن و بعد از آن کانادا با بیش از ۶ تن و آمریکا از همه کمتر با حدود ۵/۴ تن در این سال تولید کننده گروه فلزات پلاتین بوده‌اند.

فلزات این گروه قدرت کاتالیزوری بالایی دارند. بدان معنا که این فلزات قدرت دارند واکنش‌های شیمیایی قابل توجهی را به وجود بیاورند بدون آنکه تغییری در آنها ایجاد شود ویا اینکه از آنها مصرف‌شود.

مهمترین مصرف این فلزات در مبدل های کاتالیکی خودروها و مورد استفاده در سیستم‌های اگزوز وسایل نقلیه موتوری با احتراق داخلی است.

این مبدلها در اگزوز همه خودروهای سبک و سنگین قابل استفاده است و از اینرو نقش به سزایی در برطرف کردن مشکلات زیست محیطی بازی می‌کنند.

از موارد مهم دیگر استفاده از پلاتین در صنایع شیمیایی، شیشه، الکترونیک، موارد پزشکی، بیوشیمیایی، پالایشگاههای نفت، جواهرات و بسیاری موارد دیگر است. از پالادیوم نیز در صنایع شیمیایی، الکترونیک و دندانپزشکی استفاده می‌شود.

فلز رودیوم نیز به بسته پلاتین-پالادیوم-رودیوم در مبدلهای کاتالیکی خودروهای سبک بنزینی برای کاهش انتشار اکسید ازت اضافه شده‌است.

از دیگر فلزات این گروه ایریدوم و روتنیوم است که آنها نیز در تولید محصولات شیمیایی، الکتروشیمیایی و شاخه های دیگر صنعتی نقش به سزایی دارند. استفاده از این دو فلز در خودروهای با سلولهای سوخت هیدروژنی نیزدر حال افزایش است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا