کد خبر: 18080054210
اقتصاداقتصاد کلان

ترمز رشد نرخ تورم در دولت سیزدهم کشیده شد

بررسی جزئیات نرخ تورم در دوران کوتاه فعالیت دولت سیزدهم با دولت گذشته نشان می‌دهد که شتاب رشد نرخ تورم در شاخص‌های مختلف سالیانه، ماهانه و نقطه‌ای کاهشی بوده و دولت سیزدهم توانسته ترمز این رشد را بکشد.

به گزارش ایرنا، سه ماه از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد؛ دولتی که از همان ابتدا حمایت از معیشت و رفاه مردم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داد و رییس جمهوری به تمام اعضای کابینه تاکید کرد که معیشت و سلامت مردم اولویت اصلی دولت سیزدهم است.

تیم اقتصادی دولت بارها در برنامه‌های خود، روش‌های مختلفی از کنترل قیمت‌ها را ارائه کردند و دست همکاری به سوی کارشناسان و صاحبنظران در این زمینه دراز کردند.

وزیر امور اقتصادی و داریی نیز در سخنان خود افزایش قیمت ارز و فشار کسری بودجه را دلیل اصلی نرخ تورم دانسته و تاکید کرده است که این روند با اقداماتی همچون کنترل نوسانات نرخ ارز، دسترسی به ارزهای بلوکه شده و عدم استقراض از بانک مرکزی کنترل می‌شود.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که شتاب رشد نرخ تورم در دولت سیزدهم طی دو ماه گذشته در مقایسه با دولت قبل کاهش یافته است. برای اثبات این موضوع جزئیاتی از نرخ تورم در دو ماه پایانی دولت دوازدهم (خرداد و تیرماه) و دو ماه شروع به کار دولت وقت (شهریور و مهرماه) ارائه می‌شود.

در این گزارش از نرخ تورم اعلامی مرکز آمار استفاده شده است.

شتاب رشد تورم سالیانه ۰.۴ درصد کاهش یافت

براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم سالیانه در خردادماه ۴۳.۲ درصد و تیرماه ۴۴.۲ درصد بود. براین اساس نرخ تورم سالیانه کل کشور در دو ماه پایانی خدمت دولت گذشته یک درصد رشد داشت. همچنین در این بازه زمانی نرخ تورم خوراکی‌ها ۲.۹ درصد و اقلام غیرخوراکی و خدمات ۰.۵ درصد رشد داشت.

در مقابل رشد یک درصدی نرخ تورم در دو ماه پایانی دولت گذشته، شتاب رشد نرخ تورم در شهریورماه و مهرماه (ماه‌های شروع‌ به کار دولت وقت) ۰.۴ درصد کاهش یافت.

در شهیریور و مهرماه نرخ تورم اقلام غیرخوراکی نه تنها رشد نداشت بلکه ۱.۲ درصد نیز کم شد. نرخ تورم سالیانه اقلام غیرخوراکی در شهریورماه ۳۹.۵ درصد بود که این رقم در مهرماه به ۳۸.۳ درصد رسید.

توقف رشد نرخ تورم ماهانه در شهریور و مهرماه

نرخ تورم ماهانه، میزان تغییر قیمت اقلام مصرفی را در یک ماه نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. این شاخص در خردادماه ۲.۵ درصد و در تیرماه ۳.۵ درصد بود و رشد یک درصدی را ثبت کرد. نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها در خردادماه ۳.۲ درصد و در تیرماه ۳.۱ درصد شد.

نرخ تورم ماهانه کل در شهریورماه ۳.۹ درصد و در مهرماه ۳.۷ درصد بود. طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در دولت وقت نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش ۰.۲ درصدی را نیز در این بخش شاهد بودیم. در این دوره (در شهریور و مهرماه) میزان تورم اقلام غیرخوراکی نیز کاهش بود و از ۳.۳ درصد شهریورماه به رقم سه درصد در مهرماه تقلیل یافت.

کاهش ۴.۵ درصدی تورم نقطه‌ای در ماه‌های گذشته

نرخ تورم نقطه‌ای نیز از دیگر شاخص‌های مهم در بحث اقتصادی است که میزان نرخ تورم یک ماه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان می‌کند. طبق داده‌های منتشر شده مرکز آمار تورم نقطه‌ای خردادماه ۴۷.۶ درصد بود و این شاخص در تیرماه چهار درصد کاهش داشت. تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و غیر خوراکی نیز در خرداد و تیرماه روند نزولی داشت.

براساس این گزارش میزان نرخ تورم خوراکی‌ها در خردادماه ۶۲.۳ درصد و در تیرماه ۵۶.۹ درصد بود یعنی ۵.۴ درصد کاهش داشت. اقلام غیرخوراکی نیز در خردادماه و تیرماه به ترتیب ۴۰.۸ درصد و ۳۷.۴ درصد بود؛ در این شاخص نیز کاهش ۳.۴ درصدی را شاهد بودیم.

روند نزولی نرخ تورم نقطه‌ای نه تنها در دولت جدید متوقف نشد بلکه شتاب بیشتری گرفت. طبق آمار نرخ تورم نقطه‌ای کل در شهریورماه (یک ماه پس از فعالیت دولت جدید) ۴۳.۷ درصد بود و در دو ماه بعد ۴.۵ درصد کاهش یافت و به ۳۹.۲ درصد شد. نرخ تورم اقلام غیرخوراکی در شهریورماه ۳۵.۴ درصد بود یعنی در مقایسه با تیرماه ۲ درصد کم شد و این کاهش در مهرماه نیز ادامه داشت و به رقم ۲۹.۵ درصد رسید یعنی ۷.۹ درصد کاهش داشت.

تورم بهداشت و حمل ونقل در دولت جدید کاهشی شد

بررسی آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم بخش بهداشت در تیرماه (در دوران فعالیت دولت گذشته) نسبت به خردادماه ۶.۳ درصد بود در حالی که این رقم در مهرماه نسبت به ماه قبل از آن (دوره تصدی دولت جدید) ۲.۴ درصد بود.

همچنین نرخ تورم حمل و نقل در دولت جدید ۱.۵ درصد شد در حالیکه در دولت قبل ۴.۲ درصد بود.

میزان تورم اجاره‌بها در دو ماه شروع به کار دولت وقت ۳.۲ درصد شد که در مقایسه با دو ما پایانی دولت گذشته ۰.۸ درصد کاهش داشت.

جدول نرخ تورم
جدول نرخ تورم

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا