کد خبر: 040803177386
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامهحراج انبوه سکه از هفته جاری آغاز می شود؛

ترکیدن ۱۴ میلیونی حباب سکه با یک خبر

چندروز پیش بانک مرکزی اعلام کرد، به زودی تعداد روزهای حراج سکه به سه روز افزایش می یابد و عرضه انبوه سکه آغاز می شود که به اعتقاد فعالان بازار از جمله نائب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران همین تصمیم بانک مرکزی عامل کاهش ١۴ میلیون تومانی حباب سکه شد.

به گزارش عصراقتصاد، با تصمیم بانک مرکزی از هفته جاری تعداد روزهای حراج سکه به سه روز (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه) افزایش می یابد و عرضه انبوه سکه آغاز می شود. ضمن اینکه برای از بین بردن حباب تاریخی سکه بناست بزودی سکه های سال ۱۴۰۳ وارد بازار شود.

طی روزهای اخیر به دلیل افزایش تنش های سیاسی در منطقه، قیمت طلا و ارز با افزایش محسوسی همراه شده است. رکوردزنی طلای جهانی به همراه نوسانات ارزی مهمترین دلیل ثبت رکوردهای بالا برای قیمت طلا و مخصوصا سکه است.

سکه با حباب بالای ۱۲ میلیون تومان در روزهای اخیر معامله می شود که این موضوع ریسک خرید سکه را افزایش داده است.

فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی معتقدند در روزهای پرنوسان و زمانی که اختلاف قیمت خرید و فروش سکه خیلی بالا رفته، نباید خرید انجام داد. چراکه در این ایام به دلیل حباب بالا، هر لحظه امکان ریزش قیمت ها وجوددارد. البته این اتفاق در روزهای قبل افتاد، سکه از کانال ۵۶ میلیون تومان ظرف کمتر از یک ساعت کانال ۵۴ میلیون تومان بازگشت. این اتفاق بعد از اعلام سیاست جدید بانک مرکزی در بازار سکه روی داد.

اطلاعیه بانک مرکزی روند بازار را تغییر داد

در همین رابطه نیز نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه ارز، اونس جهانی طلا، طلای داخلی، سکه و حباب آن در یک هفته اخیر رکوردشکنی کرده و به بالاترین حد خود رسیده‌اند، اطلاعیه اخیر بانک مرکزی درباره تعداد روزهای حراج سکه و ضرب آن‌ها به صورت سالانه را عاملی بر کاهش حباب سکه که تا ١۴ میلیون تومان هم پیش رفت، عنوان کرد.

محمد کشتی‌ آرای در گفت‌وگویی، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: هفته‌ای که گذشت، یکی از هفته‌های پرنوسان قیمت طلا، سکه و ارز بود. قیمت طلا در بازارهای جهانی این هفته هم مجدداً یک رکورد جدید ثبت کرد و تا ٢٧۴۵ دلار افزایش قیمت پیدا کرد که یک رکورد جدید قیمتی طلا است. روز پنجشنبه در آخرین معاملات، هر اونس طلا ٢٧٣٨ دلار بود که به نسبت ابتدای هفته با ١٧ دلار افزایش بطور متوسط همراه بود؛ امروز، تا این لحظه ١٠ دلار از هر اونس طلا کاسته شده و در هر حال حاضر، هر اونس طلا، ٢٧٢٨ دلار قیمت دارد.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: افزایش قیمت جهانی طلا به انضمام نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل و افزایش تقاضا در طول هفته اخیر، سبب شد قیمت سکه و طلا با افزایش همراه شود؛ بطوریکه سکه تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۴٠٠ هزار تومان افزایش به ۴٨ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح جدید نیز یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت را به نسبت ابتدای هفته تجربه کرده و ۵۴ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد.

وی افزود: نیم سکه با ٣٠٠ افزایش هفتگی ٢٩ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان، ربع سکه با ٢٠٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته ١٩ میلیون و ١٠٠ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی با ٢٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به هشت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت طلا در بازار، گفت: قیمت طلای آب شده بیشترین تاثیر را باتوجه به افزایش قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز تجربه کرده به این صورت که با یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان افزایش هفتگی برای هر مثقال طلا به ١٩ میلیون و ٨۵۵ هزار تومان روز گذشته در آخرین معاملات رسید که رکورد افزایشی جدید است. قیمت هر گرم طلای ١٨ عیار هم با ٣٣٨ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، چهار میلیون و ۵٨٣ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: حباب سکه این هفته به بالاترین رقم خود یعنی ١۴ میلیون تومان هم رسید که رکوردی جدید بود اما اطلاعیه بانک مرکزی وضعیت حباب سکه را تغییر داد. بانک مرکزی در اطلاعیه خود در خصوص حراج‌های هفتگی که در هفته یک روز انجام می‌شود، به سه روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش پیدا کرد و تقاضا برای آنکه نیاز خود به سکه را از بانک‌ تامین کنند.

وی ادامه داد: همچنین اطلاعیه دیگر بانک مرکزی درباره ضرب سکه که هر ساله به همان تاریخ انجام شود، سبب شد حباب ١۴ میلیون تومانی سکه یکباره با ریزش دو میلیون تومانی همراه باشد. در حال حاضر حباب سکه به زیر ١٠ میلیون تومان در پایان هفته‌ رسید.

در آخرین معاملات روزپنجشنبه بهای هر قطعه سکه ٩ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان دارای حباب بود که نسبت به ابتدای هفته دو میلیون و ١٠٠ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد اما نسبت به اوجی که گرفته بود، چهار میلیون و ١٠٠ هزار تومان کاهش داشته است. پیش‌بینی می‌شود که با این اقدام بانک مرکزی، حباب سکه بازهم با کاهش همراه شود.

امکان دسترسی عموم به حراج‌های سکه طلا

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا نیز با اشاره به ویژگی های حراج سکه در مرکز مبادله ایران گفت: حراج‌های مرکز مبادله بستر امن و مناسبی برای خرید مطمئن سکه طلا است.

اصغر بالسینی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که حراج‌های سکه طلا در مرکز مبادله ایران دارد، این است که یک بستر امن و مناسب برای کسانی است که قصد خرید سکه طلا دارد.

وی افزود: نکته اساسی این است که حراج‌های مرکز مبادله بر اساس آنچه که بانک مرکزی ابلاغ کرده است صورت می‌گیرد و با استانداردها و ضرب بانک مرکزی است مسئله بعدی این است که در حراج‌های سکه مرکز مبادله این هدف وجود دارد که دسترسی عمومی برای خرید سکه طلا بستر سازی شود و سامانه حراج سکه طلا به آدرس market.ice.ir یک سامانه جامع و مناسب است که دسترسی خرید تمام عموم برای خرید سکه را فراهم کرده است.

کسانی که قصد خرید سکه دارند، در هر جلسه حراج امکان ثبت سفارش تا حداکثر پنج سکه طلا را داشته و از آنجایی که مقرر است از هفته آینده طی هر هفته سه جلسه حراج سکه طلا برگزار شود، متقاضیان اطمینان خاطر داشته که در هر جلسه و به عبارتی در همه جلسات حراج می‌توانند شرکت کنند اما سقف سفارش و خرید آنها برای هر جلسه پنچ قطعه انواع سکه است.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: در همه حراج‌های سکه طلا، امکان مشارکت در هر حراج سکه برای تمام هموطنان بالای ۱۸ سال فراهم است.

بالسینی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های بانک مرکزی برای افزایش میزان عرضه سکه در بازار، دو اقدام در دستور کار مرکز مبادله قرار گرفته است. در قدم اول قرار است جلسات حراج سکه در مرکز مبادله که قبلا دو جلسه در هر هفته بود به سه جلسه در هفته افزایش یابد که از هفته آینده و در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) امکان شرکت در حراج برای متقاضیان فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: در مورد دیگر اینکه برای هر جلسه حراج سکه میزان تخصیص سکه برای هر جلسه نیز افزایش داشته است. برای مثال در آخرین جلسه حراج که روز دوشنبه هفته جاری برگزار شد و بیش از ۱۳ هزار قطعه انواع سکه تخصیص داده شد که در بخش ربع سکه به بیش از ۸۰ درصد متقاضیان سکه اختصاص داده شد در نیم سکه ۸۱.۲ درصد متقاضیان توانستند سکه خریداری کنند و در معاملات تمام سکه نیز به بیش از ۶۰ درصد متقاضیان سکه تخصیص داده شد.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه داد: بنابراین هم میزان جلسات حراج سکه در مرکز مبادله افزایش یافته و هم میزان و حجم تخصیص به متقاضیان در هر جلسه افزایش یافته است.

بالسینی در پایان گفت: باتوجه به اینکه فروش و عرضه سکه در مرکز مبادله از طریق سامانه است، این بستر برای همه متقاضیان در سراسر کشور فراهم است که در جلسات حراج سکه شرکت کنند و مطابق آمار موجود نیز از تمام استان‌های کشور شرکت کننده در حراج وجود دارد و با توجه به قیمت و نرخ متعادلی که در مرکز مبادله به عنوان قیمت نهایی فروش ارائه می‌شود این مسئله کمک قابل توجهی به کسانی است که قصد خرید مطمئن و به صرفه سکه طلا دارند.

گفتنی است، بانک مرکزی قصد دارد سکه های جدید و با تاریخ هر سال وارد بازار کند؛ در اولین گام بناست سکه های جدید با تاریخ ۱۴۰۳ وارد بازار شود. سکه با تاریخ ۱۴۰۳ در تمام قطعات تمام، نیم و ربع سکه ضرب می‌شود و بزودی وارد بازار خواهد شد.

ضمن اینکه از هفته جاری تعداد روزهای حراج سکه به ۳ روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش می یابد و عرضه گسترده سکه از طریق این مرکز نیز انجام می شود. خریداران سکه می توانند از طریق مرکز مبادله نسبت به خرید سکه اقدام کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا