کد خبر: 1602984021
بازارها و خدمات مالی

تغییر نگرش مشتریان برای خرید یک کالا

حامد کلاهدوزان

نگرش یکی از عوامل تاثیر گذار بر رفتار مشتریان بوده که دارای ویژگی ها و ابعاد گوناگون است.

از آنجایی که رفتار مشتریان قبل از خرید، حین خرید و بعد از خرید یک محصول می بایست بررسی شود نوع نگاه و نگرش مشتریان توجه است.

امروزه با توجه به بازار رقابتی که در سطح فضای کسب و کار ایجاد شده، این نگرش مشتری جز عوامل تاثیر گذار در خرید یک شخص می باشد. حال این نگرش را می بایست از سطح منفی به مثبت تغییر دهیم و بعضا نگرش های مشتریان را جهت خرید یک کالا بهبود بخشیم.

در حال حاضر با توجه به این که در وضیعت کنونی کشور ما مشتریان تمایل به خرید کالای خارجی دارند، از این رو میطلبد ما به دنبال این تغییر نگرش برای مشتریان از کالای خارجی به کالای داخلی باشیم و گام به گام برای این تغییر قدم برداریم.

این اقدام می تواند از این جهت حائز اهمیت باشد که فرهنگ و نگرش صاحب کالا نسبت به کالای عرضه شده را نیز تغییر دهد. ما زمانی می توانیم این ادعا را داشته باشم که کالای ایرانی مرغوب است که بتوانیم این تغییر را در خودمان ایجاد کرده و سپس آن را به مشتری (مصرف کننده) القا نماییم.

در فضای کنونی که اغلب تولید کننده های داخلی با وضعیت های بحرانی تولید و فروش مواجه هستند، این تغییر نگرش میتواند کمک شایانی جهت بهره وری و عرضه کالای خوب ایرانی باشد. ما با این تغییر نگرش در مشتری می توانیم شاهد موفقیت در زمینه تولید، رشد و پیشرفت محصولات با کیفیت داخلی باشیم.

این تغییر نگرش در سایه دو مقوله محقق خواهد شد. نخست اینکه خودمان به باور برسیم که می توانیم یک کالای باکیفیت و قابل رقابت عرضه و تولید کنیم و سپس در مراحل بعد بتوانیم این تغییر نگرش را به مشتریان خودمان القا کنیم و در این رقابت پیروز شویم.

در اکثر کشور های پیشرفته بعد از بررسی موفقیت آنان در صنایع مختلف به این باور رسیدند که عرضه کننده کالا ومصرف کننده کالا با اطمینان و اعتماد قلبی کالای مورد نیاز را خریداری می کنند و حتی حاضر به جایگزینی کالاهای خارجی نیستند. آنان هم در زمینه تولید و هم در زمینه فروش با هم متحداند.

امروزه باید تولید کنندگان و فروشندگان با یکدیگر متحد شوند. اگر امروزه ما بتوانیم کالای داخلی و نگرش خرید کالای داخلی را به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنیم، در سال های بعد و برای نسل های آینده قطعا یک هنجار خواهد شد و در سایه این نگرش یک رویکرد مثبت خواهیم داشت.

پس امروزه باید با تلاش و اهمیت به این نوع نگرش گام برداریم تا موفق شویم و همچون سال های گذشته که کالای ایرانی حتی در صادرات هم نمونه بوده است به آن اوج برسیم و این حاصل نمیگردد مگر با همت تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاهای خوب و با تغییر نگرش در خودمان به عنوان متولیان فرایند تولید و فروش و درنهایت مصرف کنندگان کالا.

بر این اساس امیدواریم با این تغییر نگرش ها و عرضه کالای مرغوب ایرانی بتوانیم به پیشرفت و بالندگی صنایع گوناگون داخلی برسیم و روزی برسد که هیچ کدام از ما به عنوان مصرف کننده، به سمت کالای خارجی سوق پیدا نکنیم چون حق ما است که از بهترین ها بهره مند باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا