کد خبر: 07040188950
جهانروزنامهسیاست

تلاش ناتو برای لغو وتوی ترکیه در الحاق سوئد و فنلاند به این پیمان

ترکیه همچنان الحاق سوئد و فنلاند را به ناتو معلق نگهداشته است. این دو کشور به دلیل پناه‌دادن به اعضای گروه «پِ کا کا» که از نظر ترکیه یک گروه تروریستی است مورد سرزنش و انتقاد ترکیه هستند.

پیمان ناتو امیدوارست بتواند به زودی این مانع را به منظور گسترش خود از سرراه بردارد اما براساس نظر آلمان این امر ممکن است چندین هفته به طول انجامد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا مستقیما برای حل این مسئله در مادرید وارد ماجرا شود. آیا مواضع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نسبت به سوئد و فنلاند تعدیل خواهدشد؟ این موضوع به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که اجلاس سران ناتو در مادرید از روز سه شنبه ۲۸ژوئن(۷ تیر) به آن پرداخته‌شد.

سران ناتو امیدوارند بتوانند رئیس جمهور ترکیه را قانع کنند تا از وتوی الحاق سوئد و فنلاند به این پیمان نظامی منصرف شود.

«یِنز اِستولتِنبرگ» دبیرکل ناتو روز دوشنبه۲۷ژوئن(۶تیر) با نمایندگان این سه کشور برای یافتن راه‌های تفاهم بیشتر ملاقات کرده‌است. ترکیه به دلیل آنکه سوئد و فنلاند به اعضای حزب کارگران کردستان( پِ کاکا) پناهندگی داده است با پیوستن این دو کشور به ناتو به شدت مخالف است.

ترکیه این حزب را یک گروه تروریستی می‌داند. ترکیه همچنین تحریم تسلیحاتی خود به وسیله کشورهای اسکاندیناوی را مورد انتقاد قرارداده است. از سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) به دنبال دخالت نظامی ترکیه در سوریه کشورهای اسکاندیناوی ترکیه را تحریم تسلیحاتی کردند. نشست کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در لحظه‌ای کلیدی برگزار می‌شود.

بعد از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا تهدید به خروج آمریکا از پیمان ناتو در دوره ریاست جمهوری‌اش کرد و همچنین بعد از خروج  آمریکا از افغانستان؛ جنگ میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه (۵اسفند ۱۴۰۰) عامل مهمی در چرخش ژئوپلیتیکی و اهمیت بخشیدن به نقش راهبردی این پیمان چه از نظر اعضای این پیمان و چه از نظر کشورهایی محسوب می‌شود که نامزد پیوستن به این پیمان هستند.

بعداز آغاز جنگ اوکراین کشورهایی مانند سوئد و فنلاند که تاکنون دراین خصوص موضعی خنثی داشتند خواستار پیوستن به ناتو شده‌اند. در مقابل جنگ در اروپا، کشورهای عضو ناتو همگی به جز ترکیه از پیوستن سوئد و فنلاند به این پیمان استقبال کرده‌اند. چراکه این امر به معنای گسترش مرز ناتو با روسیه است.

روسیه بارها مخالفت خود را با این گسترش اعلام کرده‌است. بنا به گفته دیپلماتها هنوز هیچ موفقیتی در خصوص پیوستن این کشورها به ناتو به دلیل وجود تنشهای فراوان در این مورد حاصل نشده است. یکی از مقامات دولت آلمان  نیزاعلام کرده‌است احتمال پیوستن این دو کشور به پیمان ناتو به این زودی در اجلاس مادرید بسیارکم است.

این مقام دولتی آلمان در این مورد می‌گوید:« باتوجه به سابقه تاریخی اختلافات با ترکیه به هیچ عنوان فاجعه نخواهد بود اگر این امرچند هفته ای بیشتربه طول انجامد.»

پیوستن یک کشور جدید به ناتو مستلزم به دست آوردن اتفاق آرای تمام ۳۰ کشورعضو فعلی این پیمان است. این احتمال وجود دارد که «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا خود در این ماجرا مستقیما وارد شود و با رجب طیب اردوغان درحاشیه اجلاس مادرید برای منصرف کردنش از مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مذاکره کند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا