کد خبر: 240203159533
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیراه و مسکنوزیر راه و شهرسازی

توافق با هند در دستور کار اقتصادی ایران قرار دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش ترانزیت با توجه به توسعه ناوگان و توافقاتی که صورت گرفته است رشد ۵۸ درصدی داشته است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد تجهیز و بهره‌ برداری از پایانه های کانتینری و کالاهای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند با بیان اینکه امروز این قرارداد در راستای تکمیل کلان پروژه کریدور شمال _ جنوب بین ایران و جمهوری هند منعقد شد گفت: این قرارداد در راستای ترانزیت کشورهای منطقه و تکمیل این پروژه ها به امضا رسید.

وی با بیان اینکه پیش این گفته شده بود که ایران سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی است گفت: ایران سرزمین امن سریعتر و مطمئن برای حمل کالا در سراسر منطقه آسیای غرب است.

بذرپاش با بیان رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل رشد ۵۸ درصدی داشته است گفت: ادامه رشد بیش از ۵۰ درصدی خود گواه این رشد است و اهتمام بیش از گذشته در این منطقه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در نشست سه جانبه بین ایران هند و روسیه برگزار شده نقشه کلان پروژه ایران راه ترسیم و تقدیم شد. توافقی که در گذشته انجام و قرارداد ی که امروز به امضا می‌رسد گواه بر این است.

بذرپاش اظهار کرد: چابهار مانند یک نگین درخشان در سواحل جنوب ایران است و یک نقطه کانونی ترانزیت غرب آسیا به شمار می آید.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه آهن چابهار_ زاهدان _ سرخس یکی از مسیرهای در راستای تکمیل کریدور شمال _ جنوب به شمار می رود که تا پایان سال قطعه چابهار به زاهدان به بهره برداری می رسد بر ارزش این بندر بیش از گذشته می افزاید.

وی توضیح داد: شهرهای ساحلی و چندین شهر ساحلی در بندر چابهار بر ارزش این بندر اضافه می‌کند و من از این توافق راضی هستیم و بر توسعه بنادر اعتماد و اعتقاد دارم.

وی یادآور شد: ایران کشور هند را یکی از اقتصاد های بزرگ دنیا می داند و توافق با هند در دستور کار اقتصادی ایران قرار دارد.

او گفت: این تفاهم نامه شروعی برای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه بیش از گذشته خواهد بود.

بذرپاش تاکید کرد: دسترسی هند از مسیر بندر چابهار و آسیای میانه وحتی دسترسی به کشورهای غرب ترکیه، کشورهای آذربایجان و گرجستان از مسیر ایران به عنوان یک مسیر معتبر امکان پذیر خواهد بود.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بر توسعه تجارت و ترانزیت همواره تاکید داشته است.

او اظهار کرد: این قرارداد بلند مدت که به امضای طرفین می‌رسد فصل جدیدی از قرارداد های تجاری را فراهم می کند در آینده نزدیک خبرهای بهتری را خواهد شنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا