کد خبر: 240403166287
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدندیدگاه یک فعال صنعتی و حوزه کارگری نسبت به وضعیت فرهنگی-صنعتی استان ایلام:

توسعه صنعتی ایلام، فرصت یا تهدید؟

به موازات پیشرفت تکنولوژی و صنعت، توسعه فرهنگ صنعتی امری ضروری و جدایی ناپذیر برای جوامع در حال توسعه محسوب می‌شود.

استان ایلام به واسطه موقعیت جغرافیایی، طبیعت خاص و منابع زیرزمینی قابل توجه، می‌تواند به عنوان منطقه ویژه پارس غربی نقش بسزایی در آبادانی کشور و توسعه پایدار اقتصادی ایفا کند.

لازمه چنین امری، یاری جستن از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه صنعت و جامعه‌شناسان می‌باشد، چراکه صنعت خودبه‌خود سبب تغییرات فرهنگی می‌گردد. و می‌بایست این تغییرات در جهت ترغیب سرمایه‌گذار به اجرای طرح‌های جدید و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری گردد.

به عنوان مثال طرح پلی‌پروپیلن ایلام که نقشی اساسی در تامین نیاز داخل به این محصول، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه را دارد، مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

به‌طوری که در سایه تحریم‌ها و کمبودها، سرعت پیشرفت این پروژه و هنر مدیران، متخصصان و نقش جوانان پرتلاش بومی در تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته به‌منظور بهره‌برداری در کوتاه ترین زمان ممکن، تحت الشعاع برخی مسائل قرار گرفته که شیرینی این اتفاق را به کام همه تلخ کرده است.

به عنوان فعال حوزه صنعت و آشنا به مسائل کارگری بایستی اشاره کنم در این استان ظرفیت‌های فراوانی جهت سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره ارزش وجود دارد از جمله پارک پلی‌پروپیلن، شهرک‌های صنعتی و صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن و… که هرکدام سبب ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد و پیشرفت استان خواهد بود، متاسفانه با روندی که در پیش گرفته شده سهامداران اصلی شرکت‌های پتروشیمی ایلام و ارغوان‌گستر ایلام به عنوان بازیگران اصلی سرمایه‌گذاری در بخش‌های ذکر شده دچار تردید شده و ادامه فعالیت‌ها به منظور تکمیل زنجیره ارزش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

اکنون نقش ما فعالان صنعتی و فرهنگی، مسئولین استانی و رسانه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، آیا برای این قطار پیشرفت ریل‌گذاری می‌کنیم یا ناخواسته مانع از ادامه حرکت آن خواهیم شد؟

منصفانه قضاوت کنیم و ببینم آیا این صنایع سبب پیشرفت شده یا تهدیدی برای استان محسوب می‌شوند؟

نقش مسئولین سیاسی، فرهنگی و امنیتی استان در حل مشکلات موجود بر سر راه این صنایع تا کنون چه بوده و از این به بعد چه خواهد بود؟

اگر بپذیریم که استان ایلام در حال گذار به صنعتی شدن می‌باشد و شهرستان چوار به دلیل وجود چاه‌های نفت و گاز، پالایشگاه گاز و دو شرکت پتروشیمی یکی از صنعتی‌ترین شهرستان‌های استان ایلام و حتی کشور محسوب می‌شود این انتظار می‌رود مسئولین استان و به‌ویژه این شهرستان علاوه بر همراهی و رفع موانع بر سر راه این صنایع، سبب ایجاد فضایی امیدآفرین و ترغیب سرمایه‌گذار جهت حضور در منطقه و ایجاد طرح‌های جدید و به تبع‌آن خلق فرصت‌های شغلی بیشتر گردد.

طبق شنیده‌ها و پیگیری‌هایی که شخصا انجام داده‌ام، مجموعه مدیریت ارغوان‌گستر ایلام در صدد است جهت تکمیل نیروهای مورد نیاز خود مجدد از افراد بومی طبق برگزاری آزمون تعدادی را به‌کار گیری کند، بایستی این رخداد را به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد، اما رفع مشکل اشتغال در استان و این شهرستان را تنها بر دوش این شرکت و سهامداران آن نگذاریم و بیاییم همه دست به دست هم داده تا شرایط برای حضور سایر سرمایه‌گذاران و ایجاد طرح‌های تکمیلی و در ادامه بکارگیری جوانان استان و در نهایت رفع مشکل بیکاری اقدام موثری صورت پذیرد.

اگر تا الان به دید تهدید به این صنایع نگریستیم، هم اکنون زمانه تغییر نگرش و تبدیل آن به فرصت است، فرصتی که اگر دیر اقدام کنیم از دست خواهد رفت…

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا