کد خبر: 27090061285
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

تولید توربین‌های گاز تیدا مدل تک‌شفت برای اولین بار در کشور

مهندس مجتبی صدیق مدیر بازرگانی گروه توربین ماشین خاورمیانه و مدیر عامل شرکت توربین ارکان ایرانیان از دانش آموختگان مهندسی مواد دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) است.

وی مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت MBA در همین دانشگاه با موفقیت به پایان رسانیده و هم اکنون بیش از ۱۳ سال است که در گروه توربین ماشین خاورمیانه حضور دارد.

به بهانه راه اندازی و تست توربین جدید این گروه صنعتی پای صحبت ایشان نشستیم.

·لطفا گروه صنعتی توربین ماشین خاورمیانه و معرفی کنید؟

گروه صنعتی توربین ماشین خاورمیانه از سال ۱۳۸۰ فعالیت تولیدی خود را در زمینه تولید ماشین آلات دوار در کشور آغاز نموده و بحمدالله موفق شد طی حضور ۲۰ ساله در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و صنایع فولاد نسبت به بومی سازی انواع تجهیزات شامل توربین‌های گاز، بخار و کمپرسورهای سانتریفیوژ فرآیندی اقدام نماید.

این شرکت به عنوان یکی از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران توانسته رفع نیازمندی‌های صنعت نفت در این محدوده توانی را با موفقیت پشتیبانی کند.

شرکت توربین ماشین خاورمیانه با قریب به ۲۰ سال تجربه موفق در زمینه تولید تجهیزات دوار، موفق شده است برای اولین بار در کشور، توربین‌های گاز تیدا مدل تک‌شفت، مناسب برای رانش ژنراتور و قابل بهره‌برداری در سامانه‌های همزمان برق و حرارت و انتقال آب و سیال را با همکاری شرکت ملی گاز و در پالایشگاه گاز سرخون و قشم تحت تست عملیاتی موفقیت آمیز تولید و تحویل کند.

شایان ذکر است که مدل دوشفت توربین گاز تیدا، مناسب برای رانش پمپ و کمپرسور، سابقاً در سالیان گذشته تولید و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدل تک‌شفت این توربین که در کلاس زیر ۵ مگاوات است، می‌تواند جهت تولید برق، در قالب نیروگاه‌های مقیاس کوچک و اتصال به ژنراتور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

همچنین به عنوان یک شرکت total solution provider آمادگی دارد تا نسبت به رفع نیازمندیهای عمده صنعت نفت، تامین و نگهداری این مدل از تجهیزات در صنعت نفت، در جهت حمایت از صنایع داخلی همت ویژه ای کند.

امروزه در جهان صنایع hi-tech در حوزه انرژی می‌توانند در جهت رفع گلوگاههای توزیع انرژی و توان با شرایظ رقابتی تاثیر بسزایی داشته باشند.

·شرایط عملیاتی توربین های تولیدی شما چیست و چه مزیت هایی دارد؟

با توجه به امکان سوزاندن بازه‌ وسیعی از سوخت‌های گاز و مایع و حتی سوخت‌های آلوده به سولفور، این توربین می‌تواند به صورت دوگانه‌سوز بهره‌برداری شده و برای انتقال از حالت سوخت گاز به مایع و برعکس بدون نیاز به توقف عمل کتد.

با توجه به اینکه اجرای کامل پروسه‌های تکوین محصول توربین گاز تیدا در داخل کشور توسط شرکت توربین ماشین خاورمیانه انجام شده است، کلیه خدمات پس از فروش شامل تأمین اقلام یدکی، تهیه‌ی سیستم‌های کنترلی و ابزار دقیق پیشرفته، ارائه‌ تعمیرات پیشگیرانه و پایش‌ از دور، خدمات بلندمدت (LTSA)، دستورالعمل‌های نصب و راه‌اندازی و تعمیرات مطابق با API-616، همگی به صورت کاملاً بومی توسط این شرکت قابل ارائه و پشتیبانی ‌است.

این توربین‌ها و همچنین توربین‌های مکانیکال‌درایو (دو شفت) این شرکت که قابلیت رانش پمپ و کمپرسور را دارند، می‌توانند به عنوان تکیه‌گاه‌ در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت خام و حتی پمپاژ آب مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر توربین‌های تولیدی این شرکت، در بخش‌های مختلف وزارت نفت، نصب و در حال بهره‌برداری است. شرکت توربین ماشین خاورمیانه با توسعه حداقلی خطوط تولید خود، این امکان را دارد تا ضمن تولید انبوه این محصول، با نگاه صادراتی در جهت رفع نیازمندیهای داخلی اقدام نماید.

·آیا شرکت شما آمادگی لازم برای رفع نیازهای داخلی را دارد؟

این شرکت آمادگی دارد تا نسبت به نوسازی ناوگان فرسوده توربین گاز کشور در این محدوده توانی و با نگاه توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری به منظور کمک به افزایش تولید و راندمان و نیز جلوگیری از هدر رفت سوخت (به علت عمر و کارکرد بالای توربین‌های گاز مشابه در این محدوده) و همچنین در جهت کاهش تنوع برند و یکسان‌سازی ناوگان توربین‌های گاز، که بدون متولی در صنعت نفت در حال کار بوده و یا به علت عدم پشتیبانی‌ها از سرویس خارج شده‌اند، به منظور افزایش تولید نسبت به انعقاد قراردادهای بلند مدت اقدام کند.

·شما توان طراحی هم دارید؟

بله، در حال حاضر گروه صنعتی توربین ماشین خارومیانه با داشتن شرکت‌های تابعه در حوزه تولید ماشین آلات دوار شامل توربین‌های گاز، بخار و کمپرسور عهده‌دار تولید قطعات یدکی، تعمیرات اساسی، اجرای پروژه‌های EPC، REVAMPING تجهیزات موجود در سایتهای بهره برداری و ارتقاء سیستم‌های کنترلی و ابزار دقیق و نیز پشتیبانی فنی کامل از این نوع تجهیزات در اجرای پروژه‌های داخلی و بین المللی در کشورهای خارجی، است. کارفرمایان و بهره‌برداران مختلف می‌توانند به منظور آشنایی بیشتر با این محصول از طریق زیر اقدام و اطلاعات لازم را اخذ کنند.

· آیا تجربه موفقی در زمینه صادرات خدمات فنی داشته اید؟

این گروه صنعتی با توجه به تجربیات ارزنده خود اولین مجموعه تجهیزات دوار خود را در سال ۱۳۹۱ به کشورهای همسایه صادر و هم اکنون در حال اجرای پروژه‌های موفق نیروگاهی و تولید تجهیزات توربین‌های بخار و گاز نیروگاهی و نیز صنایع نفتی در کشورهای همسایه است.

گروه صنعتی توربین ماشین خاورمیانه در مجموع بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته است و برای پروژه های آتی در حال برنامه ریزی هستیم.

ورود به بازارهای هدف جهانی خصوصا بازار کشورهای همسایه می‌تواند در رشد و شکوفایی صنایع در داخل کشور نیز تاثیر گذار باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا