کد خبر: 07070048071
اقتصاد

تولید قارچ به ۱۷۰ هزار تن می رسد/ قیمت هر کیلو قارچ در بازار ۶۰ هزار تومان

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به کمبود مواد اولیه برآورد می شود که تولید قارچ تا پایان سال با افت ۱۰ درصدی به ۱۷۰ هزار تن برسد.

مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش تولید قارچ خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات سیستم سرمایشی واحدهای سنتی و کمبود مواد اولیه نسبت به سال قبل، تولید قارچ کاهش یافته است که پیش بینی می شود با آعاز فصل سرما، تولید افزایش یابد.

او افزود: با توجه به کمبود مواد اولیه برآورد می شود که تولید قارچ با افت ۱۰ درصدی تا پایان سال به ۱۷۰ هزار تن برسد، در حالی که طی سال های اخیر تولید قارچ به ۱۸۰ هزار تن رسیده بود.

رجبی از متوسط عرضه روزانه ۳۵ تن قارچ در کشور خبر داد و گفت: در شرایط کنونی ازدیاد تقاضا در برابر عرضه منجر به گرانی قارچ در بازار شده است، حال باید منتظر ماند و دید که با افزایش تولید چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا در عرضه و تقاضا مشکلی رخ می دهد یا خیر؟

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو قارچ در سطح بازار را ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت کنونی قارچ سر مزرعه، نرخ فروش هر کیلو قارچ نباید از ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان بالاتر باشد.

او با اشاره به اینکه گرانی گوشت و مرغ تاثیری بر بازار قارچ ندارد، بیان کرد: قارچ به عنوان پروتئین سالم گیاهی قابل مقایسه با پروتئین گوشتی نیست و این طور نیست که گرانی گوشت و مرغ بر بازار قارچ اثر گذار باشد؛ چرا که این‌ محصول در سبد مصرفی خانوار جای خود را باز کرده است.

قیمت هر کیلو قارچ در کشورهای همسایه ۱.۵ دلار

رجبی ادامه داد: با توجه به هزینه تولید، قیمت تمام شده هر کیلو قارچ در واحدهای سنتی و صنعتی از ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان متغیر است.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به تاکید وزیر جهاد مبنی بر به کارگیری از پتانسیل تشکل ها انتظار می رود که این موضوع تحقق یابد، چرا که استفاده از پتانسیل تشکل ها و بخش خصوصی در تنظیم بازار و متعادل کردن قیمت تاثیر بسزایی دارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ بیان کرد: برخی از کشورها به خاطر وضعیت کرونا، هنوز مقررات صادرات آنها تغییر نکرده است و از طرفی به خاطر افت تولید امکان صادرات نداریم.

رجبی در پایان قیمت هر کیلو قارچ در کشورهای همسایه را ۱.۵ دلار اعلام کرد و گفت: در کشور ما هم قیمت تمام شده هر کیلو قارچ ۱.۵ دلار است که با این وجود امکان رقابت وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا