کد خبر: 11070048653
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

جنگ خبری میان مدیران ناشناس بورس

بورس همچنان در رفع ابهام درباره ماینرهای مکشوفه، ناتوان ظاهر می شود

مسعود وطنخواه

اظهارات ضدونقیض چند روز گذشته پس از پیدا شدن ماینرها در ساختمان بورس از سوی مدیران ادامه دارد گفته‌هایی که تنها به پیچیده‌تر شدن موضوع منجر شده و در آخرین اظهارنظر خبر استفاده از ماینرها برای معاملات الگوریتمی نیز از سوی مدیران ناشناس بورس تکذیب شد.

ماجرا از هفته گذشته و زمانی شروع شد که خبری درباره کشف ماینر در ساختمان بورس در کانال‌های تلگرامی منتشر شد ابتدا ماجرا تکذیب شد اما در ادامه شخصی خوانده شد و  بعد از آن شاهد تائید وجود ماینرها و حتی حضور این استخراج‌کننده‌های رمراز را بر اساس مصوبات هیات مدیره عنوان شد و سرانجام اظهارنظرهایی در رسانه ها منعکس شد که هدف از نصب این ماینرها را برای استفاده ابزاری در معاملات الگوریتمی اعلام می کرد که این نیز از سوی مدیران سازمان بورس تکذیب شد.

انتشار خبر مربوط به کشف ماینرها در ساختمان بورس که خود همواره دیگران را به مدیریت ریسک توصیه می‌کند، سبب شد که گروهی از فعالان بازار سرمایه به بورس پیشنهاد کنند که برای دفعه‌های بعدی اصول مدیریت ریسک را رعایت کرده و تمام استخراج‌کننده‌های رمزارز را در یک زیرزمین نگذارد! توصیه ای که بار طنز آن بیش تر از رویکرد جدی آن بود.

تناقض در اطلاع‌رسانی و فرار از شفافیت در شرکت بورس در حالی رخ می‌دهد که از بورس به عنوان ساختمان شیشه‌ای نام برده می‌شود اما بنظر می‌رسد این شرکت که دلائل آن نامعلوم است از شفافیت فرار می‌کند. سخنان ضدونقیضی که از تکذیب شروع شد و هر بار طرح و مسئله‌ای جدیدی مطرح شد.

یک‌بار صخبت از آزمایشی و تحقیقاتی بودن، دفعه بعد توجیحه استفاده از ماینرها به دلیل قدرت بالای پروسس بالای این دستگاه‌ها برای افزایش راندمان هسته معاملات و در آخرین شایعه منتشرشده نیز درباره استفاده از ماینرها برای معاملات الگوریتمی بود که استفاده از ماینرها برای معاملات الگوریتمی از سوی مدیران سازمان بورس تکذیب شد.

مدیران ناشناس و اظهارات درباره ماینرهای بورس

اظهارت از سوی مدیرانی که نامی از ایشان برده نمی شود وبه صورت منبع آگاه به رسانه ها اطلاعات می دهد معضل دیگری است که این روزها دامن‌گیر فعالان بازار سرمایه شده. هر روز و به هر بهانه‌ای خبری از قول مدیری بی نام منتشر می‌شود که این ناشناسی خود سبب تشویش بیشتر سرمایه‌گذاران است. حال این سوالی که مطرح می شود این است که چرا سازمانی که خود داعیه شفافیت دارد نمی تواند در زیرمجموعه‌های خود اطلاع‌رسانی دقیقی داشته باشد؟ و چنین سازمانی چگونه می‌تواند از عهده نظارت بر ناشران بازار سرمایه برآید؟

مسئولان هرگونه پردازشگر الگوریتمی در سازمان بورس را رد کردند

در این باره خبرگزاری بازار نوشت: خبرهای ضد و نقیضی درباره دستگاه پیداشده در ساختمان بورس منتشر شد و برخی هم مدعی بودند که یک پردازشگر برای معاملات الگوریتمی بوده، اما مدیران سازمان ( بازهم بدون ذکر نام و به صورت منبع آگاه) در پیگیری خبرنگار خبرگزاری بازار این موضوع را رد کردند.

بعد از اینکه مدیرعامل بورس ارواق بهادار تهران به دلیل پیدا شدن ماینر در ساختمان بورس استعفا داد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این اتفاق رخ داد و برخی هم مدعی بودند که تجهیزات مربوط به ماینر نبوده و یک پردازشگر برای معاملات الگوریتمی بوده و در یک سال گذشته برای نوسان گیری از سهام های مختلف استفاده شده است، خبرگزاری بازار این موضوع را از مدیران سازمان بورس اوراق بهادار پیگیری کرد ( اما نامی از مدیرانی که مورد سئوال قرار گرفته و اطلاعات را به این خبرگزاری داده‌اند برده نشده) و آنها ضمن رد این موضوع اعلام کردند که تمام اطلاعات ما درباره این اتفاق در اطلاعیه منتشر شده است.

اخذ تائیدیه هیات مدیره وقت بورس تهران

سازمان بورس اوراق بهادار در اطلاعیه خود اعلام کرده است که «رمزارزها به عنوان دارایی دیجیتال، نیازمند قانون‌گذاری در کشور است و چندی پیش نیز با توجه به مطالبه فعالان این حوزه، از سوی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهاد تاسیس صندوق‌های مبتنی بر رمزارز مطرح شد. از ابتدای سال ۱۳۹۹، با توجه به نگرانی‌ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی در بازار سرمایه، این موضوع به عنوان پروژه ای تحقیقاتی، پس از بررسی در کمیته های فرعی هیات مدیره و اخذ تائیدیه هیات مدیره وقت بورس تهران (به عنوان نمایندگان سهامداران)  و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجرای طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار صورت گرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی شد. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی در همان سال متوقف شد».

اما به رغم انتشار چنین بیانیه‌ای هنوز فعالان بازار منتظرند تا خبرهای دیگری منتشر شود، چنین اوضاعی را نمی‌توان برازنده سازمان بورس دانست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا