کد خبر: 27080055987
کشاورزی

حادثه تالار پذیرایی صومعه سرا؛ فرونشست یا فروچاله؟! مدیرکل زمین شناسی گیلان پاسخ می دهد

به علت فرونشست زمین هنگام برگزاری مراسم عروسی در یکی از تالارهای پذیرایی صومعه سرا، چند زن و مرد به داخل گودال سقوط کردند.

به گزارش ایسنا، فرونشست زمین هنگام برگزاری مراسم عروسی در یکی از تالارهای پذیرایی در شهرستان صومعه سرا موجب شد چند زن و مرد به داخل گودال سقوط کردند و دچار جراحت های سطحی شدند.

این حادثه دیشب و هنگام برگزاری مراسم عروسی، رخ داد.

مسلم امانی، مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان گیلان در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که «آیا فرونشست تالار پذیرایی در صومعه سرا نمونه ای از پدیده فرونشست زمین است؟»، اظهار کرد: پدیده فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی رخ می دهد.

وی با بیان اینکه به دنبال فرونشست سطح زمین شکاف عمیقی پیدا می کند، افزود: فرونشست زمین ممکن است به دلیل حوادث طبیعی مانند زمین لرزه، فرسایش و تشکیل گودال نیز ایجاد شود.

مدیرکل زمین شناسی گیلان، از مهمترین دلایل پدیده نشست زمین در ایران می توان به مدیریت اشتباه منابع آبی و حفر غیر اصولی اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین از جمله مشکلات جدی است که ممکن برای فضای شهری ایجاد شود.

امانی، مناطق مستعد خشکسالی را بیشتر در معرض خطر فرونشست دانست و خاطرنشان کرد: احتمال ترک خوردن زمین های خشک تر بیشتر است؛ البته چنین پدیده های هنوز در استان گیلان رخ نداده، اما می توان به عنوان هشدار برای استان ما هم در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در پی وقوع سیل در اکثر نقاط استان به خصوص در غرب گیلان و ساخت و سازه ها در زمین های باتلاقی این امکان وجود دارد که بر اثر فشار نیرو زمین نشست کند و چنین رخدادهای اعم از ایجاد حفره و فروچاله یا آب شستگی باشد اضافه کرد: همچنین احتمال وقوع خطر زمین لغزش، نشست و فروریزش وجود دارد و ضروری است که قبل از احداث هرگونه سازه های خطی، عمرانی و توسعه ای از دانش داده های پایه استفاده شود.

مدیرکل زمین شناسی گیلان، با بیان اینکه بر اثر رطوبت و جذب آب، زمین مرطوب شده و حالت نرم می‌گیرد و احتمال نشست‌های موضعی به صورت نقطه‌ای و محلی در پای ابنیه‌ها و سازه‌ها مثل پل‌ها و ساختمان‌ها وجود داشته باشد، گفت: در حادثه تالار پذیرایی صومعه سرا نمی توان به صراحت از فرونشست زمین صحبت کرد و لذا احتمالا فروچاله بوده و مرتبط با ایجاد یک حفره در زیرزمین، آب شستگی یا حفر چاه بوده است؛ البته بازدیدهای فنی و بررسی میدانی مستلزم اطلاعات کامل از این رخداد است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا