کد خبر: 21100064900
جهانراه و مسکنروزنامه

خطر نسل جدید ۵ جی تلفن همراه در ایجاد اختلال برای ترافیک هوایی

ترجمه: محمود نواب مطلق

در ایالات متحده آمریکا استفاده از تلفن همراه ۵جی به دلیل امکان ایجاد اختلال در فرکانس‎ ها به تعویق افتاد. استفاده از این فرکانس جدید در تلفن همراه قرار بود از ۵ دسامبر ۲۰۲۱(۱۴آذر۱۴۰۰) آغاز شود اما به دلیل احتمال ایجاد اختلال در فرکانس‎ های هواپیما استفاده از آن دوبار ظرف یکماه گذشته به تعویق افتاد و به ۱۹ ژانویه(۲۹دی) موکول شد.

چندین ماه است در پی اعلام استفاده از فرکانس جدید دست‎اندرکاران در پی گرفتن تضمین‎های لازم ازدولت و اپراتورهای مخابرات برای عملیاتی کردن آن هستند.

دو شرکت «آتی اند تی و وِرزیون» که فرکانس‎ های جدید را از دولت آمریکا به قیمت ۸۰ میلیارد دلار( ۷۰ میلیاردیورو) خریده‎اند مدعی هستند به سهم خود تعهداتشان را انجام داده‎ اند.

دولت بایدن که در ۴ ژانویه (۱۴دی) ناچار به تعویق مجدد دوهفته ‎ای اجازه استفاده از فرکانس جدید ۵جی شد؛ ابراز امیدواری کرده است به زودی اجازه استفاده بی‎خطر از آن را صادر کند. اداره فدرال هوانوردی آمریکا که تنظیم‎ کننده مقرارت رادیویی-هوانوردی دراین کشور است، چندین سال است درباره احتمال ایجاد اختلال در فرکانس‎ های سیستم ‎های ناوبری هواپیما به وسیله فرکانس‎ های ۵جی هشدار می‎ دهد.

مشکل در فناری جدید ۵جی نیست بلکه به دلیل نزدیکی این فرکانس با فرکانس‎های مورد استفاده در سیستم‎ های ناوبری هواپیما احتمال تداخل آنها وجود دارد. فرکانس‎ های مورد استفاده در ارتفاع ‎سنجی رادیویی هواپیما برای اندازه ‎گیری فاصله آن با زمین و یا سطح آبها در شرایط با دید کم، ۲/۴ تا ۴/۴ گیگا هرتز است.

بنابراین شرکت‎های «آتی اند تی و وِرزیون»  در آمریکا ناچارند از فرکانس‎ های۷/۳ تا ۹۸/۳ گیگا هرتز استفاده کنند که نزدیکترین حالت به وضع مطلوب سیستم‎های آنها باشد. استفاده از فرکانس‎های نزدیک به هم در این موارد امری معمول است.

«گیوم فِره» مدرس انستیتو ملی پلی تکنیک بوردو در این خصوص می ‎گوید: «هر سیستم مخابراتی فرکانس‎ های مختص خود را استفاده می‎کند. دلیل آنهم نداشتن مخاطرات برای فرکانس‎های همسایه است. در این موضوع باید به خوبی حساسیت به خرج داد تا تداخلی رخ ندهد. اما ۵جی مشکلات جدیدی به وجود نخواهد آورد.»

در هر کشور سازمان تنظیم‎ کننده امواج و فرکانس‎ها، فرکانس‎های مورد نیاز هر بخش را به صورت متناسب و به نحوی که در یکدیگر تداخل نداشته باشند در اختیارشان قرار می‎دهد. اما فرکانس‎ های مورد استفاده در ارتفاع‎سنج‎های رادیویی هواپیماها قدیمی شده‎اند و توانایی متوقف کردن عملکرد فرکانس‎های نزدیک به خودشان را ندارند.

«بیل برِگان» مدیر کل آژانس ملی فرکانس به عنوان مقام مرجع در فرانسه در این خصوص می‎گوید:« در صورت وجود فرکانس‎های نزدیک به خود ارتفاع‎سنج‎های رادیویی هواپیما، فرکانس‎هایی را که نباید دریافت کنند، دریافت می‎کنند. آنچه ما در پی آن هستیم آنست که از فرکانس ۵جی در هواپیما به وسیله مسافران استفاده نشود چراکه این امر در ارتفاع‎سنجی سیستم‎های هواپیما اختلال ایجاد می‎کند.»

گاهی اوقات به دلیل استفاده از ۵جی و ایجاد اختلال در ارتفاع‎سنجی‎ها، هواپیماها ناچار می‎شوند مسیرهای خود را برای رسیدن به شرایط مطلوبترتغییر دهند و این امر منجر به بروز اختلالاتی در ترافیک هوایی خواهد شد. با فشار دولت آمریکا اپراتورهای مخابراتی نیز پذیرفته‎اند فرکانس‎های مورد استفاده در تلفن‎های همراه مسافران را به نحوی تنظیم کنند که در سیستم‎های ناوبری اختلال ایجاد نکنند و بدین ترتیب اداره فدرال هوانوردی آمریکا تا ۵ جولای ۲۰۲۲(۱۴ تیر ۱۴۰۱) فرصت خواهد داشت جزئیات این امر را بیشتر بررسی کند.

در سایر نقاط جهان نیز مشکل تداخل فرکانس‎های ۵جی با فرکانس‎های ارتفاع‎سنج‎های هواپیماها مطرح شده است. در فرانسه موضوع به پررنگی آمریکا نیست زیرا فرکانس‎های مورد استفاده ارتفاع‎سنجی در فرانسه از۴/۳ تا ۸/۳ مگاهرتز است و با ۵جی فاصله دارد.

ادراه کل هواپیمایی کشوری فرانسه در این خصوص به لوموند می‎گوید: «به رغم فاصله مناسب میان فرکانس‎های گوشی‎های ۵جی و فرکانس ارتفاع‎ سنج ‎های هواپیماها ما مناطق امنی در نزدیکی ۱۷فرودگاه فرانسه ایجاد کرده‎ایم که در آنها توان انتشار امواج آنتهای تلفن‎ های ۵جی محدود می ‎شوند.»

از سوی دیگر«بیل برِگان» مدیر کل آژانس ملی فرکانس می‎گوید:« آزمایشات گوناگونی بر روی ارتفاع‎ سنج‎ ها انجام می‎شود تا توانمندی‎های آنها بهتر شناخته شود و هرگونه تردید در مورد آنها برطرف شود و در اینصورت امکان لغو اقدامات پیشگیرانه در بلند مدت فراهم می‎ شود.»

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا