کد خبر: 19070049263
جهاندولتسیاست

خطیب‌زاده: در مورد امنیت ملی مان با هیچ کس شوخی نداشته و نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر امیر عبداللهیان به سوریه تنظیم شده بود، گفت: ایران و لبنان روابطشان را بر اساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده اند و اراده دو پایتخت گسترش روابط دوجانبه است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود ادامه داد: سفر وزیر امورخارجه به سوریه ازقبل پیش بینی شده بود.

وی گفت : درخواستی برای سوخت نبوده است و هواپیما احتیاج به سوخت‌گیری نداشته است.

خطیب‌زاده اخبار منتشر شده در این زمینه را خبرسازی دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بنا به پیشنهاد ایران و موافقت دیگر اعضا در نشست بعدی وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، روسیه حضور خواهد داشت.

 او گفت: از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم. بارها به دوستان در دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق گفتیم که حضور تروریست‌ها در خاکشان با حسن همجواری و حسن همسایگی همخوانی ندارد.

این وضعیت قابل ادامه دادن نیست و این پایگاه‌ها باید جمع شوند.این‌ها نمی‌توانند منبع ناامنی علیه ما باشند. روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی شده است.

این روابط همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و نظامی را در بر می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر امیر عبداللهیان به سوریه تنظیم شده بود، گفت: ایران و لبنان روابطشان را بر اساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده اند و اراده دو پایتخت گسترش روابط دوجانبه است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین و ترکیب تیم مذاکره‌کننده گفت:‌ مذاکرات وین انجام می‌شو‌د و در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود. هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود.

شبانه‌روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما یک ساعت را بعد از این‌که فرآیند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ را نهایی کنیم.

او ادامه داد: اگر بی‌عملی اروپا نبود، جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد که از برجام خارج شود و تمام پایتخت‌های اروپایی به شمول برلین تماشاچی باشند.

آلمان بسیاری از توافقات در دوره برجام را انجام نداد و مطمئن هستم صدراعظم آلمان از همه جزئیات خبر دارد و اگر نباشد وزارت خارجه آلمان هم این موارد را به اطلاع وی خواهند رساند.

گفت وگوهای ایران و عربستان بدون انقطاع ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره توافقات هیات اعزامی ایران با هیات عربستان گفت: قرار شده گفت و گوها در فضای عمومی پیگیری نشود. چهار دور با ریاض در بغداد گفت و گو کردیم. آخرین دور مربوط به زمانی بود که در نیویورک بودیم. الان هم این تماسها بدون انقطاع ادامه دارد.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز بر مسایل دوجانبه و منطقه ای به تخصیص مسایل خلیج فارس بوده است.

سرنوشت یمن توسط مردم یمن رقم می‌خورد. عربستان باید اقدام به توقف جنگ و محاصره کند. تلاش ما برای عبور آرام منطقه از این شرایط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آنچه در قندوز رخ داد، اقدام تروریستی بی‌سابقه بود و به اشد وجه محکوم می‌کنیم. معتقدیم طالبان مسئولیت حفظ امنیت را دارد.

ایران بارها گفته باید افغانستانی داشته باشیم که عاری از خشونت و تروریسم باشد. مردم نجیب افغانستان از تروریسم و کشتار خسته هستند.

با یک مسیر گفت‌وگو باید تلاش کنیم یک دولت فراگیر را در افغانستان شاهد باشیم و این نقشی است که ایران و همسایگان باید ایفا کنند.

او گفت: ایران درباره امنیت ملی خود هیچ‌گاه با کسی شوخی نداشته و همه همسایگان به خوبی می‌دانند.

پیام‌ها با قاطعیت برای همه همسایگان ارسال شده است. رژیم صهیونیستی هر جا رفته ناامنی و بی‌ثباتی برده است.

قطعاً رژیم صهیونیستی دوست دارد این منطقه را ناامن ببیند. تهران و باکو باید توجه داشته باشند که طرف ثالثی در این روابط خوب مداخله بی‌جا نکند.

حضور رژیم اشغالگر قدس را در نزدیکی همسایگی و در جغرافیای خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا